Gospodarka » Żywność
Kolejne produkty spożywcze zostały ocenione przez ekspertów programu „Doceń polskie”
Zobacz więcej zdjęć » |
Każdy kolejny audyt, podczas którego wyróżniające się wyroby otrzymują znaki jakości, dowodzi jak ciekawa i zróżnicowana jest oferta krajowych producentów. Podobnie było 25 kwietnia br., kiedy to w Sosnowcu odbyły się XXVIII obrady Loży Ekspertów programu „Doceń polskie”.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Przeczytaj również
- Dawniej, o wyjątkowo apetycznie wyglądających mięsach i wędlinach mówiło się, że mają „oko”. Dzisiaj pojęcie to nie jest powszechnie używane, ale nadal najważniejsze jest, by za smakowitą powierzchownością stała wysoka jakość będąca efektem doskonałych surowców i odpowiednich metod produkcji. Podczas certyfikacji mieliśmy do czynienia z takimi właśnie wyrobami, które nie tylko zachęcają wyglądem, ale przede wszystkim przekonują smakiem. Świadomość konsumentów rośnie, a w raz z nią oczekiwania wobec producentów - mówi Mirek Drewniak, współzałożyciel Klubu Szefów Kuchni, przewodniczący Loży Ekspertów programu „Doceń polskie”.
Poza smakiem i wyglądem, członkowie gremium decydującego o przyznaniu znaków „Doceń polskie” oceniają także stosunek jakości konkretnego wyrobu do jego ceny. Za każdą z tych trzech cech można otrzymać od 1 do 10 punktów. - Pierwsza atestacja odbyła się w kwietniu 2011 roku. Zasady przyznawania certyfikatów się nie zmieniły: do zdobycia godła jakości potrzeba przynajmniej 7,5 pkt. Żywność, która otrzyma maksymalne noty jest nagradzana także tytułem TOP PRODUKT - przypomina Katarzyna Salomon zasiadająca w Loży Ekspertów. Jak dodaje, wszystkie artykuły spożywcze są sprawdzane indywidualnie przez każdego członka jury. Istotne jest także, że począwszy od pierwszej atestacji, honorowy patronat nad audytami sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Celina Nierodkiewicz, która również oceniała żywność zgłoszoną do certyfikacji akcentuje, że konsumenci są gotowi zapłacić więcej za wartościowy produkt. - W mojej opinii, czasy, w których ilość miała decydujące znaczenie już minęły. Obecnie to jakość jest dominującym wyznacznikiem. Taka postawa konsumentów cieszy tym bardziej, że naprawdę mają oni z czego wybierać. Produkty zgłoszone do audytu w znakomitej większości prezentowały bardzo dobry poziom. Ryby, sery, dania gotowe, przetwory, cydry – to tylko niektóre z grup produktów, z których możemy być dumni - wylicza C. Nierodkiewicz.
Godła nadawane są na 2 lata, lecz nagrodzeni producenci mogą ubiegać się o ponowne zdobycie znaku jakości. Warunkiem jest powtórny udział wyróżnionego produktu w certyfikacji i otrzymanie wysokich (określonych regulaminem) not.Podczas atestacji oceniono niemal 140 różnorodnych artykułów spożywczych z oferty 50 producentów z całego kraju. Blisko połowa wytwórców, która przystąpiła do XXVIII atestacji posiada już znak jakości „Doceń polskie” - firmy te starały się o zdobycie wyróżnienia za kolejne produkty lub ponownie zgłosiły do oceny nagrodzone wcześniej wyroby.
- Powtarzalność ma w branży spożywczej ogromne znaczenie. Konsument oczekuje, że konkretny wyrób zawsze będzie smakował tak samo, bez względu na mijający czas. Niektóre ze zgłoszonych produktów ocenialiśmy po raz trzeci, a ich jakość nie uległa zmianie: to jednoznacznie świadczy o ich producencie - zaznacza C. Nierodkiewicz.
Po raz pierwszy w obradach Loży Ekspertów uczestniczył Bartłomiej Kornacki, Szef Kuchni Restauracji Warszawskiej mieszczącej się w Hotelu Centrum Sosnowiec, gdzie miał miejsce audyt. - Jestem pod dużym wrażeniem produktów, które ocenialiśmy. Cieszę się, że miałem okazję poznać tak różnorodne propozycje firm z całej Polski. To był przekrój ciekawych i inspirujących wyrobów. Produkt ma w gastronomii kluczowe znaczenie. Goście oczekują wysokiej jakości, a naszym zadaniem jest przygotować propozycje, które ich zadowolą, ale też zaskoczą. Z tego względu tak ważne jest, by mieć wiedzę o możliwościach z oferty polskich producentów – zauważa B. Kornacki.Tak jak podczas dotychczasowych certyfikacji, wśród zgłoszonych do oceny produktów były zarówno tradycyjne, jak i bardziej nowoczesne wyroby podyktowane nowymi potrzebami konsumentów (takimi jak dieta wegańska). Ważne miejsce zajmowały także produkty związane z konkretnymi regionami naszego kraju.
- Niektóre z ocenianych wyrobów przypomniały mi czasy dzieciństwa. Cieszę się, że producenci wracają do korzeni i nawiązują do stosowanych dawniej metod i procesów obróbki. W tym kontekście trzeba dodać, że również polska gastronomia chętnie czerpie z tradycji oraz regionalnych specjałów i na różne sposoby korzysta z ich dobrodziejstw. Jestem przekonany, że to jest dobry kierunek. Jednocześnie, z uwagą śledzę nowinki i poczynania wytwórców, którzy bez kompleksów wkraczają w naszą branżę. Już teraz z propozycji rodzimego sektora spożywczego możemy być dumni, a jeśli audyt potraktujemy jak barometr trendów - o przyszłość też możemy byś spokojni – podsumowuje M. Drewniak.
Kwietniowa atestacja była drugą w tym roku oceną żywności organizowaną w ramach programu „Doceń polskie”. Pierwsza miała miejsce w styczniu, natomiast kolejna odbędzie się 25 lipca.
* * *
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
www.blog.docenpolskie.pl
Celem programu „Doceń polskie” jest promocja wysokiej jakości produktów spożywczych dostępnych na polskim rynku. Ich selekcją, oceną i przyznaniem certyfikatu „Doceń polskie” zajmują się specjaliści zawodowo związani z żywnością i technologią żywienia, którzy tworzą Lożę Ekspertów. Zasiadają w niej m.in. członkowie Klubu Szefów Kuchni. Twórca programu „Doceń polskie” jest także organizatorem projektu BlogerChef (blogerchef.pl) – innowacyjnego przedsięwzięcia skierowanego do blogerów kulinarnych.
* * *
KONTAKT:
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
Kontakt dla mediów:
Anna Koza
anna.koza@adventure.media.pl
Adventure Media s. c. Agencja Public Relations
www.adventure.media.pl
tel. 780 115 953
tel. 32 724 28 84
fax 32 417 01 70
Nadesłał:
Adventure Media
|
Komentarze (0)