Moda » Odzież
MODA PYTA O TOŻSAMOŚĆ I KORZENIE. FINALIŚCI KONKURSU ZŁOTA NITKA 2025 WYBRANI
|  | 
| Zobacz więcej zdjęć » | 
Maria Antonina Bętkowska, Bartosz Borowski, Dawid Brzeziński, Gabriel Data, Aleksandra Dłutowska, Magdalena Grolik, Martyna Konieczny, Elliott Kubiak, Hubert Pelc, Dominika Rozkrut, Konrad Sumera i Mateusz Wyczesany.
Złota Nitka – jedno z najważniejszych w Polsce wydarzeń dla młodych twórców świata mody – od ponad 30 lat otwiera drzwi do kariery utalentowanym projektantom. Nic dziwnego, że do tegorocznej edycji konkursu napłynęło blisko 100 zgłoszeń z całego kraju. Wyboru 12 najlepszych dokonali niezależni eksperci branży mody: Mariusz Przybylski – projektant mody, Kasia Sokołowska – reżyserka, choreografka i producentka pokazów mody, Ilona Majer i Rafał Michalak – projektanci tworzący duet MMC Studio, Agnieszka Ścibior – dyrektor kreatywna Viva!Moda, Marcin Świderek – szef działu mody magazynu „Elle”, Karolina Pieniążek – laureatka Złotej Nitki 2024, Łukasz Smoła – Senior Head Designer w Reserved. W jury nie zabrakło też przedstawicieli gospodarzy konkursu: Hanny Zdanowskiej – Prezydent Miasta Łodzi i dr hab. Olgi Podfilipskiej-Krysińskiej, prof. uczelni – prorektor ds. rozwoju i współpracy ASP w Łodzi. O tym, do kogo ostatecznie trafi statuetka Złotej Nitki, jurorzy zdecydują w czasie gali finałowej 29 listopada w Centrum Promocji Mody łódzkiej ASP w ramach trzydniowego Łódź Young Fashion.
– W tym roku szczególnie zachwyciła nas różnorodność języków, jakimi młodzi twórcy opowiadają o modzie. Z jednej strony prezentują niezwykle szerokie spektrum podejść do projektowania, z drugiej – można wśród nich dostrzec kilka wyraźnych tendencji, wspólnego ducha, który co jakiś czas powraca w artystycznym świecie – podkreśla dr hab. Olga Podfilipska-Krysińska. – Dostrzec można też wyraźny zwrot ku nowym sposobom myślenia o projektowaniu – od dekonstrukcji klasycznych form po reinterpretację tradycji ludowych. To powrót do korzeni, ale widziany z perspektywy współczesnych twórców – świadomych, wrażliwych i odważnych w swoich poszukiwaniach – dodaje.
Na liście finalistów znalazła się Maria-Antonina Bętkowska z kolekcją „Mandragora – roślina, która chciała stać się człowiekiem” odwołującą się do symboliki lasu jako przestrzeni rozkładu i odrodzenia. Inspirując się filmem „Labirynt Fauna” Guillermo del Toro oraz sztuką Cedrica Laquize’a, projektantka zestawia brutalną cielesność z oniryczną fantazją.
Z kolei Bartosz Borowski w „An homage to Arte Povera” eksploruje relację między rzeźbą a modą i stawia pytania o granice między dwoma dziedzinami sztuki, nawiązując do twórczości Jannisa Kounellisa, Giovanniego Anselmo, Pier Paola Calzolariego i Michelangela Pistoletto.
Po inspirację innym wizualnym medium sięga Dawid Brzeziński. „Portret” to opowieść o wyimaginowanych postaciach, bazująca na autorskich fotografiach anonimowych osób. Kolekcja utrzymana w rozbudowanej skali szarości złożona jest głównie z dzianin.
Wśród finalistów znalazł się też Gabriel Data z kolekcją „POLISHER: Notatki o Polsce”. To swoisty list miłosny do ojczyzny, a zarazem wynik osobistych badań nad polską literaturą, sztuką i codziennością. Klasyczne krawiectwo łączy się tu z projektami dzianych ubiorów, skórzanych torebek, akcesoriów i obuwia poddanego upcyclingowi.
Refleksja nad narodową tożsamością to także temat przewodni „Made in Poland” Aleksandry Dłutowskiej. Tradycyjne techniki dekoracyjne oraz konstrukcyjne rozwiązania charakterystyczne dla strojów ludowych projektantka łączy z aktualnie dominującą sportową estetyką. Kolekcja powstała w duchu upcyklingu – część materiałów stanowią stare pasiaki i podlaskie tkaniny dwuosnowowe i współczesna dzianina dresowa z drugiego obiegu.
Odpowiedź na estetykę polskiej wsi – odważną i szczerą – odnaleźć można również w projektach Martyny Konieczny. W „Cottage(hard)core” mieszają się lokalne tradycje Podkarpacia, osobiste historie oraz obserwacje współczesnych ubiorów wizytowych mieszkańców mniejszych miejscowości.
Hubert Pelc w cyklu „Folk is my second favorite f word” zderza ze sobą świat wiejskich, tradycyjnych obrzędów ludowych z miejskim klubowym performansem. Autorska interpretacja rękodzieła i nowoczesnych technologii staje się tu wizualnym manifestem współczesnej polskiej tożsamości.
Z kolei Konrad Sumera w kolekcji „Wild before Seven” opowiada o potrzebie zachowania dziecięcej wrażliwości w dorosłym świecie. Inspirując się literaturą Astrid Lindgren, syndromem Piotrusia Pana oraz estetyką dziecięcych ubiorów z lat 50. i 60., tworzy projekty z jednej strony ironiczne, z drugiej – pełne nostalgii, lekkości i fantazji.
Przenikliwą refleksję nad dualizmem wizerunku i autentyczności oraz krytykę pracoholizmu podejmuje Magdalena Grolik. W „RESORT FAMILY” stroje przybierają formę subtelnej karykatury – przedstawiają niewidoczne na co dzień troski i niepokoje, które ujawniają się dopiero w chwili wytchnienia, podczas wakacyjnego wypoczynku.
Z tematem intensywnych emocji i rozpadu zmierzyła się Dominika Rozkrut. Kolekcja „Jeśli odchodzisz, zabierz mnie ze sobą” to artystyczna próba uchwycenia przeżyć bohaterki – strachu przed porzuceniem, fascynacji dekadencją i nihilizmem, ale i obojętności na próby ratunku ze strony innych.
Elliott Kubiak za sprawą kolekcji „Fugly” poprzez eksperymenty z materiałami – skórą, dżinsem i nićmi bawełnianymi – eksploruje temat ciała i jego modyfikacji, które wymykają się klasycznym normom piękna, zapraszając do refleksji nad kruchością, indywidualizmem i akceptacją inności.
Dwunasty z finalistów – Mateusz Wyczesany – w kolekcji „Mortyfikacja” podejmuje temat religijności i związanego z nią oddania. Za sprawą wyrazistych odniesień wizualnych – od brutalistycznej architektury sakralnej po estetykę strojów fetyszowych – tworzy opowieść o napięciu między sacrum a cielesnością.
Tegoroczna edycja Łódź Young Fashion odbędzie się między 27 a 29 listopada, a przebiegać będzie pod hasłem INNY WYMIAR. Jej organizatorami są Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi i Stowarzyszenie Pola Designu, partnerem głównym jest Miasto Łódź. Wydarzenie jest też współfinansowane z budżetu Samorządu Województwa Łódzkiego. Partnerem Fashion Film Festival jest Narodowe Centrum Kultury Filmowej, „EC1 - Miasto Kultury” w Łodzi oraz Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi. Szczegółowe informacje o pozostałych wydarzeniach ŁYF 2025 oraz konkursie FFF wraz z regulaminem znaleźć można na stronie www.lodzyoungfashion.com.
Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
	 
                 Sztuczna inteligencja zmienia pracę w terenie – AI na pierwszej linii
						Sztuczna inteligencja zmienia pracę w terenie – AI na pierwszej linii			 Zyxel Networks prezentuje bezhasłowe logowanie i zabezpieczenia oparte na sztucznej inteligencji
						Zyxel Networks prezentuje bezhasłowe logowanie i zabezpieczenia oparte na sztucznej inteligencji			
Komentarze (0)