Firma » Biznes
Prestiżowe seminarium na temat użyteczności stron WWW we Wrocławiu
Jednym z głównych elementów spotkania był panel ekspercki, podczas którego przedstawiciele agencji interaktywnych mówili o tym jak stworzyć użyteczną stronę internetową. Jednym z ciekawych wątków, które pojawiły się podczas dyskusji była rola niezależnych ekspertów w procesie badania użyteczności serwisów. Zdaniem panelistów badania użyteczności wykonywane z zewnętrznymi ekspertami charakteryzują się możliwością spojrzenia na stronę WWW w niezależny sposób. Projektanci wraz z agencją tworzącą stronę są bowiem zbyt mocno zaangażowani w projekt by móc spojrzeć na niego obiektywnie. Dodatkowo zewnętrzni eksperci dzieląc się doświadczeniem nabytym w wielu branżach mają szansę bezstronnie ocenić wykonane działania i przełożyć je zarówno na oczekiwania użytkowników jak i wzrost sprzedaży.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Podczas panelu poruszono również kwestię rozliczania za efekty badań użyteczności. Zdaniem specjalistów nie można traktować ich zbyt wąsko. Według Roberta Drozda z WebAudit, efekty usability można podzielić na twarde i miękkie. Twardy poziom wpływa na wzrost sprzedaży dzięki zastosowaniu działań użyteczności i możemy go mierzyć. Jednak należy pamiętać również o poziomie miękkim, który określa czy przebywanie na stronie jest przyjemne, czy chcemy na nią wracać, choć istnieją inne, podobne serwisy.
Podczas panelu padło również jedno z najważniejszych dla uczestników pytań: Ile kosztują badania użyteczności? Według Pawła Haltofa z Artegence firmy mają trzy możliwości. Najtańsza i najprostsza polega na samodzielnym wykonaniu badania np. według heurystyk Nielsena. – Można również wziąć udziału w inicjatywie branżowej „Użyteczna Strona”, która umożliwia zbadanie własnej witryny w kontekście listy kontrolnej, badań z użytkownikami i badań eksperckich. Trzeci wariant to zlecenie prac agencji która wykona kompleksowy o profesjonalny proces optymalizacji witryny lub jej zaprojektowania – wyjaśniał Haltof.
Dzięki prelekcji Anny Boguskiej-Torbicz z Fundacji Obserwatorium Zarządzania uczestnicy mogli zapoznać się z zaletami i wadami zdalnych badań użyteczności oraz dowiedzieć się o usługach doradczych realizowanych w ramach projektu „Katalizator Innowacji”.
Bardzo dużym zainteresowaniem cieszyła się prelekcja Roberta Hoekmana, światowej klasy eksperta w obszarze użyteczności serwisów internetowych. Po raz pierwszy w Polsce poruszany był temat neuromarketingu w tworzeniu stron internetowych. Zagraniczny gość w atrakcyjny sposób przedstawił zasady perswazyjnego tworzenia stron WWW oraz wyjaśniał w jaki sposób internauci są podatni na wpływy sugestii.
Dużo wartościowej wiedzy użytkownicy wynieśli również z prezentacji Huberta Turaja z Edisondy. Ekspert przedstawił wyniki badań dotyczących pozycji przycisku „Dodaj do koszyka”, „Przejdź do kasy” oraz wyświetlania produktów powiązanych. Wyjaśniał w jaki sposób perswazyjna konstrukcja przekłada się na skuteczność stron produktowych i stron koszyków.
Z koleiTomasz Lizoń z Ideacto mówił o skutecznym e-commerce, zacieraniu się granicy między sprzedażą on-line i off-line oraz o korzyściach jakie mogą odnieść firmy prowadzące tradycyjną sprzedaż z rozpoczęcia sprzedaży internetowej.
– Otwarcie kolejnego tradycyjnego sklepu może kosztować nawet 300 tys. zł i będzie to sklep działający lokalnie. Za te same pieniądze można uruchomić dobrej jakości sklep internetowy oraz zainwestować w jego promocję. Takie działanie jest doskonałym uzupełnieniem tradycyjnych placówek – przekonywał Lizoń.
Paweł Haltof z Artegence w swojej prelekcji poruszył temat projektowania User Experience dla FMCG i Social Media. Ekspert wyjaśniał w jaki sposób projektować User Experience i wspierać komunikację marketingową, jak projektować UX na Facebooku oraz w multimedialnych kampaniach.
Swoimi doświadczeniami z zakresu użyteczności w ubezpieczeniach podzieliła się agencja 180heartbeats oraz ING Życie opowiadając o przebiegu procesu przebudowy serwisu od momentu zdefiniowania potrzeb klientów aż po ostateczną wersję działającej strony WWW. Słuchacze mogli dowiedzieć się jak zaplanować pracę nad zmianami w serwisie, na co zwrócić uwagę i jakich trudności mogą oczekiwać.
Kropkę nad „i” postawili Jarosław Rzepecki i Arkadiusz Radwan z Hypermedia Isobar, którzy opowiedzieli jak powinna wyglądać optymalna struktura strony banku. Eksperci opowiedzieli o praktycznych zastosowaniach analizy hermeneutycznej umożlwiającej ocenę intuicyjności serwisow WWW, wskazanie elementy, które nie spełniają oczekiwań użytkowników oraz dostarczenie optymalnej struktury strony banku.
Spotkanie zostało zorganizowane przez Fundację Obserwatorium Zarządzania. Seminarium jest finansowane ze środków projektu „Katalizator Innowacji” z PO IG 5 oś priorytetowa Dyfuzja Innowacji działanie 5.2 „Wspieranie Instytucji Otoczenia Biznesu świadczących usługi proinnowacyjne oraz ich sieci o znaczeniu ponadregionalnym”.
Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem Prezydenta Wrocławia, Pana Rafała Dutkiewicza.
Więcej informacji o seminarium na:
http://obserwatorium.pl/seminarium_ke_wroclaw.htm
Komentarze (0)