Technologie » Internet

Raport: Serwisy społecznościowe niebezpieczne dla firm

Raport: Serwisy społecznościowe niebezpieczne dla firm
Zobacz więcej zdjęć »
33 proc. małych i średnich przedsiębiorstw amerykańskich zostało zainfekowanych złośliwymi kodami rozpowszechnianymi w sieciach społecznościowych, a 23 proc. padło ofiarą kradzieży tożsamości. Tak wynika z pierwszego corocznego badania „Wskaźnik Ryzyka Mediów Społecznościowych” dla sektora MŚP.

Badanie przeprowadziła firma Panda Security w USA. Pod względem infekcji, których źródłem są sieci społecznościowe, pierwsze miejsce zajmuje Facebook, a kolejne YouTube i Twitter.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Firma Panda Security, lider zabezpieczeń działających w modelu Cloud Security, ogłosiła wyniki pierwszego corocznego badania małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w USA. Sondaż, którym w lipcu objęto 315 firm zatrudniających do tysiąca osób, wykazał, że aż 77 proc. pracowników korzysta z sieci społecznościowych w godzinach pracy! Niestety efektem ubocznym takiego postępowania są wyjątkowo liczne infekcje sieci korporacyjnych. Badanie wykazało, że 33 proc. sieci korporacyjnych zostało zarażonych złośliwymi kodami rozpowszechnianymi właśnie przez serwisy społecznościowe.

Zalety mediów społecznościowych ważniejsze od ryzyka infekcji
Według sondażu największe zmartwienia, jakie media społecznościowe przysparzają małym i średnim firmom, to utrata prywatności i danych (74 proc.), zarażenie złośliwymi kodami (69 proc.), spadek produktywności pracowników (60 proc.), uszczerbek na reputacji (50 proc.) oraz problemy z wydajnością/użytkowaniem sieci (29 proc.).

Te obawy nie powstrzymują jednak małych i średnich firm przed czerpaniem korzyści biznesowych z mediów społecznościowych. 78 proc. respondentów korzysta z tych narzędzi w celu wspomagania badań i analizy konkurencyjności, usprawnienia obsługi klienta, realizacji zadań z zakresu public relations i marketingu oraz bezpośredniego generowania przychodów. Facebook jest zdecydowanie najpopularniejszym narzędziem społecznościowym wśród małych i średnich przedsiębiorstw: 69 proc. respondentów ma aktywne konta na tym portalu. Kolejne miejsca zajmują Twitter (44 proc.), YouTube (32 proc.) i LinkedIn (23 proc.).

Facebook najczęstszym źródłem infekcji
Firmy, które doświadczyły infekcji złośliwymi kodami (71,6 proc.) i naruszenia prywatności (73,2 proc.), jako przyczynę wskazywały najczęściej Facebook. Drugie miejsce pod względem infekcji zajął serwis YouTube (41,2 proc.), natomiast Twitter przyczynił się do znaczącej liczby naruszeń prywatności (51 proc.). W przypadku firm, które poniosły straty finansowe w wyniku naruszenia prywatności pracowników, znów najczęściej wskazywanym źródłem strat był Facebook. Kolejne miejsca zajęły serwisy Twitter (38 proc.), YouTube (24 proc.) i LinkedIn (11 proc.).

Zarządzanie i edukacja w zakresie mediów społecznościowych
Aby zminimalizować ryzyko związane z mediami społecznościowym 57 proc. małych i średnich przedsiębiorstw wprowadziło regulaminy dotyczące korzystania z tych serwisów. Spośród nich 81 proc. zatrudnia personel w celu aktywnego egzekwowania tych przepisów. Ponadto 64 proc. firm posiada oficjalne programy szkoleniowe w celu edukacji pracowników w zakresie zagrożeń i korzyści związanych z mediami społecznościowymi. Większość respondentów (62 proc.) zabrania w pracy korzystania z mediów społecznościowych w sprawach prywatnych.

Niedopuszczalne czynności to najczęściej: granie w gry (32 proc.), publikowanie nieodpowiednich treści w serwisach społecznościowych (31 proc.) i instalowanie niedozwolonych aplikacji (25 proc.). Ponadto 25 proc. firm aktywnie blokuje pracownikom dostęp do popularnych serwisów społecznościowych, głównie przez bramy (65 proc.) i/lub usługi hosted web security (45 proc.).

Nieostrożność kosztuje tysiące dolarów
Analiza danych z sondażu wykazała, że 35 proc. zainfekowanych firm poniosło straty ekonomiczne, a ponad jedna trzecia z nich ocenia straty na ponad 5 tys. dolarów.

„Media społecznościowe są dziś wszechobecne w małych i średnich przedsiębiorstwach ze względu na wiele oczywistych korzyści, jednak te narzędzia są źródłem poważnych zagrożeń", mówi Luis Corrons, dyrektor techniczny PandaLabs. „Świadomość i edukacja w zakresie właściwego korzystania z portali społecznościowych są niezbędne w celu pełnego czerpania korzyści, jakie oferują nam społeczności. Poza lepszą ochroną sieci korporacyjnych najlepszym sposobem na uniknięcie bólu głowy związanego z bezpieczeństwem i prywatnością jest zdrowy rozsądek, o którym często zapominamy".

Grupa respondentów obejmowała osoby zajmujące się opracowywaniem i/lub egzekwowaniem przepisów związanych z aktywnością w sieci w 315 małych i średnich firm w Stanach Zjednoczonych. Pokaz slajdów prezentujących wyniki badania jest dostępny pod adresem: http://prensa.pandasecurity.com/wp-content/uploads/2010/06/1st-Annual-Social-Media-Risk-Index-Slidedeck.pdf

Ramy czasowe: Badanie „Wskaźnik Ryzyka Mediów Społecznościowych" dla sektora MŚP zostało przeprowadzone przez firmę Panda Security w okresie od lipca do sierpnia 2010 r. wśród przedsiębiorstw, które nie korzystają z rozwiązań Panda.

Uczestnicy: Badaniem objęto firmy zatrudniające od 15 do tysiąca pracowników.
Metodologia: Badanie zostało przeprowadzone w internecie po uprzednim zaproszeniu przez email.
Błąd próby: +/- 5,7 dla poziomu ufności 95%.

O firmie Panda Security
Założona w 1990 roku firma Panda Security jest wiodącym światowym dostawcą rozwiązań zabezpieczających opartych na technologii Cloud Computing. Produkty firmy są dostępne w ponad 23 językach i korzystają z nich miliony użytkowników w 195 krajach na całym świecie. Panda Security to pierwsza firma z branży security IT, która wykorzystała możliwości Cloud Computing wraz z technologią Kolektywnej Inteligencji. Ten innowacyjny model ochrony może każdego dnia automatycznie zanalizować i klasyfikować tysiące nowych próbek złośliwych programów, gwarantując firmom i użytkownikom domowym najbardziej efektywną ochronę proaktywną przeciwko zagrożeniom pochodzącym z internetu, przy minimalnym wpływie na wydajność komputera. Panda Security posiada 56 biur na całym świecie, a główne siedziby firmy mieszczą się w Kalifornii oraz w Hiszpanii.

W Polsce Panda Security działa od września 2001 roku. Firma znajduje się w ścisłej czołówce producentów najlepiej rozpoznawanych i ocenianych programów antywirusowych w Polsce. Ich dystrybutorami są: ABC Data, Action, Incom i AB. Programy dostępne są również w Media Markt, Saturn Planet, Empik, Euro RTV AGD oraz sieciach Komputronik i Vobis.

Oficjalna strona polskiego oddziału Panda Security Polska: www.pspolska.pl
Strona korporacyjna Panda Security: www.pandasecurity.com

Kontakt dla mediów:
studio PRowokacja Agencja Public Relations
biuro@studioprowokacja.pl
tel. 42 209 17 45



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

studio PRowokacja

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »