Rozrywka i wypoczynek » Turystyka

Co, gdzie, jak, z kim i dokąd? Analiza turystycznych wyborów zakupowych internautów w Maju 2009 roku

Co, gdzie, jak, z kim i dokąd? Analiza turystycznych wyborów zakupowych internautów w Maju 2009 roku
Zobacz więcej zdjęć »
O cenach, kierunkach i wyborach usług turystycznych Polaków kupujących swoje wakacje w internecie. O krótkowzroczności w polityce sprzedażowej organizatorów wypoczynku. O uciekających w zawrotnym tempie szansach na złapanie dobrej i taniej oferty wakacyjnej.

O prawdopodobnych brakach ofert typu last minute. O tym, a także o innych aspektach polskiej turystyki wyjazdowej w kolejnym raporcie EasyGo.pl. Portal zbadał ilości i jakości sprzedawanych przez siebie usług w maju 2009 roku.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Kto, z kim, kiedy, na ile i za ile

Nie wiele zmieniło się przez miesiąc. Rezerwacje rodzinne, o tej porze roku, wciąż jeszcze przegrywają z ilością rezerwacji dwuosobowych. Te drugie w maju wyniosły aż 67,5%. To ponad 2% wzrost miesiąc do miesiąca. Rezerwacje rodzinne straciły na wartości z 20,31% w kwietniu, do 19,19% w maju. O ponad 1% spadły też rezerwacje dla singli. Jednak wciąż utrzymują się one na trzecim miejscu, wyprzedzając wyjazdy 4-osobowe (6,11%), 5-osobowe (0,65%) i 7-osobowe (0,11%).

WYKRES 1

4442 zł. Dokładnie tyle wynosiła średnia cena rezerwacji dokonywanej w EasyGo.pl w maju 2009. To o 386 zł więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku. Wzrost średniej ceny rezerwacji nie przełożył się jednak na cenę pojedynczej oferty. Tu mamy pewne zaskoczenie. Po raz pierwszy od dłuższego czasu obserwujemy wzrost sprzedaży tańszych produktów. Największa ilość sprzedawanych w minionym miesiącu ofert to przedział cenowy w granicach 2000-3000 zł. Oznaczać może to tylko jedno. Oferty typu last minute są już w ostrym natarciu.

WYKRES 2

Kolejny wykres przynosi obrazowe potwierdzenie powyższej opartej o statystykę tezy. Blisko połowa wszystkich dokonujących w maju rezerwacji wybrała oferty z miesiącem wyjazdu już w czerwcu. To ewidentny zwrot w kierunku polowania na dobrą okazję w ostatniej chwili. Na super last minute z wyjazdem za kilka dni zdecydowało się 30,17% klientów. Wakacyjne miesiące wciąż jeszcze czekają na swoje najwyższe wartości.

WYKRES 3

Kierunki POP turystyki

I tym razem przysłowiowej Ameryki nie odkryjemy. Liderem wyjazdowej POP turystyki pozostaje Egipt. Niekwestionowany król wśród najchętniej wybieranych kierunków zyskał w maju aprobatę ponad 23%% klientów portalu. Tuż za nim, ze stratą zaledwie 0,11% znalazła się słoneczna Grecja. I to jest prawdziwy hit miesiąca. Takie tempo może w kolejnych miesiącach zdecydowanie przeobrazić portalową listę TOP 10.

Kolejne pozycje zajęły kolejno: Turcja 14,64%, Tunezja 13,74%, Hiszpania 10,47%, Chorwacja 4,62%, Bułgaria 3,6%, Włochy 2,03%, Francja 1,8% i zamykająca majowe zestawienie Portugalia z wynikiem 1,69% sprzedaży.

