Motoryzacja » Samochody
Nissan NV200 - podwozie i zespół napędowy
![]() |
| Zobacz więcej zdjęć » |
W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny MacPhersona. Z tyłu znajdują się pojedyncze resory piórowe. Imponująca przestrzeń ładunkowa to także zasługa rozstawu osi wynoszącego 2725 milimetrów.
W konstrukcji przedniego zawieszenia wykorzystano ramę pomocniczą, na której zamontowane są kolumny i dolne wahacze. Rama pomocnicza wyposażona jest w gumowe elementy tłumiące hałas i wibracje, co poprawia zarówno kulturę pracy zawieszenia, jak i komfort jazdy. Przedni drążek stabilizujący został przymocowany bezpośrednio do kolumn zawieszenia, co skuteczniej przeciwdziała przechylaniu się nadwozia w trakcie pokonywania zakrętów. Komfort jazdy podnoszą także amortyzatory o konstrukcji tłumiącej wstrząsy spowodowane gęstymi poprzecznymi nierównościami nawierzchni.
O zastosowaniu półeliptycznych piórowych resorów w tylnym zawieszeniu zadecydowały dwa czynniki. Resory umieszczone po obu stronach tylnej osi lepiej sprawdzają się w pojazdach eksploatowanych z obciążeniem skrzyni ładunkowej, a ponadto cały zespół zawieszenia z mocno pochylonymi konwencjonalnymi amortyzatorami jest bardziej zwarty i nie wnika do wnętrza pojazdu. Ponadto takie rozwiązanie umożliwiło maksymalne obniżenie podłogi i progu załadunku. Konstrukcja z resorami piórowymi jest też prosta, wytrzymała i niedroga.
Sztywność nadwozia korzystnie wpływa na komfort jazdy, właściwości jezdne i bezpieczeństwo. Podobne zadanie spełniają wzmocnione progi i słupki oraz aż pięć poprzecznych belek w konstrukcji podwozia. Zwiększoną sztywność konstrukcji uzyskano bez uszczerbku dla przestrzeni ładunkowej i przy jednoczesnym obniżeniu masy pojazdu.
Konstrukcja kabiny i drzwi ze strefami kontrolowanego zgniotu tworzą klatkę bezpieczeństwa wokół kierowcy i pasażerów. Pochłaniające energię uderzenia materiały, z których wykonano zderzak, maskę silnika i przegrodę czołową wpływają na poprawę bezpieczeństwa pieszych uczestniczących w ewentualnym wypadku.
NV200 został zaprojektowany jako pojazd sprawnie poruszający się w mieście, w czym wydatnie pomaga elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, działające z większą siłą przy niewielkiej prędkości i usztywniające się w miarę przyspieszania. Parametry systemu dobrano specjalnie pod kątem europejskich upodobań. Kierownica chętniej wraca do centralnego położenia przy niskiej prędkości, co ułatwia poruszanie się po mieście oraz daje więcej przyjemności z jazdy z większą prędkością. Poczucie pewności za kierownicą wynika nie tylko ze wspomnianej zwrotności, ale także z wysokiej pozycji fotela kierowcy.
Do standardowego wyposażenia NV200 należy ABS, z którym współpracuje układ wspomagania hamowania awaryjnego i elektroniczny system rozkładu siły hamowania (EBD). Układ wspomagania hamowania awaryjnego pozwala maksymalnie wytracić prędkość w trakcie hamowania przed niespodziewaną przeszkodą nawet, jeżeli kierowca zmniejszy nacisk na pedał hamulca. EBD steruje rozkładem siły hamowania między przednimi hamulcami tarczowymi a tylnymi hamulcami bębnowymi, skracając drogę hamowania niezależnie od rozkładu obciążenia.
Elektroniczny system kontroli stabilności (ESP) stanowi część pakietu bezpieczeństwa w vanach Basic i Comfort. Czujniki zamontowane w układzie hamulcowym, układzie kierowniczym i przy kołach nieustannie monitorują parametry jazdy. Czujniki kąta obrotu kierownicy i ciśnienia w układzie hamulcowym monitorują ruch przednich kół i działanie hamulców. Czujniki obrotu pojazdu wokół osi pionowej oraz przyspieszenia bocznego wykrywają ewentualną pod- lub nadsterowność.
W razie zagrożonej stabilności ESP wysyła odpowiednie sygnały do układu hamulcowego i układu sterowania silnikiem w celu przywrócenia panowania nad pojazdem. System ten istotnie poprawia bezpieczeństwo jazdy w ekstremalnych warunkach.
We wszystkich wersjach NV200 dostępny jest oszczędny i mocny silnik Diesla z turbodoładowaniem o pojemności 1,5 litra. Jednostka jest oparta na silniku K9K 1.5 dCi. Ośmiozaworowy silnik o pojemności 1461 cm3 cieszy się uznaniem ze względu na niskie zużycie paliwa, niski poziom emisji i znakomitą kulturę pracy. Silnik współpracuje z pięciobiegową skrzynią, rozwija moc 85 KM (63 kW) i maksymalny moment obrotowy 200 Nm, a także spełnia wymagania normy Europ IV.
Koszty eksploatacji i obsługi należą do najniższych w tej klasie pojazdów. Okresy międzyprzeglądowe wydłużono do 20 000 i 30 000 km w przypadku silnika diesla lub 12 miesięcy. Samochód charakteryzuje się też najniższym zużyciem paliwa w swojej klasie, wynoszącym 5,2 l/100 km (5,3 l/100 km w Combi) w cyklu mieszanym oraz emisją CO2 na poziomie 137 g/km (139 g/km w Combi). Na potwierdzenie niskiego zużycia paliwa i emisji spalin NV200 jest oznakowany emblematem Pure Drive, umieszczanym na najbardziej efektywnych modelach pojazdów marki Nissan.

Świąteczne porządki bez wysiłku? MOVA G70 to prezent, który posprząta za Ciebie pod choinką.
OFF CHARYTATYWNIE: Świąteczna budka dla Pani Uli i dobroczynne akcje w Spółdzielni
Minimalizm w czerni
Komentarze (0)