Motoryzacja » Samochody
Audi TT RS: sportowiec z 340 KM
Zobacz więcej zdjęć » |
Ten pięciocylindrowy silnik gwarantuje zapierające dech w piersiach osiągi.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Połączenie stałego napędu na cztery koła quattro i wyczynowego zawieszenia czyni z kompaktowego Audi TT RS, zarówno w wersji coupé, jak i roadster, samochód sportowy należący bez wątpienia do prawdziwej ekstraklasy.
Sportowe pięciocylindrowe silniki benzynowe mają w Audi długą tradycję; chyba najbardziej znanym z nich jest 2,1-litrowy silnik z turbodoładowaniem z Audi quattro. Już w momencie rozpoczęcia sprzedaży w 1980 roku uzyskiwał moc 147 kW (200 KM); w Sport quattro z 1984 roku, które wywodziło się bezpośrednio ze sportu motorowego, było to nawet 225 kW (306 KM). Turbo i quattro już przed 25 laty oznaczało połączenie, które gwarantowało sukcesy w dziedzinie dynamiki.
Teraz Audi powraca do tej tradycji. Całkowicie nowy pięciocylindrowy silnik łączący turbodoładowanie z bezpośrednim wtryskiem benzyny FSI czyni z TT RS wyczynowy samochód sportowy. TFSI uzyskuje swoje 250 kW (340 KM) z 2.480 cm3 pojemności skokowej, co daje 100,8 kW (137,1 KM) z jednego litra.
Także masowy wskaźnik mocy jest doskonały: w przypadku coupé, które waży tylko 1 450 kilogramów, na 1 KM przypada zaledwie 4,3 kilograma, w roadsterze (1 510 kilogramów) to 4,4 kg - dzięki ekstremalnie lekkiej, wykonanej głównie z aluminium karoserii Audi Space Frame ASF.
TT RS Coupé osiąga 100 km/h po 4,6 sekundy, w przypadku roadstera taki sprint trwa o jedną dziesiątą sekundy dłużej. Maksymalna prędkość jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h w obu wariantach. Na życzenie Audi przesuwa tę granicę do 280 km/h.
Jeszcze większe wrażenie robi potężna siła ciągu - maksymalny moment obrotowy 450 Nm jest dostępny od 1.600 do 5.300 obr./min. TT RS wykonuje manewry wyprzedzania bez najmniejszego wysiłku. A jego silnik swoją spontaniczną reakcją, potężną mocą, lekkością pracy i jedynym w swoim rodzaju głębokim, klasycznym brzmieniem wywołuje gęsią skórkę.
Kompaktowy i lekki: pięciocylindrowy TFSI
Jako bezkompromisowy silnik sportowy 2,5-litrowy TFSI jest wyjątkowo kompaktowy - jego długość wynosi tylko 49 centymetrów, dzięki temu doskonale nadaje się do poprzecznego montażu w TT RS. Także masa - zaledwie 183 kilogramy - jest rekordowo niewielka. Kadłub silnika wykonano z żeliwa wermikularnego - nowoczesnego materiału, który łączy w sobie maksymalną wytrzymałość z niewielką masą i stosowany jest zazwyczaj tylko w dużych silnikach TDI Audi. Także głowica cylindrów, tłoki i korbowody zbudowane są z lekkich i jednocześnie bardzo wytrzymałych materiałów.
Ta mocarna pieciocylindrowa jednostka napędowa wyjątkowo efektywnie obchodzi się z paliwem - średnio wystarcza jej 9,2 litra/100 km w przypadku coupé. Roadster zużywa 9,5 litra/100 km. Regulowane klapy w rurze dolotowej wprawiają powietrze w odpowiednie zawirowanie. Benzyna, wtryskiwana przez układ Common-Rail z ciśnieniem do 120 bar, intensywnie wiruje w komorze spalania i chłodzi w ten sposób ściany, co pozwala na uzyskania bardzo wysokiego sprężania wg standardów turbo - 10,0:1. Oba regulowane wałki rozrządu, napędzane łańcuchami, również przyczyniają się do lepszego wypełnienia cylindrów.
Duża turbosprężarka wytwarza ciśnienie doładowania dochodzące do 1,2 bar. Chłodnica powietrza doładowującego, do której powietrze doprowadzane jest precyzyjnie przez dolny segment osłony chłodnicy Singleframe, przy pełnym obciążeniu obniża temperaturę sprężonego powietrza o ponad 80 procent.
W lewej końcówce rury wydechowej zamontowana jest specjalna klapa. Gdy kierowca Audi TT RS wciśnie seryjny przycisk „Sport", zmienia ona brzmienie wydechu na jeszcze pełniejsze i intensywniejsze, a jednocześnie reakcja silnika staje się bardziej ostra. Na życzenie Audi dostarcza sportowy układ wydechowy z czarnymi, matowymi osłonami końcówek rur i z klapą modulującą brzmienie.
Purystyczny charakter: układ przenoszenia siły
Audi TT RS jest pierwszym klasycznym samochodem sportowym w rodzinie Audi RS. Podobnie jak RS 4 i RS 6 model ten został skonstruowany przez quattro GmbH jako purystyczna, bezkompromisowa maszyna do jeżdżenia.
Do przenoszenia potężnej siły silnika służy nowa, manualna skrzynia sześciobiegowa, którą obsługuje się lekko i precyzyjnie dźwignią o specjalnym kształcie i wyjątkowo krótkich drogach przełożenia. Jej cechą charakterystyczną jest wysoka sprawność i sportowo krótkie zestopniowanie biegów.
Wszystkie Audi TT RS mają stały napęd na cztery koła quattro. Jego sercem jest hydrauliczne sprzęgło wielotarczowe z elektroniczną regulacją. Zespół ten umieszczony został przy tylnej osi. Jeżeli wymaga tego sytuacja, sprzęgło przenosi dużą część momentów z przednich kół na tylne.
Podczas tego procesu ciśnienie hydrauliczne ściska zestaw płytek w sprzęgle. Pompa elektryczna o dużej wydajności współpracująca z zasobnikiem ciśnienia wykonuje tę czynność w ciągu kilku milisekund. Nowością w układzie napędowym quattro jest przegub synchroniczny przed wałem Kardana i kompaktowy mechanizm różnicowy tylnej osi. Oba te elementy bez problemów znoszą wysokie obciążenia.
Napęd quattro daje Audi TT RS mocną trakcję, zachwycającą dynamikę i niezwykłą stabilność. Pokonywanie krętych dróg lub jazda po torze wyścigowym pozwalają przekonać się, jak doskonale prowadzi się to auto. Precyzja i czułość układu kierowniczego, błyskawiczne reakcje układu jezdnego, neutralność w zakresie granicznym, przyczepność na wyjściu z zakrętu i porywająca siła silnika - każdy kilometr w Audi TT RS to przyjemność ze sportowej jazdy w najczystszej postaci.
Hightech Audi: zawieszenie i nadwozie
Jeżeli chodzi o zawieszenie, Audi TT RS profituje z wysokiego poziomu technicznego podstawowej konstrukcji TT. Główną rolę odgrywa tutaj czterowahaczowa oś tylna, która może oddzielnie przejmować siły podłużne i poprzeczne. Elektromechaniczny układ kierowniczy pracuje z najwyższą wydajnością, wspomaganie kierownicy zmienia się w zależności od prędkości. Innowacyjne połączenie materiałów nadwozia - z przodu aluminium, z tyłu blacha stalowa - pozwoliło na uzyskanie doskonałego rozkładu obciążenia osi, wysokiego bezpieczeństwa w przypadku zderzenia i znakomitej sztywności, która stanowi podstawę precyzyjnej reakcji na polecenia kierowcy.
Seryjnie w Audi TT RS montowane jest sportowe zawieszenie, obniżające nadwozie o 10 milimetrów, ze sztywno dostrojonymi sprężynami i amortyzatorami. Na życzenie dostępny jest adaptacyjny system tłumienia Audi magnetic ride - tutaj kierowca może wybrać przyciskiem jedną z dwóch charakterystyk amortyzatorów. W trybie dynamicznym TT RS ściśle przylega do drogi, w trybie komfortowym toczy się w sposób przyjemnie wyważony, doskonale sprawdzający się podczas dłuższych podróży.
