Technologie » Telekomunikacja

Ankiety telefoniczne CATI

Odpowiednie przeprowadzenie kampanii reklamowej, wyborczej lub sprzedażowej wymaga zebrania dużej liczby opinii płynących od społeczeństwa. Rozwój nowoczesnych technologii umożliwia dotarcie do respondentów wieloma drogami.

Najtańszym i zarazem najszybszym sposobem pozyskania interesujących danych jest realizacja ankiet drogą telefoniczną.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Na czym polega technika CATI?

Ankieta telefoniczna wspomagana komputerowo CATI (Computer Assisted Telephone Interview) to metoda zbierania informacji w ilościowych badaniach rynku i opinii publicznej. Technika ta łączy w sobie cechy tradycyjnej ankiety telefonicznej z komputerowym zarządzaniem doborem próby i przebiegiem wywiadu. Nie bez przyczyny udział badań CATI wśród ogółu wszystkich badań ilościowych zwiększa się w Polsce systematycznie z roku na rok.

Na czym polega przewaga takiego rozwiązania nad badaniami ankietowymi przeprowadzanymi w terenie?

- Tradycyjny, drukowany kwestionariusz zastępuje się wersją elektroniczną. Ankieter odczytuje pytania i notuje uzyskiwane odpowiedzi korzystając ze specjalnego komputerowego skryptu. Jest na bieżąco informowany przez system o stopniu realizacji założonej próby. Zaraz po przeprowadzeniu wywiadów dane zostają poddane dalszej obróbce przez programy statystyczne. Z tego względu czas przeprowadzenia badania typu CATI jest krótszy niż w przypadku tradycyjnych wywiadów face-to-face – mówi Ryszard Karolczyk z firmy CETEKOM, oferującej kompleksowe rozwiązanie systemu teleinformatycznego do obsługi CATI.

Wśród zalet CATI możemy wymienić możliwość szybkiego dotarcia do respondenta, nawet w przypadku grup trudno dostępnych, jak osoby na wysokich stanowiskach. Standaryzacja procesu prowadzenia wywiadów zapewnia zebranie rzetelnego materiału badawczego. Wywiad nie zajmuje wiele czasu, w związku z tym zyskujemy szybkość realizacji badania. Dane uzyskane za pośrednictwem ankiet CATI mogą być poddane dalszej obróbce przez programy statystyczne. Wywiady telefoniczne znajdują zastosowanie w takich dziedzinach, jak badania świadomości istnienia marki, skuteczności akcji promocyjnych i badania satysfakcji klientów.

Badanie typu CATI może również zostać przeprowadzone w sposób automatyczny, bez udziału ankieterów.

Na jakiej zasadzie przebiega tego typu wywiad?

- System samoczynnie zestawia połączenia głosowe i wprowadza respondentów do menu obsługi głosowej IVR, które stanowi ankietę. Pytania są odczytywane automatycznie, a odbiorca udziela na nie odpowiedzi wciskając odpowiednie cyfry na klawiaturze telefonu. Odpowiedzi zebrane systemowo podlegają takim samym możliwościom technicznym, jak raportowanie odpowiedzi notowanych przez ankieterów – dodaje Ryszard Karolczyk.

Wybór odpowiedniej metody realizacji badań ilościowych ma znaczący wpływ na efektywność wydatkowania środków na badania i możliwości wykorzystania ich w celu kształtowania skutecznych strategii marketingowych. Wdrożenie technologii CATI prowadzić może do znacznej redukcji kosztów badania i wzrostu wiarygodności otrzymanych danych.

Iwona Suwara



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

CETEKOM
http://www.cetekom.pl

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »