Gospodarka » Przemysł
Wózki widłowe z akumulatorami litowo-jonowymi
Zobacz więcej zdjęć » |
Łatwe ładowanie akumulatorów
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
W przeciwieństwie do konwencjonalnych akumulatorów, które przed naładowaniem należy rozładować co najmniej w 80%, akumulatory litowo-jonowe można ładować w dowolnej chwili. Pozwala to uniknąć zakupu, ładowania i konserwacji akumulatora zapasowego używanego podczas wymiany akumulatorów.
Szybsza i łatwiejsza wymiana akumulatora
Z uwagi na większe gabaryty oraz dostępne zasilanie w energię elektryczną, typowy akumulator ołowiowy potrzebuje aż ośmiu godzin na naładowanie się, co odpowiada okresowi całej zmiany. Natomiast wysokowydajne akumulatory litowo-jonowe można naładować do maksymalnego poziomu w niezmiernie krótkim czasie, a mianowicie w przeciągu nie więcej niż 20 minut.
Dłuższa żywotność
Do momentu zakończenia żywotności konwencjonalne akumulatory można ładować szacunkowo 1500 razy. Natomiast akumulatory litowo-jonowe mogą znacznie przekroczyć ten wskaźnik o ponad 300%.
Kompaktowe wymiary
Akumulatory litowo-jonowe cechuje bardzo wysoka gęstość energetyczna, która sprawia, że są one bardzo oszczędne pod względem zużycia energii. Oznacza to, że akumulatory niezbędne do sprostania określonym potrzebom energetycznym mogą być znacznie mniejsze i lżejsze od ich ołowiowych odpowiedników.
Bezobsługowość
Konwencjonalne akumulatory wymagają przeprowadzania regularnych kontroli i prac konserwacyjnych. Należy sprawdzać poziom elektrolitu i w razie potrzeby uzupełniać go wodą destylowaną. Podczas gdy niektóre rodzaje akumulatorów, takie jak akumulatory żelowe, wymagają mniejszej ilości prac konserwacyjnych, wersje akumulatorów litowo-jonowych są całkowicie bezobsługowe.
Swoboda designu
Producenci wózków widłowych są z reguły zmuszeni do projektowania swoich urządzeń w taki sposób, aby zmieściły się one w obudowie kształtem przypominającej skrzynię. Wysokowydajne, lekkie i kompaktowe akumulatory litowo-jonowe umożliwiają projektantom zastosowanie szerokiej gamy kształtów oraz rozmiarów. Tradycyjnie akumulatory starszego typu, z uwagi na swój ciężar i centralne rozmieszczenie na wózku widłowym, odgrywają istotną rolę w stabilizacji wózka widłowego. W perspektywie krótkoterminowej nowoczesne akumulatory mogą wprawdzie spowodować zwiększenie nakładów związanych z rozwojem produktu, jednakże ten designerski postęp daje naszym projektantom możliwość radykalnej weryfikacji rodzaju konstrukcji wózków widłowych, zwiastując tym samym być może największe zmiany od chwili wprowadzenia po raz pierwszy wózków widłowych na rynek.
Czystsza i wydajniejsza eksploatacja
Akumulatory ołowiowe są z zasady narażone na ogromne straty wewnętrzne, czego wynikiem jest dostarczanie mniejszej ilości energii. Akumulatory litowo-jonowe są bardziej wydajne pod względem magazynowania i oddawania energii. W związku z tym emisja dwutlenku węgla jest znacznie mniejsza. Podobnie jak w przypadku każdej nowej technologii należy liczyć się z wieloma wyzwaniami. Cena akumulatorów litowo-jonowych jest wciąż stosunkowo wysoka, przy czym w przypadku zwiększonego obrotu sytuacja ta zapewne ulegnie zmianie. Problemem może okazać się także eksploatacja wysokonapięciowa w przypadku podłączenia do istniejącej sieci elektrycznej, niemniej jednak problem ten można w łatwy sposób rozwiązać korzystając z zasilania trójfazowego. Związane z tym koszty zostaną przy tym skompensowane przez ich redukcję dzięki rezygnacji z akumulatorów ołowiowych. Przykładowo, w strefie ładowania akumulatorów instalacja wentylacyjna stanie się zbędna.
Pierwsze akumulatory litowo-jonowe firmy Mitsubishi Forklift Trucks dla wózków widłowych z przeciwwagą są już dostępne w sprzedaży, jednakże na razie tylko na terenie Japonii. Wprowadzone na rynek w ubiegłym roku wózki widłowe typu GRENDIA EX Hybrid wyposażone są w układy przeniesienia napędu, obejmujące silnik wysokoprężny i akumulator litowo-jonowy. Oprócz znacznie mniejszej emisji dwutlenku węgla w porównaniu z tradycyjnymi akumulatorami, zużycie paliwa w akumulatorach litowo-jonowych zostało również zredukowane - o niesamowite 39%.
Ta bateria wielokrotnego ładowania produkowana jest w zakładach producenta wózków widłowych przez firmę macierzystą Mitsubishi Heavy Industries (MHI), która współpracuje z naukowcami z elektrowni Kyushu Electric Power Company w Nagasaki. Od ponad 30 lat obie te elektrownie ściśle współpracują ze sobą rozwijając technologię akumulatorów stosowanych w pojazdach i w zastosowaniach elektrostatycznych. Postęp w tej dziedzinie poskutkował podjętą w 2009 r. decyzją, dotyczącą wprowadzenia na rynek akumulatorów litowo-jonowych na większą skalę.
Producent jest dobrej myśli, jeśli chodzi o stosowanie akumulatorów litowo-jonowych w wózkach widłowych i pojazdach magazynowych. Wydaje się oczywistym fakt, że w ciągu kilku najbliższych lat pierwsze akumulatory litowo-jonowe znajdą zastosowanie w małych pojazdach magazynowych. Ten rodzaj akumulatora sprawdził się i zapewne spisze się wyśmienicie po zastosowaniu go w naszej gamie wózków widłowych napędzanych prądem o napięciu 24V. Ogromne możliwości substancji litowo-jonowej w zakresie ładowania mają szczególne znaczenie w pracy w systemie wielozmianowym, w którym akumulatory te z pewnością dokonają największego przełomu technologicznego. Wprawdzie może to jeszcze trochę potrwać, zanim zobaczymy akumulatory litowo-jonowe w większych wózkach widłowych, ale niewątpliwie pewnego dnia stanie się to rzeczywistością. W kolejnych latach design i rozwój nowych linii produktów zapowiada się bardzo interesująco.
Nadesłał:
kraskairena
|
Komentarze (0)