Ten wyczynowy sportowiec z serii TT wyposażony jest w 18-calowe koła i opony 245/45. Za nimi znajdują się potężne hamulce - wentylowane tarcze mają średnice z przodu 370 milimetrów i z tyłu 310 milimetrów. W celu szybszego odprowadzania ciepła przednie pierścienie cierne są perforowane; drążone trzpienie łączą je z aluminiowymi bębnami nośnymi tarcz hamulcowych. Czterotłokowe zaciski z aluminium są lakierowane w kolorze czarnym i opatrzone symbolami RS.
Elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP można wyłączać dwuetapowo. W pierwszym stopniu - trybie sportowym - ingerencje w pracę silnika w celu poprawy trakcji oraz w układ hamulcowy następują odpowiednio później. W drugim stopniu ESP jest całkowicie nieaktywne.
Oblicze siły: wygląd zewnętrzny
Już przy pierwszym spojrzeniu widać, że atletyczne i kompaktowe Audi TT RS, o długości tylko 4,20 metra, to wcielenie mocy. Przedni dolny spojler zakończony jest u dołu jak spojlery samochodów wyścigowych. Duże, kanciaste wloty powietrza mają wkłady w kształcie rombów. Także czarna, błyszcząca osłona chłodnicy singleframe z ramą z matowego aluminium i logo TT RS utrzymana jest w takim samym stylu. Reflektory ksenonowe „plus" z diodowymi światłami do jazdy dziennej już z daleka zapowiadają zbliżające się Audi TT RS.
Patrząc z boku w oczy rzucają się duże koła z pięcioma podwójnymi ramionami. Mocno zaznaczone progi i obudowy lusterek zewnętrznych z matowego aluminium stanowią dodatkowe akcenty stylistyczne. Z tyłu wkład dyfuzora otacza dwie duże, oddzielone od siebie owalne końcówki rur wydechowych. Także tutaj umieszczono napis TT RS. Fabrycznie Audi montuje stały tylny spojler, jako opcja dostępny jest spojler wysuwający się automatycznie. Ze współczynnikiem oporu powietrza cW 0,3 Coupé (2+2 miejsca siedzące) i dwuosobowy Roadster z łatwością przecinają powietrze. Audi oferuje TT RS w ośmiu kolorach, w tym czterech ekskluzywnych odcieniach: perłowym popielatym Daytona, perłowym niebieskim Mugello, perłowym niebieskim Sepang i metalicznym popielatym Suzuka. Dach roadstara może być czarny lub ciemnopopielaty.
Ekskluzywny charakter: wnętrze i wyposażenie
Dynamiczny wygląd zewnętrzny Audi TT RS ma swoje odzwierciedlenie także we wnętrzu. Wielofunkcyjna sportowa kierownica ma wyjątkowo gruby wieniec, spłaszczony u dołu i pokryty perforowaną skórą. System informacji kierowcy w instrumencie kombi obejmuje wskaźnik ciśnienia doładowania i temperatury oleju a także stoper, który zapamiętuje czasy okrążeń. Klamki w drzwiach - jak we wszystkich modelach Audi RS - wyglądają jak wąskie poprzeczki. Automatyczna klimatyzacja i radio concert należą do wyposażenia seryjnego podobnie jak elektrohydrauliczny dach i elektryczna osłona przeciwwiatrowa w Roadsterze.
Całe wnętrze utrzymane jest w kolorze czarnym. Sportowe siedzenia są pokryte kombinacją skóry i Alcantary ze srebrnymi kontrastowymi szwami i wytłoczonym logo TT RS na przednich oparciach. Kolejne napisy umieszczono na kierownicy i w obrotomierzu oraz na listwach progowych. Wstawki dekoracyjne wykonane są ze szczotkowanego aluminium. Dywaniki mają srebrne obszycie, podpórka pod lewą nogę i pedały posiadają aluminiowe nakładki.
Na życzenie dostępne są specjalne elementy wyposażenia Audi TT RS - koła utrzymane w różnej stylistyce w rozmiarze 18, 19 i 20 cali, kubełkowe fotele ze składanym oparciem, tapicerka siedzeń z perforowanej skóry nappa o jedwabistym połysku lub skóry Feinnappa ze specjalną perforacją TT, dekoracyjne wstawki w kolorze białym Ibis lub czarnym Phantom a także matowe aplikacje aluminiowe. Audi oferuje także dla tego modelu doskonałe systemy nawigacyjne i multimedialne. Sprzedaż rozpocznie się w marcu, pierwsze dostawy planowane są latem.
Nadesłał:
ap
|
Komentarze (0)