Technologie » Internet

Cesja domeny wykonana on-line jest niezgodna z polskim prawem!

Cesja domeny wykonana on-line jest niezgodna z polskim prawem!
Zobacz więcej zdjęć »
Cesja domen przeprowadzona w sposób nieformalny, bez potwierdzenia odpowiednimi dokumentami, jest obarczona poważną wadą prawną. Podstawą tego stwierdzenia jest art. 522 kodeksu cywilnego. Problem bezprawnie przeprowadzonej cesji może dotyczyć nawet kilkuset tysięcy domen!

Cesja domeny to inaczej zmiana jej Abonenta, czyli podmiotu (osoby fizycznej/firmy) zarządzającego adresem WWW. Wykonywana jest najczęściej podczas sprzedaży domeny na rynku wtórnym, przekształceń formy prawnej przedsiębiorstwa, zakupu/sprzedaży firmy.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Cesja konieczna jest także, podczas zmiany statusu Abonenta z osoby fizycznej na firmę i odwrotnie. Jednym z nielicznych rejestratorów w Polsce, stosujących sformalizowaną cesję (zachowując standardy polskiego prawa) jest serwis nazwa.pl. W cesji przeprowadzanej w taki sposób, do zmiany danych Abonenta domeny konieczne są dokumenty potwierdzające dane identyfikacyjne obu stron transakcji. Niestety znaczna część rejestratorów przeprowadza cesję domeny w sposób niesformalizowany (niezgodny z prawem), na prośbę klientów przyśpieszając proces, równocześnie nie stosując odpowiednich procedur (cesja dostępna online, bez dostarczenia koniecznych dokumentów). Jest to poważne zaniedbanie, które może skutkować podważeniem prawa nowego Abonenta do domeny już po finalizacji transakcji (oraz zapłacie za prawo do domeny).

W artykule dla Dziennika Gazety Prawnej, który ukazał się na początku tego roku, firma NetArt powoływała się na opinię adwokata dr. Pawła Litwińskiego (partnera Kancelarii Radców Prawnych i Adwokatów Barta Litwiński), wg którego formą prawną zmiany Abonenta domeny zarejestrowanej przez NASK jest równoczesne dokonanie przelewu wierzytelności oraz przejęcia długu wynikających z umowy o rejestrację domeny internetowej. Zdaniem w/w eksperta nowy Abonent domeny przejmuje od poprzedniego prawa oraz obowiązki związane z adresem WWW. Podobnie jak w przypadku rejestracji domeny osoba ta staje się stroną umowy (Abonentem) z rejestratorem (NASK). Zgodnie z art. 522 kodeksu cywilnego, taka umowa (umowa o przejęcie długu) powinna być pod rygorem nieważności zawarta w formie pisemnej. Według Kierownika Działu Domen w NASK - Artura Piechockiego „(...) cesja domeny jest równoznaczna z przeniesieniem praw i obowiązków stron umowy o utrzymywanie nazwy domeny". W związku z tym, proces ten uregulowany jest przepisami kodeksu cywilnego „(...) które wskazują, w jaki sposób dokonuje się przeniesienie praw i obowiązków stron umów (art. 509 i nast.)" - zaznacza Artur Piechocki. Ponadto przedstawiciel NASK jednoznacznie wskazuje, iż wyłącznie formalna cesja jest zgodna z polskim prawem, „(...) W takiej czynności uczestniczą trzy strony: abonent, osoba przejmująca nazwę domeny oraz rejestr". Rejestr, czyli w tym przypadku NASK jest zobowiązany do utrzymywania domeny, a „(...) zobowiązania abonenta określone w regulaminie znajdują swój odpowiednik w uprawnieniach rejestru. Ich skuteczne przeniesienie wymaga zachowania warunków określonych w przepisach kodeksu cywilnego". Wypowiedź ta rozwiewa wszelkie wątpliwości - cesja on-line jest niezgoda z polskim prawem.

Nacisk na istotność formalnej cesji, od zawsze kładła firma NetArt - lider polskiego rynku rejestracji domen, właściciel serwisu nazwa.pl. „Od zawsze podkreślaliśmy, iż zmiana Abonenta domeny w postaci sformalizowanej, to jedyna tego typu forma transakcji zgodna z polskim prawem. Temat formalnej cesji poruszaliśmy również podczas ostatniego spotkania osób związanych z branżą domen - MeetDomainers 2009, jednakże został on zbagatelizowany i uznany za zbędny" - komentuje Daniel Kotyras, Dyrektor ds. Marketingu i PR w NetArt. I dodaje „Można szacować, iż obecnie kilkaset tysięcy domen .pl, które były przedmiotami transakcji na platformach aukcyjnych są bezprawnie użytkowane przez nowych Abonentów, gdyż serwisy te nie wymagają przeprowadzenia formalnego scedowania praw domeny na kupującego. Odwrotna sytuacja ma miejsce w przypadku Giełdy Domen w nazwa.pl, ponieważ jest to platforma gwarantująca standardy bezpieczeństwa, które są zgodne z polskim prawem (dzięki czemu nie ma możliwości podważania skuteczności zawieranych umów)".

*27 lipca 2010, nr 144 (2775)

Z dodatkowymi informacjami na temat cesji domen można zapoznać się na Blogu NetArt:

http://blog.netart.pl/2010/07/27/formalna-cesja-bezpieczna-i-zgodna-z-prawem/

Informacje o firmie NetArt:

NetArt istnieje od 1997 roku zapewniając kompleksową obsługę Klientów w zakresie rejestracji oraz pośrednictwa sprzedaży domen internetowych. Świadczy także usługi hostingu oraz tworzenia Stron WWW. Liczba 500 tys. obsługiwanych domen daje firmie NetArt niekwestionowaną pozycję lidera polskiego rynku rejestracji domen i usług hostingowych. Przekłada się to na około 30% udział w rynku komercyjnych usług internetowych w Polsce i ponad 300 tys. obsługiwanych Klientów.

NetArt jest największym w Polsce pracodawcą wśród firm świadczących usługi rejestracji domen i hostingu oraz jednym z największych, polskich pracodawców w branży internetowej - zatrudnia ponad 200 osób.

Najwyższa jakość obsługi Klienta potwierdzona została Godłem „Firma Przyjazna Klientowi", nadanym firmie NetArt przez Fundację Obserwatorium Zarządzania.

NetArt jest partnerem NASK oraz EURid. Jako jedyny polski rejestrator posiada także akredytację ICANN, zapewniając maksymalne bezpieczeństwo obsługiwanych domen.

NetArt świadczy usługi hostingowe w oparciu o własne Data Center zlokalizowane w Krakowie. Własna infrastruktura zapewnia niezależność od zewnętrznych operatorów telekomunikacyjnych gwarantując niezawodność działania bliską 100%.

Najwyższą jakość obsługi Klienta, umożliwia system CRM zapewniający automatyczne oraz bezpieczne zamawianie usług 24h/dobę. System jest zintegrowany z najważniejszymi kanałami płatności dostępnymi w Internecie, zapewniając uruchamianie usług w trybie on-line. Wysoka wydajność CRM umożliwia obsługę ponad 1 miliona transakcji rocznie.

Usługi świadczone przez NetArt dostępne są w serwisach produktowych: nazwa.pl, serwery.pl oraz interactive.pl.


Informacji dla mediów udziela:
Beata Mosór
Kierownik Sekcji Public Relations
e-mail: beata.mosor@netart.pl
tel.: 12 424 40 05



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

NetArt

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »