Społeczeństwo » Szkolnictwo i nauka
Tuning samochodowy dawniej i dzisiaj
Zobacz więcej zdjęć » |
Choć w Polsce tuning wykonuje się już od lat kilkudziesięciu, stosunkowo od niedawna przestał być kojarzony jedynie z rajdami samochodowymi, a stał się sposobem na poprawę osiągów, bezpieczeństwa oraz wyglądu pojazdów należących do przeciętnego użytkownika dróg. Co stoi za przyczyną tej zmiany? Sądząc po historii tuningu w innych państwach, można śmiało wysnuć teorię, iż popularność tuningu w danym kraju zawsze pozostaje wprost proporcjonalna do zamożności jego obywateli.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Siermiężny tuning w PRL-u
W latach 70. XX wieku tuning samochodowy w Polsce zarezerwowany był wyłącznie dla pojazdów biorących udział w rajdach. Nie istnieli jeszcze specjaliści od tej usługi, nie przeprowadzano jej w wyspecjalizowanych warsztatach samochodowych. Wszelkie zmiany w układzie napędowym, paliwowym czy w konstrukcji podwozia przeprowadzali sami kierowcy lub ich mechanicy. Dzisiaj kilku z nich prowadzi własne firmy przeprowadzające zarówno tuning mechaniczny, jak i tuning optyczny samochodów dowolnej marki i klasy.
Wszelkie modyfikacje przeprowadzane przez mechaników i kierowców rajdowych miały na celu zwiększenie osiągów. O tuningu optycznym mało kto słyszał, a jeśli nawet, to do jego przeprowadzenie brakowało zarówno środków, jak i racjonalnych powodów. Poprawa wyglądu auta to przejaw luksusu, gdy tymczasem w czasach PRL-u luksusem było samo jego posiadanie.
„Artysta-mechanik" poszukiwany
Prawdziwy rozwój tuningu w Polsce nastąpił dopiero pod koniec lat 90. Pierwsze modyfikowane egzemplarze były jednak raczej próbą zamaskowania niedostatków pojazdu, niż podkreślenia jego wyjątkowości. To, co stanowi istotę tuningu, czyli zmiany poprawiające możliwości auta, wpływające na bezpieczeństwo jazdy oraz optyczne przeróbki nadające mu niepowtarzalnego charakteru, wykonywane są w Polsce dopiero od lat kilku.
Popularność tuningu wzrasta, jednak ciągle brak jest wykwalifikowanych specjalistów potrafiących połączyć sprawność mechanika z wysokim poczuciem estetyki i zmysłem artysty. Na szczęście za szkolenie ich zabrały się już polskie uczelnie. Pierwsza z nich, warszawska Uczelnia Techniczno-Handlowa, już drugi rok z rzędu prowadzi nabór na studia inżynierskie ze specjalizacją „Budowa i tuning samochodów". Być może jest to coś właśnie dla Ciebie?
Artykuł powstał przy współpracy z Uczelnią http://www.uth.edu.pl
Nadesłał:
blackppp
|
Komentarze (0)