Zdrowie » Dziecko
Rozwijają zainteresowania mimo pandemii. Unijny projekt edukacyjny w Zespole Szkół Społecznych
Zobacz więcej zdjęć » |
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Jego celem jest wsparcie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - tych szczególnie zdolnych i tych z różnego rodzaju problemami zdrowotnymi.
- W styczniu ogłosiliśmy przetarg na zakup 21 tabletów i 13 laptopów, a także rozbudowę i modernizację serwera szkolnego. W tym miesiącu planujemy też zakup urządzeń, potrzebnych do prowadzenia nauczania metodą eksperymentu i wyposażenia pracowni - matematycznej, biologicznej, chemicznej, geograficznej oraz językowej, a także programów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - Dyslektyk2 i Eisystem Eduterapeutica. – wymienia Agata Baczewska, koordynatorka projektu.
Projekt skierowany jest do wszystkich uczniów liceum, klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz do 23 nauczycieli, prowadzących zajęcia z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. W ramach projektu ruszyły już aktywne zajęcia, których celem jest rozbudzenie zainteresowań przyrodniczo-matematycznych poprzez prowadzenie eksperymentów, a także umiejętności posługiwania się językiem obcym. Z powodu pandemii zajęcia obecnie odbywają się online, a prowadzący je nauczyciele robią, co mogą, by były jak najbardziej interesujące.
Lampy lawa i bezkręgowce w tajskiej zupie
- W klasach czwartych robiliśmy "lampy lawa" z tabletek musujących, jesienny zielnik z opadłych kolorowych liści drzew. Klasy starsze badały odczyn pH substancji znalezionych w kuchni przy pomocy własnoręcznie zrobionego wywaru z kapusty lub buraka. Liceum wykrywało skrobię w produktach spożywczych. Uczniowie często korzystali z możliwości robienia filmów, a efekty były znakomite - opowiada Zofia Kurkowska, nauczycielka chemii.
Z kolei głównym zadaniem zajęć z chemii rozszerzonej jest zachęcanie licealistów do samodzielnej pracy pod kątem lepszego przygotowania do matury. Zestawy zadań z arkuszy maturalnych są przesyłane uczniom przed zajęciami, a podczas spotkań online wyjaśniane są problematyczne zagadnienia.
- W internecie oglądamy przeprowadzanie eksperymentów chemicznych, a na zajęciach ćwiczymy sprawność w zakresie poprawnego zapisywania obserwacji i wniosków z tych zjawisk i reakcji – mówi nauczycielka Barbara Szachowicz - Petelska. Według uczniów ta forma sprawdza się w przedmaturalnej edukacji:
- Zdobywamy wiedzę i doświadczenie, niezbędne do egzaminu, co nie zawsze jest możliwe na tradycyjnych lekcjach – mówi Kamil Obzejta, licealista.
Ostatnie zajęcia przed minionymi świętami były świetną okazją do podsumowania wiadomości o zwierzętach bezkręgowych i ich znaczeniu w gospodarce człowieka, a konkretnie, jako pokarmu.
- Przygotowaliśmy po jednym daniu, którego bazą miały być bezkręgowce - ja przygotowałam zupę tajską Tom Yum z krewetkami, zaś uczniowie inne dania - np. paellę z owocami morza, krążki kalmarów w panierce oraz krewetki w sosie miodowym – wymienia Dorota Dobrowolska, nauczycielka biologii. - Wszyscy świetnie bawiliśmy się, mogąc zaprezentować i czasem pierwszy raz spróbować nieznanych dotychczas smaków. Nazwaliśmy te zajęcia spotkaniem wigilijnym ze względu na postny charakter dań.
Kreatywne aplikacje i platformy
Nauczyciele języka angielskiego mają mniejszy problem ze względu na bardzo dużą dostępność materiałów do nauki online, w tym gier.
- Najczęściej korzystamy z aplikacji Quizizz i Kahoot, które uczniowie bardzo lubią, gdyż przez zabawę i rywalizację mogą poszerzać swoją wiedzę w trochę inny sposób niż robią to zazwyczaj. Oglądamy też kilkuminutowe filmy lub słuchamy audycji w wersji oryginalnej – mówi anglistka Agata Ratkiewicz.
- Klasyczne kreskówki Disney’a, udostępnianie własnych materiałów w połączeniu z metodą bezpośrednią, nastawienie na ciekawostkę - dzięki temu spora część uczniów wyraźnie zmotywowała się i otworzyła na naukę języka – dodaje Ewelina Macias.
Z kolei podczas zajęć z matematyki bardzo dobrze sprawdza się wirtualna tablica Jamboard, umożliwiająca pracę zespołową w czasie rzeczywistym. Za jej pośrednictwem uczniowie wspólnie rozwiązują zadania lub prezentują swoje pomysły.
- Dzięki przesyłaniu mailem zadań, zdjęć rozwiązań i tablicy Jamboard zajęcia prowadzę niemal tak, jak w szkole, choć każdy jest w innym miejscu – mówi Katarzyna Owsiejczuk, nauczycielka matematyki.
Mariusz Januszkiewicz prowadzi w ramach projektu Kółko Newtona, czyli zajęcia z fizyki oraz In-Crypto – z informatyki. Na fizyce dominują różnego rodzaju programy symulacyjne i modele doświadczeń; podczas zajęć informatycznych sprawdza się platforma Google Classroom, której oprogramowanie jest scalone z kontami uczniów i nauczycieli, co pozwala na podgląd ich pracy w czasie rzeczywistym oraz na wspólne tworzenie nawet bardzo rozbudowanych i złożonych skryptów.
- W planach mamy tworzenie quizów (najprawdopodobniej w języku angielskim) zarówno z fizyki jak i informatyki oraz ich publikowanie, dzięki platformie Kahoot.com. A z wykorzystaniem narzędzi e-twinningu zamierzamy współpracować z innymi placówkami lub uczniami zarówno w kraju jak i zagranicą – mówi Mariusz Januszkiewicz. Projekt „Rozwijamy skrzydła na Fabrycznej” obejmuje też warsztaty i szkolenia dla nauczycieli, a także interdyscyplinarne warsztaty edukacyjno-laboratoryjne dla uczniów w zewnętrznych instytucjach, które będą realizowane, gdy tylko będzie to możliwe. W styczniu najzdolniejsi uczniowie za szczególne osiągnięcia otrzymają stypendia, które mają pomóc im w realizacji pasji i indywidualnym rozwijaniu umiejętności
Nadesłał:
Marzenas
|
Komentarze (0)