WYKRES 4

Kierunki egzotyczne

Miesiąc temu informowaliśmy, że egzotyka zyskuje. W tym miesiącu śmiało można powiedzieć, że egzotyka zaskakuje! O ile pierwsze miejsce Chin z wynikiem 54,55% sprzedaży wśród osób poszukujących egzotycznych wakacji może zaskoczyć wyłącznie wysokością udziału sprzedażowego, o tyle zespolone miejsce drugie zaskakuje co najmniej dwoma zupełnie nowymi kierunkami. Kambodża i Iran oprócz Dominikany, Filipin i Kuby zyskały sympatię 9,09% klientów portalu.

WYKRES 5

Hotele

Najważniejsze, najczęściej komentowane i omawiane elementy oferty turystycznej. To one stanowią podstawę do konkretnego wyboru danej propozycji wyjazdowej. W maju 2009 (podobnie jak miesiąc wcześniej) klienci EasyGo.pl najczęściej rezerwowali hotel Ruspina w Tunezji przyznając mu 4,5 pkt. w 5-cio stopniowej skali.

Oto 5 najczęściej rezerwowanych w maju hoteli z przyznaną punktacją w portalowym programie Opinie:

  1. Ruspina, Tunezja, 4 gwiazdki, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,5 pkt.

  2. Medi Sea Club, Tunezja, 3,5 gwiazdki, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,1 pkt.

  1. Rotana Coral Beach Tiran, Egipt, 4 gwiazdki, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,6 pkt.

  2. Magawish Swiss In Resort, Egipt, 4 gwiazdki, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,3 pkt.,

  1. Eken Resort, Turcja, 4 gwiazdki, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,4 pkt.

Statystyka wyborów dokonywanych przez internetowych turystów portalu EasyGo.pl w maju 2009:

Kategoria obiektu

Wartość dokonanych rezerwacji

Średnia przyznanych punktów

2 gwiazdki

4,15%

3,9

2,5 gwiazdki

1,03%

4,1

3 gwiazdki

27,42%

4,1

3,5 gwiazdki

10,36%

4,1

4 gwiazdki

40,39%

4,4

4,5 gwiazdki

4,12%

4,5

5 gwiazdek

12,39%

4,5

5,5 gwiazdki

0,13%

4,9


Biura

EasyGo.pl jest jedynym portalem turystycznym w Polsce prezentującym co miesiąc wskaźniki swojej sprzedaży z podziałem na turystycznych partnerów. Dzięki temu czytelnym staje się obraz i odpowiedź na pytanie czyje produkty turystyczne sprzedawały się w minionym miesiącu najlepiej. Liderem maja (podobnie jak miesiąc wcześniej) zostało biuro Itaka. TOP 5 minionego miesiąca przedstawia się następująco:

1. Itaka - 18,73%
2. Nieckermann - 13,54%
3. Exim Tours - 10,69%
4. Alfa Star - 7,83%
5. Rainbow Tours - 7,72%

Praca rezydenta często określana jest jako przysłowiowa wisienka na pysznym torcie lub dobrze dobrana wstążka do atrakcyjnego prezentu. Prowadzony przez EasyGo.pl program Opinie pozwala na badanie zadowolenia klientów z pracy terenowych pracowników danego touroperatora. W maju laur uznania ze strony klientów powędrował do pracowników biura GTI. Klienci przyznali im 3,6 na 5 pkt. możliwych do uzyskania. Warto zwrócić uwagę na ilość przyznanych w minionym miesiącu punktów. Najwyższa w pierwszej piątce ocena to 3,6. Najniższa 2,6. W porównaniu z poprzednimi miesiącami to bardzo niskie uznanie.

1. GTI - 3,6 pkt.,
2. Exim Tours, Sky Club i Triada - wszystkie trzy biura po 3,3 pkt.,
3. Wezyr - 3,1 pkt.,
4. Itaka - 2,7 pkt.,
5. Alfa Star - 2,6 pkt.

Zdaniem kupujących największą zgodność oferty katalogowej z faktyczną sytuacją na miejscu wypoczynku wykazało się także biuro GTI zdobywając 4,8 pkt. na 5 możliwych.

