Technologie » Komputery
Oracle opublikował trzecie wydanie raportu „Oracle Next Generation Data Centre Index”
Z opublikowanego przez firmę Oracle raportu z badań pt. „Oracle Next Generation Data Centre Index Cycle III” (Wskaźnik Oracle Next Generation Data Centre Index ― cykl III) wynika, że po roku wzmożonego zainteresowania usługami krótkoterminowego wsparcia świadczonymi przez usługodawców zewnętrznych wiele przedsiębiorstw z regionu Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) znów przenosi swoje dane do własnych centrów
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Przeczytaj również
o Wyniki cyklu II tych badań, opublikowane w styczniu 2012 r., świadczyły o przechodzeniu rynku na korzystanie ze wsparcia zewnętrznych centrów przetwarzania danych, co przypisywano temu, że firmy dały się zaskoczyć lawinowym wzrostem ilości danych (big data).
o Badania przeprowadzone przez firmę analityczną Quocirca wykazały, że w cyklu III odnotowano tendencję odwrotną ― przedsiębiorstwa ponownie przenoszą swoje dane do własnych centrów przetwarzania danych. Ta kolejna zmiana sposobu obsługi dużych zbiorów danych świadczy nie tylko o wzroście ważności danych i o większej koncentracji firm na ich wykorzystywaniu, ale dowodzi także, jak ważna jest dla przedsiębiorstw możliwość maksymalnie łatwego przenoszenia danych pomiędzy chmurą publiczną a prywatną.
Na pozór odnotowano niewielką ogólną poprawę wyników, ale głębsza analiza danych badawczych dowodzi, że istnieją znaczne różnice w regionie:
o kraje ze strefy euro radzą sobie gorzej niż kraje spoza strefy jednolitej waluty;
o wśród czynników kształtujących strategie rozwoju centrów przetwarzania danych nadal przoduje dążenie do zrównoważonego rozwoju
o podczas kształtowania strategii rozwoju centrów przetwarzania danych priorytety krótkofalowe dotyczące elastyczności wdrażania wydają się mieć większe znacznie od potrzeb długofalowych dotyczących wspierania działalności biznesowej (indeks elastyczności wzrósł, a indeks łatwości obsługi w nieznacznym stopniu zmalał).
Niektóre przedsiębiorstwa wiele tracą, rezygnując z dostosowywania infrastruktury informatycznej do potrzeb działalności biznesowej.
Ponowna zmiana sposobu obsługi dużych zbiorów danych
- Odsetek respondentów korzystających jedynie z własnych zasobów do przetwarzania danych wzrósł z 45% w cyklu II do 66% w cyklu III:
- Odsetek przedsiębiorstw korzystających tylko z jednego, własnego centrum przetwarzania danych wzrósł z 26% w cyklu II badań do 41% w cyklu III.
- Wzrósł również z 19% do 25% odsetek respondentów twierdzących, że korzystają z wielu własnych centrów przetwarzania danych.
- I na odwrót – odsetek przedsiębiorstw korzystających zarówno z własnych, jak i zewnętrznych centrów, spadł z 56% do 34%:
- Odsetek respondentów korzystających z jednego własnego centrum przetwarzania danych i z pomocy zewnętrznej spadł z 26% do 18%.
- Odsetek przedsiębiorstw korzystających z wielu własnych centrów przetwarzania danych oraz centrów zewnętrznych spadł z 30% do 16%.
- Również odsetek przedsiębiorstw twierdzących, że w ciągu następnych 12 miesięcy będą potrzebować nowego centrum przetwarzania danych, wzrósł z 22% do 26%, co sugeruje, że firmy nie przewidują zakończenia obecnego wzmożonego zainteresowania przetwarzaniem danych.
- Zmalała również liczba przedsiębiorstw twierdzących, że w możliwej do przewidzenia przyszłości nie widzą potrzeby zbudowania nowego centrum przetwarzania danych. Liczba takich firm spadła w ciągu trzech cykli z 17% (cykl I) do 8% (cykl II) i ostatnio do 7% w cyklu III.
Strefa euro kontra pozostałe kraje regionu?
- Niemal bez wyjątku kraje spoza strefy jednolitej waluty europejskiej poprawiły osiągane wyniki w większym stopniu niż kraje należące do tej strefy.
- Wszystkie kraje skandynawskie, Wielka Brytania, kraje Bliskiego Wschodu i Rosja poprawiły swoje wyniki w umiarkowanym stopniu.
- Niemcy i Szwajcaria oraz kraje Beneluksu i Półwyspu Iberyjskiego uzyskały słabsze wyniki (dwa ostatnie z ww. regionów odnotowały całkiem znaczny spadek), a Francja i Włochy odnotowały jedynie nieznaczny postęp.
- Spośród krajów strefy euro tylko Irlandia osiągnęła znaczny postęp (wzrost ogólnego indeksu aż o 16,7%).
Przedsiębiorstwa tracą wiele możliwych korzyści, rezygnując z dostosowywania infrastruktury informatycznej do potrzeb działalności biznesowej
- Istnieje silna korelacja pomiędzy przedsiębiorstwami, które ściśle dostosowały swoje funkcje informatyczne do potrzeb funkcji biznesowych, a firmami, które uzyskały wysokie wartości indeksu. Innymi słowy przedsiębiorstwa, które dostrzegają potrzebę takiego dostosowania, mogą liczyć na dodatkowe korzyści wynikające z wyższego poziomu zaawansowania strategii rozwoju centrów przetwarzania danych. W cyklu III ta korelacja okazała się szczególnie silna.
- Jednocześnie z badań wynika, że nie odnotowano ogólnego polepszenia sytuacji w zakresie dostosowania infrastruktury informatycznej do potrzeb działalności biznesowej. Tak więc niektóre firmy mogły zwiększyć to dostosowanie, ale wiele tego nie zrobiło.
- Oznacza to, że przedsiębiorstwa, które nie zwiększyły tego dostosowania, nie uzyskają też potencjalnych korzyści, które infrastruktura informatyczna może zapewnić firmie.
Inne różnice występujące w regionie
- Ogólnie rzecz biorąc, w cyklu III badań przedsiębiorstwa korzystały z centrów przetwarzania danych w nieco bardziej zaawansowany sposób niż w cyklu II. Ogólna wartość indeksu w regionie wzrosła z 5,58 do 5,62 ― zaledwie o 1%.
- Do krajów, w których odnotowano najwyższy poziom zaawansowania inwestycji w centra przetwarzania danych, należą odpowiednio kraje skandynawskie, region Niemiec i Szwajcarii (Niemcy) oraz Wielka Brytania.
- Nadal rośnie zainteresowanie zrównoważonym rozwojem ― na tym polu wartość indeksu uzyskiwana przez przedsiębiorstwa była najwyższa (5,79) w porównaniu z łatwością obsługi (5,62) i elastycznością (5,53).
- Najbardziej zaawansowane na polu planowania zrównoważonego rozwoju są kraje skandynawskie, Wielka Brytania oraz region Niemiec i Szwajcarii, choć wyniki tego ostatniego regionu w minionym roku tak naprawdę nieco się pogorszyły.
Informacje dodatkowe
W październiku 2012 r. firma Quocirca przeprowadziła ankietę wśród 952 członków kierownictwa dużych przedsiębiorstw z 10 krajów/regionów: Beneluksu, Niemiec i Szwajcarii, Francji, Półwyspu Iberyjskiego (Hiszpania i Portugalia), Irlandii, Włoch, Bliskiego Wschodu, krajów skandynawskich, Rosji i Wielkiej Brytanii. Pytania zostały sformułowane tak, aby każdą odpowiedź można było wyrazić w postaci liczby z przedziału od 0 do 10, co pozwoliło określić ogólną wartość wskaźnika Oracle Next Generation Data Centre Index. Oddzielne części ankiety poświęcono elastyczności, łatwości obsługi i zrównoważonemu rozwojowi, umożliwiając określenie wartości indeksów cząstkowych dla tych trzech ważnych obszarów.
Ankietę tę przeprowadzono już trzeci raz z rzędu ― jest to tzw. cykl III badań. Poprzednie cykle miały miejsce w styczniu 2012 r. i w maju 2011 r.
- Oracle Next Generation Data Centre – media fact sheet
- Oracle Optimised Data Centre
- Data Centre Transformation with Oracle
- Oracle SPARC SuperCluster
- Oracle Engineered Systems
- Oracle Servers
Nadesłał:
Oracle
|
Komentarze (0)