Motoryzacja » Samochody
Pięciocylindrowe silniki Audi
Zobacz więcej zdjęć » |
Silnik pięciocylindrowy był genialnym pomysłem - łączył w sobie oszczędność silnika czterocylindrowego z kulturą pracy sześciocylindrowego przy niewielkiej masie i kompaktowych wymiarach, które pozwalały na podłużny montaż przed przednią osią.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Silnik ten zadebiutował wiosną 1977 roku w Audi 100 5 E i od razu wzbudził podziw. Zasilany nowoczesnym układem wtryskowym osiągał z pojemności 2,1 litra moc 100 kW (136 KM) i gwarantował dobre osiągi jezdne przy niewielkim zużyciu paliwa.
Rodzina rozrastała się szybko. Jesienią 1978 roku pojawił się pięciocylindrowy bezsprężarkowy silnik wysokoprężny o pojemności dwóch litrów i mocy 51 kW (70 KM), rok później pierwszy pięciocylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem - kolejne pionierskie osiągnięcie Audi. Audi 200 5 T, w którym montowano tą jednostkę o mocy 125 kW (170 KM) i momencie obrotowym 265 Nm, stało się jedną z najszybszych limuzyn tamtych czasów. Zasada „downsizing" - zastępowania pojemności skokowej turbodoładowaniem już 30 lat temu gwarantowała doskonałą moc i wysoką efektywność.
Pięciocylindrowa jednostka napędowa w Audi quattro
W Audi quattro z 1980 roku silnik pięciocylindrowy pokazał swoją najwyższą formę. Obie technologie: turbo i napęd na wszystkie koła szybko stworzyły duet odnoszący sukcesy na drogach i torach wyścigowych. W momencie rozpoczęcia sprzedaży ten pięciocylindrowy silnik z turbodoładowaniem miał moc 147 kW (200 KM). W wersji Sport quattro z 1984 roku wywodzącej się bezpośrednio ze sportu motorowego nawet 225 kW (306 KM) - była to jednostka napędowa, która w latach 80-tych przewyższała inne silniki.
O tym, jak mocna i wytrzymała była konstrukcja Audi świadczą samochody startujące w Rajdowych Mistrzostwach Świata - tam pięciocylindrowy silnik z wysokim ciśnieniem doładowania osiągał moc 350 kW (476 KM). Punktem szczytowym sportowej kariery były dwa ekstremalne samochody wyścigowe. Audi Sport quattro S1, którym Walter Röhrl w 1987 roku wygrał górski wyścig Pikes Peak (USA) miało moc około 440 kW (prawie 600 KM). A IMSA-GTO - samochód turystyczny o wyglądzie Audi 90 - w 1989 roku królował na amerykańskiej scenie ze swoimi 530 kW (około 720 KM) - z 2,2 litra pojemności.
W produkcji seryjnej Audi coraz bardziej rozszerzało paletę swoich pięciocylindrowych silników benzynowych. Ich pojemność wahała sie między 1,9 a 2,3 litra. Koncepcja silnika z pięcioma cylindrami również odnosiła sukcesy wśród jednostek wysokoprężnych. Jednym z kamieni milowych w historii motoryzacji było Audi 100 TDI z 1989 roku z pojemnością 2,5 litra, mocą 88 kW (120 KM) i momentem obrotowym 261 Nm.
W połowie lat 90-tych pięciocylindrowe silniki były stopniowo zastępowane nowymi V6 - jednak nie zniknęły zupełnie: RS 2 z 1994 roku miało moc 232 kW (315 KM). Jako dostojny Avant z siłą samochodu sportowego położył podwaliny pod nową klasę samochodów.
Nadesłał:
ap
|
Komentarze (0)