Dom » Nieruchomość
Mieszkania - Segment popularny nadal najpopularniejszy
Zobacz więcej zdjęć » |
Na taki rozwój wypadków wpłynęła przede wszystkim obniżająca się zdolność kredytowa.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Wynikało to głównie z kolejnych rekomendacji przygotowywanych przez Komisję Nadzoru Finansowego, które wymogły na instytucjach finansowych ostrożniejszą politykę kredytową. Poza tym sami Polacy mają świadomość nienajlepszej kondycji gospodarczej i decydując się na tak poważny wydatek, jak zakup mieszkania starają się bardziej pilnować portfela. W związku z tym kierują się w pierwszej kolejności ceną całkowitą nieruchomości mieszkaniowej, a nie tą wyrażoną w zł/mkw.
Warto jednak zaznaczyć, że zmian preferencji klientów nie widać, jeśli chodzi o samą liczbę pomieszczeń. Największym wzięciem nadal cieszą się lokale składające się z 2 lub 3 pokoi, które obecnie charakteryzują się jednak niższą powierzchnią. Taka sytuacja znajduje swoje odzwierciedlenie w ofercie mieszkań deweloperskich w głównych miastach Polski, gdzie wciąż prym wiedzie właśnie tzw. segment popularny.
Poniżej przedstawiono strukturę pokojową oferty znajdującej się na rynku pierwotnym w głównych miastach Polski na koniec IV kwartału 2011 r.
Obniżająca się powierzchnia pomieszczeń w nowych mieszkaniach sprawia, że pojawia się coraz więcej 2- pokojowych lokali o metrażu poniżej 40 mkw., najczęściej składających się z aneksu zamiast całej kuchni. Należy jednak w tym miejscu dodać, że na rynku można już nawet spotkać przykładowo 2- pokojowe lokale mieszkalne o powierzchni 32 mkw. Z kolei metraż 3- pokojowych mieszkań deweloperskich w nowych inwestycjach znajduje się nieraz poniżej 50 mkw.
Podsumowując należy podkreślić, że obserwowane obecnie zmniejszanie się powierzchni nowych mieszkań jest raczej chwilowym procesem. Wraz z poprawą sytuacji gospodarczej można się spodziewać, że Polacy chętniej będą wybierać lokale o większym metrażu.
Emmerson S.A.
Nadesłał:
Emmerson S.A.
|
Komentarze (0)