Rozrywka » Hobby
Rekord nurkowania wrakowego na Bałtyku
|  | 
| Zobacz więcej zdjęć » | 
Współpraca ze Skandynawami zaczęła się dwa lata temu, kiedy Szwedzcy nurkowie zaprosili na trudne nurkowanie jednego z najbardziej doświadczonych płetwonurków wrakowych w kraju – Tomasza Stachurę. Wspólne ekspedycje bałtyckie ukoronowane zostały w ubiegłym roku odkryciem idealnie zachowanego wraku XVII-wiecznego żaglowca, którego z racji pięknej rzeźby konia na dziobie nazwano SeaHorse. Był to zeszłoroczny rekord głębokiego nurkowania na wraku – 105 m. Z kolei Szwedzi w maju br. zostali zaproszeni przez Tomka i Bałtyckie Towarzystwo Wrakowe do udziału w międzynarodowej ekspedycji na największy wrak Bałtyku - niemiecki lotniskowiec - Graf Zeppelin, leżący na głębokości 83 m.
Celem tegorocznej wyprawy miały być poszukiwania wraków w okolicy wysp Alandzkich. To w tej okolicy podczas I Wojny Światowej Niemcy rozmieszczali wielkie pola minowe. Wiadomo, że miny spowodowały zatonięcie wielu statków, w tym radzieckiej łodzi podwodnej, która stała się głównym obiektem poszukiwań. Zaplanowano kilka nurkowań poniżej 100 m oraz kilka płytszych. Warto wspomnieć, że nurkowanie na takie głębokości wiąże się z korzystaniem z ogromnej ilości sprzętu, oddychaniem rozmaitymi mieszankami gazowymi na różnych głębokościach oraz bardzo powolnym wynurzaniem - 10-minutowy pobyt na 100-metrowej głębokości wymaga ponad półtorej godziny dotarcia do powierzchni. Jest to nurkowanie bardzo ryzykowne, które wymaga ogromnego doświadczenia, zwłaszcza na wrakach.
-         Osiąganie tak dużych głębokości nie jest celem samym w sobie – mówi Tomasz - prawdziwym celem jest odkrycie i zobaczenie na własne oczy czegoś, czego nie widział nikt przez dziesiątki lub setki lat, a to zwykle leży w bardzo niedostępnych miejscach. To jak zdobywanie nowych szczytów, poszukiwanie skarbów czy odkrywanie nowych lądów  – konkluduje płetwonurek. 
            Po kilku dniach poszukiwań, sonar alandzkiej łodzi zarejestrował odczyt 3 obiektów zalegających w okolicy dawnego pola minowego – na głębokościach: 108, 115 oraz 135 m. Nurkowie zdecydowali o eksploracji „najpłytszego”. Nie mając żadnej informacji o tym obiekcie, 15 września 2009 r. trzech nurków w składzie: Tomek Stachura – Polska, Christian Ekstrom – Alandy oraz Mikael Bergstrom – Szwecja zanurkowali do pierwszego z wraków  na głębokość 108 m. Po osiągnięciu celu okazało się, że odkryli wrak dużego, ok. 80-metrowego parowca. Późniejsza analiza współpracującego z nurkami Szwedzkiego Muzeum Morskiego wykazała, że to wrak  parowca M/S Centric. Niestety sztormowa pogoda uniemożliwiła dalsze odkrycia. Nurkowie nie dali jednak za wygraną i w parę dni później odwiedzili ponownie odkryty w poprzednim roku wrak żaglowca Sea Horse'a, (105 m), tym razem pe netrując wnętrza statku.
netrując wnętrza statku.
Szczegółowa relacja z wyprawy będzie zaprezentowana tradycyjnie na największej konferencji w kraju nurków technicznych Bałtyku – “Baltic Tech”, która odbędzie się w dniach 20-22.11 br. w Cetniewie.
| Nadesłał:
            Wellington PR | 
 Na przekór masowości. Co o współczesnym designie mówi debiut MOTE podczas Warsaw Home & Contract
						Na przekór masowości. Co o współczesnym designie mówi debiut MOTE podczas Warsaw Home & Contract			 ROSNĄCA PODAŻ – CHĘTNYCH MNIEJ.  WYNIKI RAPORTU „PIERWOTNY RYNEK MIESZKANIOWY W ŁODZI 2025”
						ROSNĄCA PODAŻ – CHĘTNYCH MNIEJ.  WYNIKI RAPORTU „PIERWOTNY RYNEK MIESZKANIOWY W ŁODZI 2025”			 BLACK WEEKS w Komforcie. Rabaty do -30% na łazienki, podłogi, drzwi i kuchnie
						BLACK WEEKS w Komforcie. Rabaty do -30% na łazienki, podłogi, drzwi i kuchnie			 Komfort bierze listopadowe wyprzedaże w swoje ręce  – od koncepcji po realizację z AI
						Komfort bierze listopadowe wyprzedaże w swoje ręce  – od koncepcji po realizację z AI			 AkzoNobel zwiększa rentowność w III kwartale do 15,1%
						AkzoNobel zwiększa rentowność w III kwartale do 15,1%			
Komentarze (0)