Firma » Biura

Ergonomia w biurze? Dowiedz się jak przygotować przestrzeń do pracy

Ergonomia w biurze? Dowiedz się jak przygotować przestrzeń do pracy
Zobacz więcej zdjęć »
Bardzo często praca biurowa oznacza nawet osiem godzin nieustannego siedzenia przed ekranem komputera. Taka postawa, brak ruchu, a także niedopasowane meble mogą szybko osłabić wydajność pracowników, a wkrótce doprowadzić do poważnych schorzeń.

Rozwiązaniem może być przyjazna i ergonomiczna przestrzeń w pracy.

Liczne badania udowodniły, że zachowując zasady ergonomii, można wydatnie zwiększyć efektywność załogi. Co więcej, zespół będzie też cieszył się lepszym samopoczuciem. Wystarczy zadbać o kilka podstawowych zasad ergonomii.



Praca przy biurku - najważniejsze zasady

Siedzenie przy biurku przez dłuższy czas może nie tylko zmęczyć, ale wręcz doprowadzić do poważnych schorzeń. Część z osób, które pracują w ten sposób nie dostrzega problemu, gdyż dolegliwości pojawiają się z czasem i nasilają stopniowo. Czasami więc warto zadbać o pracownika, ponieważ może on nie zdawać sobie sprawy z tego, że w wyniku niewłaściwej postawy przy biurku może mieć kłopoty ze zdrowiem. W przypadku pracy przed ekranem komputerowym, najważniejsze są trzy elementy właściwej pozycji za biurkiem:

  • pozycja pleców i ramion,
  • ustawienie monitora względem oczu,
  • pozycja nóg.

W ustawieniu właściwej pozycji za biurkiem może pomóc biurko regulowane, które można dostosować do wzrostu użytkownika. Optymalne rozwiązanie to zarówno biurko ergonomiczne, jak i fotel z możliwością regulacji. W ten sposób każda część ciała może być właściwie ułożona. Zacznijmy od dołu, czyli właściwej pozycji nóg. Wbrew pozorom nogi w pracy siedzącej mogą być mocno obciążone. Kiedy są zbyt zgięte, taka pozycja utrudnia swobodny przepływ krwi w całym ciele, co może prowadzić do powstawania żylaków oraz innych schorzeń. Dlatego optymalna postawa nóg przy biurku to zgięcie pod kątem prostym, a także wystarczająco dużo miejsca na niewielki ruch nóg pod biurkiem.



Jak ustawić ergonomicznie fotel?

Bardzo dużo w przygotowaniu ergonomicznej pozycji przy biurku zależy od możliwości krzesła, na którym pracuje pracownik. Jeśli w pracy często trzeba wstawać i odchodzić od biurka, dobrze wybrać model na kółkach, który ułatwi mobilność pracowników. Jednak najważniejszym elementami są możliwości regulacji i dostosowania fotela do postury użytkownika. Wysokość siedzenia należy dopasować do długości nóg, tak by opierały się o ziemię i były zgięte pod kątem 90 stopni. Taki sam kąt powinien być zachowany między udami a plecami. Bóle kręgosłupa należą do najczęstszych schorzeń, z jakimi borykają się osoby pracujące w trybie siedzącym. Oparcie krzesła powinno być na tyle wysokie, żeby pracownik mógł swobodnie oprzeć głowę, co znacznie odciąży odcinek szyjny kręgosłupa. Kolejny ważny aspekt to możliwość regulacji podłokietników. Ten element często bywa marginalizowany, jednak pełni bardzo ważną rolę podczas operowania myszką i pisania na klawiaturze. Ręce, które są pozbawione oparcia szybciej się męczą, podobnie jak ramiona oraz barki. W przypadku operowania myszką komputerową, istnieje ryzyko wystąpienia zespołu cieśni nadgarstka. Ryzyko można zminimalizować dobrym podparcie ramion, a także specjalną podkładką pod mysz, z poduszką na nadgarstek.



Wzrok i ekran komputerowy

Ból kręgosłupa może pojawić się nie tylko z powodu kiepskiego oparcia krzesła, ale też złego ustawienia monitora komputerowego. Według zasad ergonomii, górna krawędź monitora powinna znajdować się na wysokości wzroku. Jeśli będzie on zbyt nisko lub wyżej, szyja poddawana jest dodatkowym obciążeniom. Można to zniwelować ustawieniem samego sprzętu, a także regulowanym biurkiem lub krzesłem. Warto też zwrócić uwagę na ilość światła niebieskiego emitowanego przez ekran komputerowy. Dla osób, które przez wiele godzin pracują z np. arkuszem kalkulacyjnym, zaleca się zastosowanie specjalnych filtrów, ograniczających światło niebieskie. Można też zainstalować oprogramowanie, które będzie niwelować ilość szkodliwych promieni.



A może praca na stojąco?

Chociaż może się wydawać, że praca przed komputerem na stojąco jest znacznie bardziej obciążająca niż siedzenie przy biurku, badania wskazują wręcz odwrotny efekt. Wiele osób dużo lepiej czuje się pracując na stojąco, oczywiście pod warunkiem, że będą mogli korzystać z  odpowiedniego sprzętu. Takim jest np. biurko do pracy na stojąco, które jest w pełni dostosowane do takiego trybu aktywności. Pochyły blat idealnie nadaje się do notowania lub postawienia na nim laptopa. Jakie korzyści płyną z pracy stojącej? Oto jej najważniejsze atuty:

  • podczas pracy stojącej organizm spala więcej kalorii, dzięki czemu łatwiej utrzymać ciało w lepszej formie, niż po ośmiu godzina spędzonych w pozycji siedzącej,
  • statystyki potwierdzają, że stojąc, pracujemy szybciej. Wzrasta wydajność, ponieważ pozycja stojąca kojarzy się nam z trybem gotowości do działania, natomiast siedząca często mózg kojarzy z odpoczynkiem,
  • stojąc łatwiej skupić się na konkretnym zadaniu. Głowa nie opada na oparcie fotela, nie ma poczucia senności,
  • przy właściwym ustawieniu biurka do pracy na stojąco, plecy nie są tak obciążone, a kręgosłup utrzymuje się w optymalnej dla siebie pozycji.

 Źródło fotografii: pexels.com
Licencja: https://www.pexels.com/photo-license/



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Artykuł zewnętrzny

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Zamów opracowanie informacji prasowej


Kalendarium

Za 2 dni:
Warsztaty online „Technologie medyczne w modelach zintegrowanej opieki zdrowotnej”
dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »