Technologie » Telekomunikacja
Ankiety telefoniczne CATI
Najtańszym i zarazem najszybszym sposobem pozyskania interesujących danych jest realizacja ankiet drogą telefoniczną.
Przeczytaj również
Na czym polega technika CATI?
Ankieta telefoniczna wspomagana komputerowo CATI (Computer Assisted Telephone Interview) to metoda zbierania informacji w ilościowych badaniach rynku i opinii publicznej. Technika ta łączy w sobie cechy tradycyjnej ankiety telefonicznej z komputerowym zarządzaniem doborem próby i przebiegiem wywiadu. Nie bez przyczyny udział badań CATI wśród ogółu wszystkich badań ilościowych zwiększa się w Polsce systematycznie z roku na rok.
Na czym polega przewaga takiego rozwiązania nad badaniami ankietowymi przeprowadzanymi w terenie?
- Tradycyjny, drukowany kwestionariusz zastępuje się wersją elektroniczną. Ankieter odczytuje pytania i notuje uzyskiwane odpowiedzi korzystając ze specjalnego komputerowego skryptu. Jest na bieżąco informowany przez system o stopniu realizacji założonej próby. Zaraz po przeprowadzeniu wywiadów dane zostają poddane dalszej obróbce przez programy statystyczne. Z tego względu czas przeprowadzenia badania typu CATI jest krótszy niż w przypadku tradycyjnych wywiadów face-to-face – mówi Ryszard Karolczyk z firmy CETEKOM, oferującej kompleksowe rozwiązanie systemu teleinformatycznego do obsługi CATI.
Wśród zalet CATI możemy wymienić możliwość szybkiego dotarcia do respondenta, nawet w przypadku grup trudno dostępnych, jak osoby na wysokich stanowiskach. Standaryzacja procesu prowadzenia wywiadów zapewnia zebranie rzetelnego materiału badawczego. Wywiad nie zajmuje wiele czasu, w związku z tym zyskujemy szybkość realizacji badania. Dane uzyskane za pośrednictwem ankiet CATI mogą być poddane dalszej obróbce przez programy statystyczne. Wywiady telefoniczne znajdują zastosowanie w takich dziedzinach, jak badania świadomości istnienia marki, skuteczności akcji promocyjnych i badania satysfakcji klientów.
Badanie typu CATI może również zostać przeprowadzone w sposób automatyczny, bez udziału ankieterów.
Na jakiej zasadzie przebiega tego typu wywiad?
- System samoczynnie zestawia połączenia głosowe i wprowadza respondentów do menu obsługi głosowej IVR, które stanowi ankietę. Pytania są odczytywane automatycznie, a odbiorca udziela na nie odpowiedzi wciskając odpowiednie cyfry na klawiaturze telefonu. Odpowiedzi zebrane systemowo podlegają takim samym możliwościom technicznym, jak raportowanie odpowiedzi notowanych przez ankieterów – dodaje Ryszard Karolczyk.
Wybór odpowiedniej metody realizacji badań ilościowych ma znaczący wpływ na efektywność wydatkowania środków na badania i możliwości wykorzystania ich w celu kształtowania skutecznych strategii marketingowych. Wdrożenie technologii CATI prowadzić może do znacznej redukcji kosztów badania i wzrostu wiarygodności otrzymanych danych.
Iwona Suwara
Komentarze (0)