1. GTI - 4,8 pkt.,
2. Exim Tours - 3,9 pkt.,
3. Wezyr - 3,3 pkt.,
4. Sky Club i Itaka - oba biura po 3,2 pkt.,
5. Triada i Alfa Star - oba biura po 3,0 pkt.

Dojazd

Chartery górą. W wakacyjną podróż samolotową zdecydowało się wybrać 90,17% klientów portalu. Tylko 6,73% wybrało oferty z dojazdem własnym środkiem lokomocji, a zaledwie 3,1% skorzysta z dowozu autokarowego.

WYKRES 6

Wyżywienie

Prawie co szósta (59,96%) rezerwacja dokonywana za pośrednictwem konsultantów portalu w maju zawierała dyspozycję żywieniową All Inclusive. Tylko 24,20% kupujących wybrało pakiet śniadań i obiadokolacji (HB). To o 3,13% mniej niż miesiąc wcześniej. Bez wykupionego wyżywienia (OV) na urlop zdecydowało się wyjechać 7,07% klientów. Opcję wykupienia samych śniadań (BB) wybrało 5,5% kupujących.

WYKRES 7

Lecieć teraz czy w wakacje?

Maj to pierwsze masowe objawienie w statystyce sprzedaży ofert promocyjnych last minute. Do upalnych przez każdy miesiąc roku kierunków systematycznie dołączają nowe, sezonowe destynacje, które magnetycznie przyciągają spragnionych słońca klientów. Wartość oferty last minute w minionym miesiącu sięgnęła progu 66.07%. To aż o 18,07% więcej niż miesiąc wcześniej. 33,93% sprzedaży portalu to oferty na okres stricte wakacyjny. Za miesiąc rozpocznie się istne szaleństwo.

Okiem managera - Tomasz Domżalski, dyrektor marketingu EasyGo.pl

Nie trudno zauważyć, że maj był dla branży trudnym miesiącem. Bardzo duże obniżki cen, niekończące się promocje, ciągłe bonusy za zakupy. Nie trzeba być ekspertem w branży, aby stwierdzić, że podaż przewyższała popyt. Patrząc tylko na ceny z maja zaryzykuje stwierdzenie, że to był chyba najlepszy okres na zakupy turystyczne w tym roku.

Niestety, ze smutkiem trzeba powiedzieć, że branża działa krótkowzrocznie. Klienci nauczeni doświadczeniem, że w ofercie last minute kupują taniej nie będą skorzy do zakupów w przedsprzedaży. Brak konsekwencji cenowej sprawia, że teraz biura dopinają budżety, ale w styczniu nie przekonają klienta do zakupu z wyprzedzeniem. Po co klient ma kupować wycieczkę w styczniu skoro w maju kupi tą samą jeszcze taniej?

Czy takie działanie jest wynikiem tylko i wyłącznie braku strategii cenowej? Nie chce mi się wierzyć, że to brak szerszego spojrzenia na rynek i świadomości, że dzisiejsze działania odbiją się potężną czkawką. Takie akcje musiały być wynikiem bardzo, bardzo złej sytuacji na rynku organizatorów wypoczynku.

Rodzi się pytanie. Czy czerwiec i kolejne miesiące będą takie same? Nie. Już dziś widać, że wszyscy, którzy chcą lecieć na wakacje zaczynają swoje zakupy. Teraz bezapelacyjnie popyt przewyższa podaż. Na wielu popularnych kierunkach już zaczęło brakować miejsc. Przedstawiciele biur podróży jasno zaś precyzują, że straty z mają i wcześniejszych miesięcy muszą zostać pokryte w kolejnych miesiącach. Nikt nie będzie zatem nawet myślał o kolejnych obniżkach, promocjach czy wyprzedażach, a o prawdziwej ofercie last minute można będzie zapomnieć.

Patrząc na to co dzieje się obecnie na rynku stwierdzam z całą stanowczością. Taniej już na pewno nie będzie.



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

ap

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »