Firma » Tax

Odpisy amortyzacyjne – w jaki sposób należy ich dokonywać?

Odpisy amortyzacyjne – w jaki sposób należy ich dokonywać?
Zobacz więcej zdjęć »
Dzięki dokonywaniu odpisów amortyzacyjnych jesteśmy w stanie nieco odciążyć firmowy budżet. Aby jednak zrobić to poprawnie, należy pamiętać o wielu kwestiach.

Zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych

Tylko niektóre koszty poniesione w ramach prowadzonej działalności gospodarczej można zakwalifikować jako koszty uzyskania przychodu. Niższy podatek możemy też jednak zapłacić w wyniku dokonania tzw. odpisów amortyzacyjnych. Te ostatnie dotyczą m.in. lokali, budynków (ale już nie gruntów), maszyn czy pojazdów – wytworzonych, wynajętych albo nabytych – które są użytkowane przez dane przedsiębiorstwo przez minimum rok.

Aby dokonać odpisu amortyzacyjnego, najpierw należy podobne składniki majątku firmy zaewidencjonować w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W tym celu trzeba określić ich rodzaj i wartość – a więc cenę zakupu lub koszt wytworzenia. Na tej podstawie ustala się zaś procentową wartość amortyzacji.



O czym nie wolno zapomnieć

Konieczne jest ponadto ustalenie czasu jej trwania oraz wyliczenie ekonomicznej użyteczności środka trwałego, potrzebne do określenia rocznej stawki amortyzacyjnej. Taką ekonomiczną użyteczność szacuje się z kolei w oparciu chociażby o stan techniczny danego składnika majątku i jego wydajność (jeśli da się ją zmierzyć, np. w wytworzonych produktach albo godzinach pracy), ale też z uwzględnieniem tzw. tempa postępu techniczno-ekonomicznego  czy ograniczeń w kwestii czasu użytkowania środka trwałego.

Wszystko to może być nieco czasochłonne, a niekiedy również dość skomplikowane, dlatego sporządzanie odpisów amortyzacyjnych warto powierzyć fachowcom. Usługę taką oferuje np. katowickie biuro rachunkowo-księgowe PLUS. Co ważne, specjaliści wybiorą także najlepszy wariant, jeśli chodzi o dokonywanie odpisów w czasie (miesięcznie, kwartalnie lub rocznie), prawidłowo zaokrąglą ewentualne końcówki kwot przy podziale na raty czy dokonają odpowiednich analiz, niezbędnych do ustalenia najkorzystniejszego dla nas rodzaju amortyzacji.



Dostępne możliwości

Możemy bowiem zdecydować się w tym zakresie na formę, która najbardziej nam odpowiada, wybierając spośród dosyć pokaźnej liczby dostępnych wariantów. Czasami opłacalne jest przede wszystkim równomierne rozłożenie kosztu zakupu środka trwałego na kolejne miesiące jego użytkowania, czyli tzw. amortyzacja liniowa. Jeśli natomiast odpisy początkowo będą wyższe, aby stopniowo zmaleć, wówczas do czynienia będziemy mieli z amortyzacją degresywną, której przeciwieństwem jest z kolei amortyzacja progresywna (tutaj stawki z czasem rosną).

Do wyboru mamy ponadto:

  • amortyzację naturalną – jej kwota zależy od pracy danego środka trwałego w określonej jednostce czasu;
  • amortyzację marży przychodów – wartość środków amortyzuje się proporcjonalnie do uzyskiwanej marży netto;
  • amortyzację szacunkową – która opiera się na zestawieniu wartości bieżące i początkowej konkretnego składnika majątku firmy;
  • amortyzację grupową – zbiorczą dla środków trwałych podobnej kategorii, których łączna wartość nie przekracza 3,5 tys. zł.


Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

slawek

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Zamów opracowanie informacji prasowej


Kalendarium

Dziś:
„Wygrywaj bez wahania” w Avenidzie Poznań
dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »