Firma » Biznes
Obowiązkowy raport CSR? Polskie firmy nie są na niego gotowe!
Z „Audytu CSR polskich przedsiębiorstw” – badania przeprowadzonego na zlecenie JBcomm w listopadzie br. - wynika, że brakuje wiedzy, specjalistów, strategicznego podejścia oraz pieniędzy.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Trudności nastręcza już samo pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu. Jak wynika z „Audytu CSR polskich przedsiębiorstw”, co 5. osoba decydująca o społecznym zaangażowaniu w dużej firmie (pow. 500 pracowników) nie jest w stanie podać jej definicji. Jeszcze gorzej wypada na tym tle sektor MSP, gdzie aż 39% przedstawicieli przyznało się do nieznajomości tego pojęcia.
-Świadomość CSR wśród polskich firm kuleje – tłumaczy Joanna Bartnik, dyrektor zarządzająca JBcomm. – Nieznajomość definicji to zaledwie czubek góry lodowej. Znacznie groźniejsze jest spłycenie postrzegania społecznej odpowiedzialności i sprowadzenie jej do działań charytatywnych.
A rozbieżności w jego pojmowaniu są duże - firmom zatrudniającym powyżej 500 pracowników działania odpowiedzialnie społecznie kojarzą się najczęściej ze wsparciem społeczności lokalnej oraz rozwojem pracowników, natomiast dla sektora MSP to głównie odpowiedzialne kierowanie firmą i uczciwość w prowadzeniu biznesu. - To paradoks, że małym firmom znacznie bliżej do właściwego rozumienia kwestii CSR niż dużym korporacjom – dodaje Joanna Bartnik.
Zaledwie połowa dużych firm (54%) i co 5. przedsiębiorstwo z sektora MSP (19%) posiada wdrożoną strategię CSR. Pozostałe – nawet jeśli prowadzą działania z zakresu społecznego zaangażowania – robią to doraźnie. Do najczęstszych obszarów CSR, w które angażują się polskie przedsiębiorstwa, należą: aktywności na rzecz społeczności lokalnych (77% dużych firm i 67% MSP), pracowników (odpowiednio: 84 i 85%) oraz środowiska naturalnego (po 77 i 79%). Obydwie grupy jednak robią to z różnych pobudek. O ile przesłankami kierującymi dużymi firmami są: poprawa wizerunku marki (54%) oraz relacji ze społecznością lokalną (50%) a także długoterminowe zyski (34%), to wśród sektora MSP decyduje głównie poczucie odpowiedzialności (36%). Niewiele jednak firm (31% dużych i 16% z sektora MSP) mierzy efekty podjętych przez siebie działań.
Przedsiębiorstwa, bez względu na liczbę pracowników, przed podjęciem jakichkolwiek działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu powstrzymują ograniczenia budżetowe. Na tę przyczynę wskazała blisko połowa badanych (50% spośród dużych firm i 45% z sektora MSP). Drugą w kolejności trudnością, z którą muszą borykać się duże firmy, jest brak wykwalifikowanych pracowników ds. CSR. Natomiast małe i średnie przedsiębiorstwa skarżą się na przeszkody natury formalno-prawnej.
-Wyniki Audytu CSR polskich przedsiębiorstw pokazują, jak długa droga przed firmami do naprawdę zrównoważonego rozwoju – tłumaczy Joanna Bartnik. – W tym kontekście przyszły obowiązek raportowania może stać się katalizatorem pozytywnych zmian i zaczątkiem naprawdę strategicznego podejścia do społecznej odpowiedzialności.
Przepisy nowej unijnej dyrektywy dotyczącej obowiązku ujawniania danych pozafinansowych mają wejść w życie od 2017 r. Będą dotyczyć kwestii środowiskowych, społecznych, związanych z zatrudnieniem i prawami człowieka oraz standardami przeciwdziałania korupcji a także polityki zarządzania różnorodnością. Obejmą spółki i grupy kapitałowe powyżej 500 pracowników, w tym przede wszystkim te o ważnej roli społecznej.
Z badania przeprowadzonego na zlecenie JBcomm wynika, że o nowym obowiązku słyszała zaledwie połowa (54%) przedstawicieli dużych firm. Obecnie tylko co 5. (18%) przedsiębiorstwo zatrudniające powyżej 500 osób przygotowuje raport CSR na podstawie jakiegokolwiek spośród powszechnie przyjętych standardów. Kolejne 25% zamierza taki raport wprowadzić w przyszłości.
Badanie „Audyt CSR polskich przedsiębiorstw” zostało przeprowadzone w okresie październik – listopad 2014 r. przez Fast Solutions na zlecenie JBcomm w ramach realizowanego przez agencję projektu unijnego pn. “JBcomm - komunikacja odpowiedzialna społecznie”. Badanie objęło 300 firm, w tym 100 z sektora MSP oraz 200 z sektora dużych przedsiębiorstw.
JBcomm to agencja komunikacji zajmująca się doradztwem strategicznym, realizacją kampanii informacyjno-edukacyjnych, zarządzaniem w sytuacjach kryzysowych, PR korporacyjnym i PR marki, CSR oraz komunikacją w mediach społecznościowych. Firma specjalizuje się w obsłudze przedsiębiorstw z branży FMCG, wyposażenia wnętrz/ budowlanej oraz dostawców usług profesjonalnych. JBcomm jako jedna z nielicznych agencji PR i firm MSP w Polsce wdrożyła już strategię CSR, której elementami są m.in. własny kodeks etyczny i polityka środowiskowa. Do grona stałych klientów agencji należą m.in. OSM Piątnica, Grupa Drosed, FRoSTA, Dornbracht i Alape.
Nadesłał:
JBcomm
|
Komentarze (0)