Firma » Biznes
Czas na zaufanie
Dobra opinia o firmie ułatwia nawiązywanie nowych kontaktów gospodarczych. Okazuje się, że stanowi również swoistą polisę w krytycznych sytuacjach. Jeżeli firma cieszy się zaufaniem, to negatywna informacja na jej temat podana do wiadomości publicznej nie zostanie przyjęta bezkrytycznie. Badania pokazują, że zapamięta ją jedynie jedna czwarta (25%) odbiorców, którzy przesłuchali ją jedno lub dwukrotnie. Co ciekawe przy takich samych założeniach dużo więcej, bo ponad połowa osób (51%) uwierzy w pozytywne informacje o takiej firmie.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Zaufanie to parasol ochronny
- Gdy jedna ze stron ma więcej informacji od drugiej, to taki związek aby funkcjonować musi mieć oparcie w zaufaniu - mówi Mateusz Rak Asystent w Katedrze Marketingu w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. - W biznesie sytuacja jest podobna. Przedsiębiorcy sprawdzają siebie nawzajem przed zawarciem transakcji - dodaje Rak.
W jednej z łódzkich firm działającej w branży budowlanej, weryfikowane są wszystkie zamówienia składane przez podmioty, które wcześniej z nią nie współpracowały. Dotyczy to nawet najmniejszych zamówień. Pierwszym źródłem informacji zazwyczaj jest Internet. - Nic jednak nie zastąpi bezpośredniej opinii, którą mogę uzyskać od innej, zaprzyjaźnionej firmy. Dzięki dobrej sieci kontaktów informacje na temat nierzetelnych partnerów szybko się rozchodzą - mówi Anna Rejniak właścicielka firmy Aniro-nmc. Podobnie działają również inne firmy z sektora MSP.
- Najłatwiej jest nam sprawdzić stałych klientów. Jeżeli współpraca układa nam się dobrze i nie ma większych zatorów płatniczych, przeważnie zgadzamy się na płatność po wykonaniu zlecenia - opowiada Maciej Mazij, dyrektor działu handlowego produkującej opakowania i materiały reklamowe firmy Pacon. - Jednak pierwsze zamówienie za każdym razem wzbudza czujność. Sprawdzamy kontrahenta na różne sposoby. Najczęściej zapoznając się z jego stroną internetową, patrząc z kim współpracował, jakie ma referencje. Czasami wystarczy, że jest to szanowana marka - tłumaczy dyrektor. - Im ktoś jest mniej wiarygodny tym większą musi zapłacić zaliczkę- dodaje.
Potwierdź swoją rzetelność
W niektórych przypadkach proces weryfikacji jest jednak dużo prostszy. Często wystarczy zamieszczenie na stronie odpowiedniego certyfikatu. Najpopularniejszym tego typu rozwiązaniem w Polsce jest program Rzetelna Firma, zrzeszający ponad 36.000 podmiotów. - Nasze działanie ma na celu promowanie tych, którzy działają rzetelnie, przede wszystkim w kwestii płatności. To szczególnie ważne dla firm z sektora MSP. Dla nich opóźnienia w płatnościach to jedno z największych zagrożeń- mówi Waldemar Sokołowski, szef projektu Rzetelna Firma. - Firmy, które ubiegają się o Certyfikat Rzetelności, są dokładnie sprawdzane. Dzięki współpracy z Krajowym Rejestrem Długów jesteśmy w stanie budować grono zaufanych podmiotów - dodaje Sokołowski.
Programy umożliwiające weryfikowanie potencjalnych partnerów działają również w innych dziedzinach. - Często klient przed zleceniem ładunku pyta nas o "referencje" - mówi Radosław Grzybek z PUH Grzybek, firmy działającej na rynku transportowym. - Wówczas informujemy, że posiadamy Certyfikat Rzetelnego Przewoźnika i zazwyczaj dalsze referencje są już zbędne - dodaje przedsiębiorca.
Mateusz Rak z Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu przestrzega jednak przed nadmiernym zaufaniem. - Badania pokazują, że firmy posiadają świadomość potrzeby prowadzenia działalności w sposób odpowiedzialny. Zdają sobie sprawę, że zaufanie do nich, ich oferty i marki jest gwarancją zawarcia kontraktu handlowego. Niestety, ciągle liczne przykłady pokazują, że chęć osiągnięcia wzrostu sprzedaży czy zysku, popycha do niegodziwości i zachowań nieetycznych - tłumaczy Rak. - Zdajemy sobie z tego sprawę i dlatego cały czas monitorujemy tych, którzy otrzymują nasze certyfikaty. Na bieżąco może to zrobić każdy zainteresowany, ponieważ informacje odnośnie rzetelności firmy biorącej udział w naszym programie dostępne są Internecie - wyjaśnia Waldemar Sokołowski z programu Rzetelna Firma.
85% respondentów przyznaje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy nabyli wyroby lub usługi od firm, którym ufali, a 73% stwierdza, że świadomie nie kupili wyrobów lub usług od firm, którym nie ufali. Źródło: badanie Edelman Trust Barometer 2011
Komentarze (0)