Firma » Praca
Jak zarządzać wielopokoleniową grupą pracowników?
W HR-owej nomenklaturze wyróżnia się kilka pokoleń, takich jak baby boomers, pokolenie X, pokolenie Y czy pokolenie Z. Każde z nich, ze względu na moment urodzenia, warunki dorastania i możliwości edukacji ma swoje charakterystyczne cechy, które determinują również to, jakimi są pracownikami. Dla jednych ważna jest stabilizacja i poczucie bezpieczeństwa w miejscu pracy, inni w swoich zawodowych wyborach kierują się własnym rozwojem, potrzebą kreatywnej pracy i ciągłego odkrywania czegoś nowego.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Słuchaj, wspieraj i dbaj
Każdy menedżer wie, że nie lada wyzwaniem jest zarządzanie wiekowo zróżnicowaną grupą. Celem jest umiejętna maksymalizacja wielu zróżnicowanych umiejętności poszczególnych pokoleń w kierunku osiągania jak najwyższej wydajności, która przełoży się na sukcesy firmy. Jeśli jesteś szefem wielopokoleniowego zespołu, poza zwykłym zarządzaniem pracą ludzi czeka Cię zarządzanie różnicami, jakie między nimi występują. Bardzo często będziesz musiał wykazać się ogromną cierpliwością i pomysłowością, jednak warto się postarać, ponieważ nagrodą jest zgrany zespół o zróżnicowanym doświadczeniu, który może osiągać pod Twoim okiem ogromne sukcesy – mówi Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl. Co zatem robić by osiągnąć sukces w zarządzaniu pracownikami z różnych pokoleń? Na co zwracać uwagę?
- Elastyczność. Panująca w zespole różnorodność jest jego ogromnym atutem. Dlatego warto ją doceniać, ale też zwracać uwagę na indywidualne potrzeby każdego pokolenia i do nich dostosowywać swoje działania.
2. Wspieranie kultury wzajemnego szacunku. Współpraca i współdziałanie to podstawa sukcesu każdego zespołu. Jeśli różnice wiekowe między pracownikami są znaczące warto je podkreślać i wspierać. Mocne strony poszczególnych członków zespołu stanowią siłę całej grupy, a odpowiednio podkreślane będą działały na jej korzyść i wzrost efektywności.
3. Umiejętne budowanie zespołów. Jeśli w firmie pracują osoby w różnym wieku, o różnym doświadczeniu, umiejętnościach i poglądach, ale posiadające kompetencje w zakresie jednego działu, warto łączyć je w zespoły. Takie teamy potrafią osiągać zaskakujące efekty.
4. Wykorzystanie wymiany wiedzy. Młodzi od starszych, bardziej doświadczonych pracowników, mogą nauczyć się wiele o firmie i funkcjonowaniu instytucji. Wychowani w dobie komunikacji za pomocą ekranów mogą także szlifować komunikację bezpośrednią. Doświadczeni pracownicy natomiast, od młodszych kolegów mogą uczyć się np. korzystania z nowych technologii. Zarówno w pracy, jak i życiu prywatnym. Wymiana wiedzy, spostrzeżeń i doświadczeń może przynieść bardzo dobre rezultaty.
5. Elastyczne metody pracy. Elastyczność w zarządzaniu wielopokoleniowym zespołem pracowników dotyczy nie tylko umiejętnego manewrowania między ich umiejętnościami i dostosowywania ich do odpowiednich projektów. To także odpowiadanie na specyficzne potrzeby pokoleń w zakresie sposobu wykonywania pracy. Młodzi ludzie cenią sobie niezależność, możliwość pracy z domu. Jeśli tylko dane stanowisko stwarza takie możliwości, warto im na to pozwolić. Starsi pracownicy mogą z kolei nie zgadzać się na pracę po godzinach. Dlatego dobre planowanie pracy, tak aby zadania mogły zostać wykonane między 9, a 17 to podstawa. Takie podejście sprawia, że wzrastają morale i wydajność pracowników. Powoduje także, że firma staje się atrakcyjniejsza dla potencjalnych pracowników z pokolenia Y, dzięki dbaniu i odpowiadaniu na potrzeby, szanowanie niezależności i okazywanie zaufania.
6. Dbanie o zaspokajanie potrzeb uczenia się i rozwoju. Jedna rzecz pozostaje taka sama we wszystkich pokoleniach: pracownicy w każdym wieku szukają coraz to nowych możliwości, by się uczyć i rozwijać. Szczególnie dziś. Młodszy personel bez “genu” lojalności, który posiadają starsi pracownicy, szybko ucieknie, jeśli poczuje, że nie stawia mu się wyzwań, nie może się rozwijać i nie jest doceniany. Dlatego firmy zaczynają przykładać coraz większą wagę do programów szkoleniowych, możliwości czerpania wiedzy od innych pracowników czy zespołów.
Komentarze (0)