Motoryzacja » Samochody
Nowy egzamin na prawo jazdy okiem instruktora
Zobacz więcej zdjęć » |
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Przeczytaj również
Czy takie przekonanie jest słuszne? Ewa Wojciechowska, instruktorka jednej z raciborskich szkół jazdy, podpowiada, na co warto zwracać uwagę, także w kontekście obowiązujących od ponad roku nowych egzaminów na prawo jazdy.
- Wiele ludzi uważa, że wiosna i lato, ze względu na dobre warunki atmosferyczne, są najlepszym czasem do zdawania egzaminu. Z drugiej strony, są i takie osoby, które czekają na zimę i opady śniegu, bo chcą się uczyć w takich właśnie warunkach. W tym przypadku przeważa pogląd, że jeśli ktoś wie jak zachować się na oblodzonej nawierzchni, poradzi sobie bez problemów na suchej drodze. Nie ma gorszego i lepszego okresu do nauki jazdy; to od kursanta, jego motywacji i podejścia zależy w jakim stopniu wykorzysta kurs – wyjaśnia Ewa Wojciechowska, instruktorka Ośrodka Szkolenia Kierowców Autokurs z Raciborza, podkreślając, że od pogody i temperatur ważniejsze są predyspozycje przyszłego kierowcy i jego nastawienie do kursu.
Wspomniana motywacja do nauki jest bardzo istotna w świetle ustawy o kierujących pojazdami, która weszła w życie 19 stycznia 2013 roku. Przypomnijmy, że część teoretyczna obowiązującego egzaminu na prawo jazdy nie składa się już z puli jawnych pytań dostępnych kandydatom na kierowców. Aktualna baza nie jest powszechnie dostępna, a egzamin zdają tylko te osoby, które nauczyły się przepisów prawa i wiedzą jak je zastosować. Wspomniana ustawa obowiązuje od niemal osiemnastu miesięcy. To dobry moment, by podjąć próbę podsumowania i oceny zmian, które wprowadziła, a także udzielić kursantom kilku cennych porad.
Nowe przepisy a frekwencja w ośrodkach szkolenia
- Tuż po zmianach prawa zanotowaliśmy znaczący spadek liczny osób chcących przystąpić do kursu na prawo jazdy. W mediach przeważały wówczas bardzo negatywne głosy na temat nowego egzaminu. W dodatku, rynek wydawniczy nie był przygotowany na zmiany, bo brakowało bazy materiałów dydaktycznych, stąd wiele osób chciało przeczekać ten okres. Z kolei w październiku i listopadzie pojawiły się plotki na temat możliwości powrotu do „starych” egzaminów teoretycznych i szkoły jazdy ponownie obserwowały mniejsze zainteresowanie kursami – przyznaje Ewa Wojciechowska. - Aktualnie sytuacja się unormowała. Co prawda, dużo się mówi o tym jak trudne są testy, ale nie należy przesadzać. Warunkiem zdania teoretycznej części egzaminu jest odpowiednie przygotowanie się kursanta. Sukces zależy także od sposobu prowadzenia zajęć, ale kluczowe znaczenie ma znajomość przepisów prawa i umiejętność ich zastosowania – podkreśla instruktorka.
Osoby przystępujące do nauki jazdy w OSK Autokurs są wyposażane w materiały dydaktyczne: płytę CD z dostępną bazą pytań (10 proc. wszystkich istniejących pytań), przykładowe pytania opracowane przez wydawnictwo, przepisy ruchu drogowego oraz informacje na temat obsługi technicznej pojazdów.
- W internecie nie brakuje stron zawierających pytania egzaminacyjne, ale trzeba pamiętać, że nie jest to sprawdzony materiał. Wiem, że na Facebooku istnieje fanpage z pytaniami dodawanymi przez osoby zdające egzamin, który także jest popularny wśród kursantów. Nawet my - instruktorzy nie mamy wglądu do pełnej bazy pytań. Takie było zamierzenie ustawodawcy - kursanci mają poznać przepisy ruchu drogowego i nauczyć się je stosować, zamiast wykuwać na pamięć odpowiedzi na wszystkie dostępne pytania. Dawniej cała baza pytań była powszechnie znana, toteż rekordziści rozwiązywali test w 50 sekund nie czytając do końca pytań, wybierając odpowiedź z pamięci. Obecnie, aby zdać część teoretyczną trzeba zrozumieć przepisy – mówi E. Wojciechowska.
Przypomnijmy, że obecnie standardowa część teoretyczna egzaminu państwowego składa się z 20 pytań z wiedzy podstawowej (wybór odpowiedzi „TAK” lub „NIE”) oraz 12 pytań z wiedzy specjalistycznej (wybór odpowiedzi A, B, C) podzielonych wg znaczenia dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego. Pytania mają wyłącznie jedną poprawną odpowiedź, ale różnią się czterostopniową skalą punktów, jakie przyznaje się za poprawny wybór (od 3 pkt za właściwą odpowiedź na pytanie o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego do „0” za błędną odpowiedź lub jej brak). Łącznie można uzyskać 74 punkty, do zdania egzaminu potrzeba ich 68. Część teoretyczna egzaminu państwowego trwa 25 minut i jest przeprowadzana z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego przy użyciu pytań składających się ze scenariuszy, wizualizacji i opisów. Pytania są generowane losowo w czasie rzeczywistym i nie są jawne. Na życzenie osoby egzaminowanej możliwy jest wydruk wyników egzaminu przez egzaminatora.
