Firma » Podatki
Księgowanie w KPiR - metoda uproszczona
Zobacz więcej zdjęć » |
Już na samym początku rozpoczęcia działalności każdy przedsiębiorca ma obowiązek zdefiniowania sposobu prowadzenia księgowości. KPiR to sposób na to, by ułatwić prowadzenie działalności i zwiększyć produktywność realizowania procesów. W jaki sposób prowadzi się księgowość za pośrednictwem KPiR i jako metodą księgowania KPiR wybrać?
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Metoda ujmowania kosztów - którą wybrać?
Przedsiębiorca na samym początku swojej przygody z prowadzeniem działalności gospodarczej ma możliwość wyboru jednej z dwóch metod ujmowania kosztów - formy uproszczonej oraz memoriałowej. Czym się różnią? W pierwszej metodzie - memoriałowej każdy wydatek musi zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu. W takim przypadku przedsiębiorca jest zobowiązany do oddzielenia kosztów związanych przychodem i innych kosztów pośrednich. Jak zatem wygląda sytuacja z prowadzeniem księgi za pomocą metody uproszczonej? Zgodnie z nią w dniu wystawienia faktury przedsiębiorca jest zobowiązany do zaliczenia wydatku na poczet kosztów uzyskania przychodu. Jeśli jest to wydatek pośredni, zahaczający o dwa lata finansowe, niezbędne jest odpowiednie podzielenie udziału kosztów w danym roku i przeniesienie ich na prawidłowy okres. W przypadku wyboru metody ujmowania kosztów w KPiR przedsiębiorca ma możliwość ustalenia i zmiany sposobu wraz z początkiem roku finansowego. Ważne jest jednak, że decyzja o zmianie nie musi być kierowana do Urzędu Skarbowego.
Jeżeli nie wiesz, którą metodę wybrać zgłoś się o pomoc do krakowskiego biura rachunkowego RoscoTax, gdzie doświadczeni księgowi doradzą Ci, która metoda będzie dla Ciebie najlepsza. Ofertę i kontakt do biura znajdziesz na ich witrynie internetowej.
KPiR - podstawowe informacje
Zanim zdecydujemy się na wybór konkretnej metody ujmowania kosztów, czas upewnić się, że mamy komplet informacji na temat samego dokumentu, jakim jest KPiR. Księga Przychodów i Rozchodów to bardzo mocno wystandaryzowany dokument, który może być prowadzony przez przedsiębiorcę w dwóch formach - elektronicznej i fizycznej. Nie ma obecnie różnicy w tym, z której wersji korzystamy, chociaż wymagania względem przechowywania dokumentacji przez określoną liczbę lat po zakończeniu roku finansowego sprzyja ku temu, by wdrożyć innowacje i przejść na elektroniczną wersję. KPiR składa się z 16 kolumn, które służą wpisaniu konkretnych danych w formie wierszy. Każdy wiersz to osobne zdarzenie gospodarcze, które wpływa na nasz bilans i rachunek zysków i strat.
Księgowanie w KPiR - metoda uproszczona - jakie zalety?
Dlaczego na początku prowadzenia własnej działalności, ale i w dalszym stadium rozwoju biznesu warto polegać na metodzie uproszczonej ujmowania kosztów? Przede wszystkim jest znacznie łatwiejsza w wykorzystaniu. Nie ma wielkiego znaczenia, jaka jest data uregulowania zapłaty. W metodzie uproszczonej bazujemy jedynie na dacie wystawienia faktury. Nie ma zatem żadnej potrzeby dzielenia potencjalnych granicznych wydatków na dwa okresy finansowe. Metoda uproszczona jest zatem idealnym rozwiązaniem dla wszystkich osób, które chcą maksymalnie ułatwić realizację formalności związanych z prowadzeniem Księgi Przychodów i Rozchodów.
Nadesłał:
slawek
|
Komentarze (0)