Gospodarka » Maszyny
Wózki widłowe - części zamienne
Zobacz więcej zdjęć » |
To, że wiesz jaki model wózka widłowego posiadasz, nie zawsze gwarantuje, że kupisz właściwe części zamienne. Radzimy, co zrobić, aby uniknąć pomyłek. Teoretycznie kupowanie części do wózków widłowych na własną rękę ma sens wyłącznie wtedy, jeżeli zamierzamy samodzielnie naprawiać wózek widłowy. Jeśli nie, lepiej zlecić zakup potrzebnych podzespołów do wózków widłowych warsztatowi, a to dlatego, że w przeciwieństwie do "klienta z ulicy" fachowcy mogą liczyć nawet na kilkudziesięcioprocentowe rabaty w hurtowniach z częściami do wózków widłowych. Niestety, wiele serwisów, zamiast podzielić się upustem z klientem, sprzedaje części z potężnym narzutem, a nawet w cenach wyższych od detalicznych u dystrybutorów.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Porównuj oferty z cenami
Przed naprawą wózka widłowego warto zatem poprosić o szczegółowy kosztorys i sprawdzić, czy niektórych podzespołów nie można kupić taniej. W wielu warsztatach w przypadku samodzielnego dostarczenia części trzeba liczyć się z wysokimi kosztami robocizny! Jeśli mimo wszystko zdecydujemy się na samodzielne zakupy części do wózków widłowych, musimy się do nich przygotować.
Za nim kupisz części do wózka widłowego
Przygotuj informacje o wózku widłowym - należy znać:
- rocznik wózka widłowego (datę produkcji),
- nazwa poszukiwanej części
- typ, marka i model wózka widłowego
- numer seryjny wózka widłowego
Żeby uniknąć ewentualnych pomyłek, warto spisać wszelkie oznaczenia znajdujące się na części, którą chcemy wymienić na nową. Na podzespołach montowanych fabrycznie jest to zwykle numer katalogowy producenta wózka widłowego, jednak często można również odczytać numer katalogowy i oznaczenie wytwórcy części do wózka widłowego. Ten drugi ułatwi znalezienie tańszego zamiennika o parametrach identycznych z częścią oryginalną (np. jeśli obok logo producenta wózka widłowego widać znak Boscha czy Delphi, można zwrócić się bezpośrednio do dystrybutora danej marki). Niestety, nie zawsze jest to możliwe, bo producenci wózków widłowych zastrzegają niektóre wzory i wytwórca części ma zakaz rozprowadzania ich przez własną sieć sprzedaży.
Podzespoły elektroniczne
Podzespołów elektronicznych nie wolno nigdy dobierać "na oko". W ich przypadku kształt obudowy czy też to, że pasują jak ulał, o niczym jeszcze nie świadczy. W identycznych obudowach mogą skrywać się elementy o różnych parametrach. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest zwykle zakup części o tym samym numerze katalogowym i pochodzącej od tego samego producenta co elementy zamontowane fabrycznie. Poważne problemy zdarzają się podczas dobierania np. sterowników silnika. Niektórzy producenci kupują podzespoły tego typu od kilku różnych poddostawców. Bywa, że wózki widłowe w tej samej na pozór wersji silnikowej (ten sam rocznik, pojemność i moc silnika) mogą być wyposażone w osprzęt elektroniczny pochodzący od konkurencyjnych firm, a poszczególne elementy nie są współzamienne!
To, że po założeniu używanego sterownika o innym numerze katalogowym silnik można uruchomić i pracuje on normalnie, nie oznacza wcale, że wszystko jest w porządku. Nieraz bowiem okazuje się, że np. w niektórych sytuacjach silnik dostaje za mało lub za dużo paliwa, co może się skończyć poważną awarią mechaniczną.
W przypadku elementów takich jak czujniki (np. sondy lambda, przepływomierze, czujniki Halla) liczą się głównie parametry elektryczne - można więc stosować części pochodzące od producentów innych niż ci, którzy dostarczali podzespoły na pierwszy montaż wózka widłowego.
Części układu hamulcowego
W przypadku wielu wózków widłowych części zamienne do układu hamulcowego kupuje się łatwo - wystarczy znać rocznik, wersję silnikową. Jednak nie dotyczy to wszystkich maszyn! Wielu producentów montuje podzespoły pochodzące od różnych poddostawców, zdarzają się też wózki widłowe w nietypowych wersjach wyposażeniowych ze wzmocnionymi hamulcami.
Wszelkie elementy występujące symetrycznie należy kupować i wymieniać parami. Jeżeli zawieszenie z jednej strony wózka widłowegou będzie miało inne właściwości niż z drugiej, jazda stanie się niebezpieczna.
Nadesłał:
kraskairena
|
Komentarze (0)