Wybieramy szkołę i... udajemy się do starostwa
Choć predyspozycje kandydata na kierowcę są istotne, wybór ośrodka szkolenia, a co za tym idzie – instruktorów ma niebagatelne znaczenie.
Cena, rekomendacje rodziny i znajomych, ranking zdawalności – to tylko niektóre z czynników determinujących wybór konkretnej szkoły jazdy. Każdy potencjalny kursant podejmuje indywidualną decyzję na podstawie istotnych dla niego kryteriów.
Ewa Wojciechowska zwraca uwagę, że rażąco niska cena kursu (w porównaniu z innymi propozycjami) oznacza oszczędności, które nie zawsze mają pozytywne skutki dla kandydatów na kierowców.
Nie bez znaczenia jest samo nastawienie instruktora. - Nie wyobrażam sobie szkolenia, podczas którego prowadzący nie pojedzie z uczniem do miasta, w którym zdaje on egzamin na prawo jazdy. Instruktor powinien ocenić czy kursant poznał wszystkie punkty miasta, które mogą sprawić potencjalne problemy na egzaminie i w razie potrzeby kilka razy pojechać do miasta, w którym kursant będzie przystępował do egzaminu - mówi.
Wspomniana ustawa obowiązująca do połowy stycznia 2013 roku zmieniła nie tylko sposób egzaminowania kandydatów na kierowców. Od 19 stycznia minionego roku każda osoba chcąca przystąpić do kursu musi posiadać Profil Kandydata na Kierowcę (PKK). Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami, PKK to zestaw danych oraz informacji, które identyfikują i opisują osobę ubiegającą się o wydanie prawa jazdy.
Profil Kandydata na Kierowcę zastąpił obowiązujący dotąd papierowy obieg dokumentów. Obecnie jest on generowany elektronicznie w wydziale komunikacji starostwa powiatowego. Kandydat na kierowcę składa wniosek o prawo jazdy, a wraz z nim orzeczenie lekarskie, a także fotografię (oraz, o ile jest wymagana, zgodę rodziców/opiekunów prawnych). Jeśli wniosek zostanie pozytywnie rozpatrzony, w systemie teleinformatycznym generowany jest Profil Kandydata na Kierowcę, który przekazuje się ośrodkowi szkolenia, a po ukończeniu kursu - Wojewódzkiemu Ośrodkowi Ruchu Drogowego. Ewa Wojciechowska podkreśla, że bez PKK nie można rozpocząć żadnego kursu na prawo jazdy (nawet na motorower).
Zdajemy egzamin
Obowiązujące przepisy prawa pozwalają kursantom wybrać dowolny WORD. Część praktyczna egzaminu rozpoczyna się od realizacji czynności kontrolno-obsługowych polegających na sprawdzeniu poziomu płynów oraz świateł (komputer losuje dwa polecenia, takie jak np. weryfikacja poziomu płynu chłodzącego w zbiorniku wyrównawczym i sprawdzenie świateł mijania). Po wykonaniu wskazanych czynności, egzaminowany przygotowuje się do jazdy, następnie powinien wykonać tzw. jazdę po łuku (jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu), a gdy pomyślnie ją zaliczy - manewr ruszania na wzniesieniu. Właściwa realizacja tej części egzaminu, umożliwia jego kontynuację „na mieście”, czyli w ruchu drogowym.
Przed egzaminem warto ćwiczyć nie tylko konkretne polecenia do wykonania na placu, ale także pracować nad emocjami, żeby stres nie zniweczył wcześniejszych przygotowań.
Po zdanym egzaminie można odebrać upragniony dokument. Jego obecny wygląd oraz administracyjny okres ważności także zostały określone w ustawie o kierujących pojazdami.
Dokumenty wydane przed wejściem w życie aktu prawa (a więc przed 19 stycznia 2013 r.) będą podlegały obowiązkowej wymianie w latach 2028-2033. Po upływie okresu, na jaki wydano dokument, konieczna będzie jego wymiana. Uprawnienia do kierowania pojazdami nie wygasają.
***
Ośrodek Szkolenia Kierowców Autokurs s.c.
www.autokurs.com.pl
www.facebook.com.pl/OSKAutokursWojciechowscy
Szkoła nauki jazdy oferująca kursy w kat. A, B, BE, C, CE, D, DE, T, a także badania psychologiczne, kwalifikację wstępną oraz szkolenia okresowe.
***
Ewa Wojciechowska
OSK Autokurs s.c.
ul. Ogrodowa 23/2
47-400 Racibórz
tel. 603 755 061
Justyna Korzeniak
Adventure Media s.c. Agencja Public Relations
www.adventure.media.pl
ul. Stefana Batorego 7
47-400 Racibórz
tel. 32 724 28 84
fax 32 417 01 70
Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Nadesłał:
Adventure Media
|
Komentarze (0)