Firma » Reklama

Jak stworzyć stronę przyjazną użytkownikowi? 3 pierwsze kroki projektowania UX

Jak stworzyć stronę przyjazną użytkownikowi? 3 pierwsze kroki projektowania UX
Zobacz więcej zdjęć »
Podstawą strony przyjaznej użytkownikowi jest znajomość jej grupy docelowej. Zanim więc zaczniesz pracować nad wyglądem i treściami swojej witryny, skup się na poznaniu swoich przyszłych użytkowników.

Poznaj 3 kroki, od których zdecydowanie warto zacząć projektowanie UX!

Strona przyjazna użytkownikowi, czyli jaka?

User Experience to ogół wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas kontaktu z produktem (tu: produktem cyfrowym). Wrażenia te składają się na ostateczne doświadczenie użytkownika strony internetowej czy aplikacji mobilnej. Może ono być pozytywne lub nie. Celem UX jest poprawa użyteczności produktu, a więc zwiększenie przyjemnych interakcji między użytkownikiem i produktem. W efekcie może powstać strona przyjazna użytkownikowi, czyli dostarczająca mu pozytywnych doświadczeń.

Poznaj swoją grupę docelową

Jeśli chcesz stworzyć stronę przyjazną użytkownikowi, musisz zastanowić się, kim będą jej użytkownicy i czego będą szukać na twojej stronie, tzn. jaki będzie cel strony? Określ swoją grupę docelową i zastanów się:

  • Kim są jej reprezentanci?

  • Jak korzystają ze strony?

  • Po co na nią wchodzą? Jaki cel chcą osiągnąć?

  • Co przeszkadza im w osiągnięciu celu?

  • Co ich frustruje?

  • Jak możesz im pomóc?

  • Gdzie możesz ich znaleźć?


Ostatnie pytanie jest szczególnie ważne, bo pozwoli ci bezpośrednio dotrzeć do swojej grupy docelowej. Wykorzystaj to i zbadaj grupę swoich potencjalnych użytkowników pod kątem powyższych pytań. Doskonale w tym celu sprawdzą się np. badania fokusowe lub ankiety.  

Stwórz Persony

W kolejnym kroku stwórz 2-3 Persony, czyli sylwetki reprezentantów grupy docelowej. Persony stanowią kwintesencję cech grupy docelowej, a projektowanie strony przyjaznej użytkownikowi powinno opierać się właśnie na nich.

Dobrze, by Persony odnosiły się do rzeczywistych osób, np. kogoś, kto brał udział we wcześniejszych fokusach. Postaraj się, by stworzyć kompletny profil każdej Persony, czyli uwzględnić:

  • Podstawowe informacje: imię, wygląd, wiek, płeć, zawód, miejsce zamieszkania itp.

  • Elementy życia prywatnego: związki, przyjaźnie, stosunki z członkami rodziny, hobby, sposób spędzania wolnego czasu, itp.

  • Elementy życia zawodowego: gdzie pracuje, jakie ma ambicje, jakie ma cele zawodowe, jakie ma stosunki ze współpracownikami, czy praca jest dla niej ważna itp.

  • Przekonania, opinie, anegdoty: jakie są jej opinie na tematy społeczne, na jaką partię głosuje (o ile w ogóle), jakie są jej najciekawsze historie z dzieciństwa, jak poznała swojego partnera/partnerkę itp.

  • Marki: jakim samochodem jeździ, jakich perfum używa, gdzie kupuje ubrania, gdzie kupuje produkty spożywcze itp.


W przypadku projektowania produktu cyfrowego powyższe elementy nie wyczerpują listy aspektów, na które musisz zwrócić uwagę. Pamiętaj, że produkt cyfrowy ma spełniać konkretny cel. Zastanów się więc, jak każda z Person radzi sobie z jego osiągnięciem? A co ułatwiłoby osiągnięcie im tego celu? Teraz, kiedy znasz swoje Persony lepiej, trafniej możesz odpowiedzieć na te pytania. W efekcie zwiększasz swoje szanse na stworzenie strony przyjaznej użytkownikowi.

Sformułuj insight konsumencki

Owocna praca w terenie, a następnie stworzenie rozbudowanych Person, prowadzą cię do potężnej konkluzji jaką jest tzw. insight konsumencki. To wniosek płynący z obserwacji grupy docelowej i jednocześnie efekt rozpracowania twoich Person. Insight konsumencki jest głębokim wejrzeniem w potrzeby konsumenta, nawet te nieuświadomione. Tak jak wizja stanowi drogowskaz dla firmy, tak insight konsumencki jest niejako mottem czy najgłębszym przekonaniem Persony. Pamiętaj, że insight konsumencki powinien być prosty, emocjonalny, istotny, powszechny i wiarygodny. Przykładem insightu jest zdanie typu: Gdybym była mężczyzną, nie chciałabym być z kobietą, która pierze moje skarpetki. Zauważ, że podany insight jest kwintesencją osobowości Persony.

Strona przyjazna użytkownikowi nie może istnieć bez wcześniejszego zidentyfikowania grupy docelowej. Stworzenie Person pozwala poznać ją lepiej, a insighty konsumenckie – dogłębnie zrozumieć.

Polecamy również: blog o Wordpressie 




Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

https://cut2code.com/
http://cut2code.com/

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Zamów opracowanie informacji prasowej


Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »