Dom » Wnętrza

What did she say, czyli czy słyszysz co do Ciebie mówią?

What did she say, czyli czy słyszysz co do Ciebie mówią?
Zobacz więcej zdjęć »
Wśród zadań maturalnych z języka obcego znajduje się test sprawdzający zdolność rozumienia obcej mowy ze słuchu. Jednak warunki, w których co roku się odbywają się te egzaminy, często pozostawiają wiele do życzenia.

Nieprzystosowane do przeprowadzania jakichkolwiek egzaminów przestrzenie szkolne, jak korytarze czy sale gimnastyczne, jak również ich słaba akustyka, znacząco utrudniają uczniom uzyskanie satysfakcjonującego wyniku z tej części sprawdzianu maturalnego.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:


Kiedy kwitną kasztany, jak Polska długa i szeroka, w licealnych salach sportowych milkną odgłosy gwizdków i kozłowania. Słychać tylko szelest kartek, chrobot piór i miarowe kroki czujnych członków komisji egzaminacyjnych. Przyszedł czas na egzaminy maturalne!

Częścią egzaminu z języka obcego są zadania sprawdzające rozumienie mowy obcej ze słuchu. Uczeń, dwukrotnie wysłuchując teksty czytane przez native speakers, udziela pisemnych odpowiedzi na pytania dotyczące tego materiału. Nagrania odtwarzane są z płyty CD, dostarczanej przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Odtwarzanego nagrania nie wolno zatrzymać. Za tą część egzaminu pisemnego z języka obcego można otrzymać 30% z ogólnej puli punktów, przyznawanej za cały egzamin pisemny z języka obcego. Czasami jednak nawet najlepiej przygotowany maturzysta może sobie nie poradzić z tym zadaniem, ponieważ nie jest w stanie poprawnie usłyszeć tekstu.

Egzaminy pisemne z popularnych języków obcych, zwłaszcza z języka angielskiego, ze względu na dużą liczbę podchodzących do nich uczniów, przeprowadzane są zwykle w salach sportowych, stołówkach lub na korytarzach. Płyty z tekstami odtwarzane są z przenośnego odtwarzacza lub przez zainstalowany w sali system nagłośnieniowy. Tutaj pojawia się kolejny uczestnik egzaminu: akustyka wnętrza, w którym jest on przeprowadzany.

Znakomita większość szkolnych sal sportowych to zwykle pomieszczenia bardzo pogłosowe, w których każdy dźwięk wybrzmiewa 4-5 sekund- tłumaczy Mikołaj Jarosz, ekspert w zakresie akustyki pomieszczeń szkolnych, z firmy Ecophon. W takich warunkach dobra zrozumiałość mowy jest możliwa tylko wtedy, kiedy mówca lub głośnik znajduje się blisko słuchacza, w odległości do 3-4 m. Przy większej odległości głos docierający do słuchacza może być tak silnie zniekształcony przez pogłos, że zrozumienie nawet prostych poleceń będzie bardzo trudne - dodaje specjalista.

To właśnie w przypadku języków obcych potrzebujemy lepszej zrozumiałości mowy: kiedy na przykład decydujemy się na oglądanie w telewizji kanału obcojęzycznego, najczęściej zwiększamy poziom głośności, aby lepiej rozumieć prezenterów. Niestety, podczas egzaminów maturalnych w nieprzystosowanych fizycznie i akustycznie pomieszczeniach, pogłosu nie da się oszukać, wzmacniając poziom dźwięku. Rozwiązaniem może być jedynie zmiana wykończenia i aranżacji danego pomieszczenia, np. poprzez instalację materiałów dźwiękochłonnych lub zmiana samego miejsca egzaminu. 

Problem nie byłby tak istotny, gdyby wszyscy zdajający mieli jednakowe warunki. Tak niestety nie jest. Tymczasem matura, jako egzamin państwowy, decyduje o przyjęciu na studia wyższe. Dlatego powinien być jednakowy dla wszystkich - porównywalny i powtarzalny. Z tego powodu we wszystkich szkołach przeprowadza się go ściśle według tych samych instrukcji, a sprawdzanie prac odbywa się anonimowo, poza szkołą ucznia. Jednak uczniowie piszący egzamin maturalny z języka obcego w sali sportowej z czasem pogłosu rzędu 5 s mają nierówne warunki: ci, którzy trafili na miejsca blisko głośnika całkiem znośne, a ci, których umieszczono w głębi sali - fatalne. Z kolei w innej szkole, uczniowie mogą pisać ten sam egzamin w zwykłej klasie lekcyjnej gdzie warunki akustyczne są znacznie lepsze. Należy zwracać uwagę na wybór sal i pomieszczeń, w których odbywają się egzaminy, szczególnie te wymagające koncentracji, skupienia i rozwiązywania zadań ze słuchu. Równie ważna, co sprzęt audio, jest również aranżacja akustyczna miejsca egzaminu.



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

United PR

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »