Społeczeństwo » Szkolnictwo i nauka

To oni zmieniają świat.Portret współczesnego naukowca

Jak społeczna wyobraźnia maluje dziś portret naukowca? Co sądzimy o naukowcach i jakie cechy według nas posiadają Ci, którzy na naszych oczach zmienią świat? Rolę oraz wpływ naukowców na codzienność ludzi i przyszłość świata bada druga edycja raportu 3M „State of Science Index”.

Co czwarty z Polaków ufa nauce, a aż 82% z nas uważa naukowców za wiarygodne źródło informacji o świecie. Nie tylko ufamy naukowcom i cenimy ich pracę, ale sami także chcielibyśmy zmieniać świat – aż 38% rodaków żałuje, że nie zrobiło kariery naukowej. Gdybyśmy mogli cofnąć czas, na wybranie naukowego kierunku rozwoju zdecydowałaby się niemal połowa respondentów. Wielu z nas chętnie podejmie również wysiłek, aby zachęcić swoje dzieci do rozwijania kariery w sferze nauki - takie wnioski płyną z globalnego raportu „State of Science Index 2019”, który analizuje zmieniające się postawy wobec nauki. Badanie zostało przeprowadzone na próbie 14 000 osób z 14 krajów świata. Wśród nich znalazło się po 1000 osób z krajów takich jak: Kanada, Francja, Niemcy, Japonia, Singapur, Wielka Brytania, USA, Brazylia, Chiny, Indie, Meksyk, Polska, Arabia Saudyjska i Południowa Afryka.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

 

Naukowiec, czyli kto? O cechach naukowca

 

Choć stawiamy naukowców na piedestale, często nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele zawodów wymaga wiedzy naukowej. 78% respondentów w Polsce wskazało astronautę jako zawód wymagającym wiedzy z zakresu przedmiotów ścisłych. Ponad połowa Polaków uważa, że również elektryk musi posiadać specjalistyczną, naukową wiedzę. Z kolei bankier czy mechanik to zawody wymagające wiedzy z dziedziny nauki jedynie w opinii 48% respondentów, a tylko jedna czwarta badanych w Polsce wie, że także hydraulik musi być z nauką za pan brat.

 

Jakie cechy według Polaków ma naukowiec? Niemal połowa respondentów wśród najważniejszych cech naukowca wskazała inteligencję (45%), a nieco mniej – ciężką pracę i upór (38%) oraz ciekawość (37%). Naukowcom nie odmawiamy też wyobraźni: w opinii 32% badanych jest ona w świecie nauki wręcz niezbędna. Według 22% polskich uczestników badania, ludzi nauki charakteryzuje również umiejętność rozwiązywania problemów.

 

 

 

Co by było, gdyby?

 

Gdybyśmy mieli wybrać, który kierunek rozwoju związany z nauką byłby dla nas najbardziej satysfakcjonujący, niemal jedna trzecia z Polaków zdecydowała by się na rozwój w dziedzinie IT. 25% rodaków wybrałoby kierunek biznesowy, a tylko kilka procent mniej - medycynę. Zainteresowaniem Polaków cieszą się też prawo, inżynieria oraz... nauki przyrodnicze, takie jak zoologia lub biologia.

 

Dlaczego więc tak niewielu z nas podejmuje karierę w zakresie przedmiotów ścisłych? Choć niejeden z respondentów żałuje, że nie zdecydował się na karierę naukową, aż 40% pytanych w Polsce i na świecie uważa, że tylko geniusze mają na nią szansę. Jak wynika z raportu, Polacy najczęściej nie czuli się wystarczająco mądrzy by zostać naukowcem, podczas gdy globalni respondenci zaznaczali, że po prostu nie uczyli się wystarczająco dużo lub dobrze. Rozbieżności są również międzypłciowe. Więcej mężczyzn niż kobiet zdecydowałoby się na rozwój w kierunku naukowym, gdyby mogli ponownie wybrać. Najmocniej uderza jednak odpowiedź na pytanie, dlaczego badani obydwu płci nie zdecydowali się na drogę naukową. Kobiety (37%) częściej niż mężczyźni (34%) twierdziły, że nie czuły się wystarczająco inteligentne. Mężczyźni natomiast częściej odpowiadali, że nie uczyli się wystarczająco dużo lub wystarczająco dobrze – takiej odpowiedzi udzieliło 31% mężczyzn w porównaniu do jednej czwartej kobiet.

 

 

 

 Kobiety, naukowczynie, liderki

 

Czas to zmienić – przekonuje od lat dr Bianka Siwińska, która organizuje akcje „Dziewczyny na politechniki” i “Dziewczyny do ścisłych!”. Bianka Siwińska jest także współtwórczynią programu „IT for SHE”, „Nowe technologie dla dziewczyn" oraz dyrektorem Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy”. W 2018 roku po raz pierwszy zainicjowała największe w Europie spotkanie kobiet, utalentowanych w obszarze nowych technologii - konferencję “Perspektywy Women in Tech Summit”. Bianka Siwińska nie tylko stara się zmieniać oblicze polskiej nauki, ale również zadbać o to, by było w niej więcej perspektyw dla utalentowanych i inspirujących kobiet. O co chodzi w tych działaniach i co mogą zmienić?

 

Kobiety w Polsce są wyjątkowo aktywne w naukach matematycznych – według danych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju mamy najwyższy udział kobiet wśród doktorów spośród krajów rozwiniętych. Mamy więc na czym budować – mówi Siwińska. – Jest ich natomiast wyjątkowo mało na przykład w obszarze computer science. Kobiety stanowią tutaj zaledwie 14,6% ogólnej liczby studentów, a wśród kadry naukowej jest ich, według moich szacunków, około 200 w całej Polsce. Promując informatykę wśród kobiet na szeroką skalę, pragniemy zadbać o to, aby część z nich uaktywniła się tutaj na jak najwyższym poziomie – związanym z prowadzeniem nowatorskich badań. Dlatego w tym roku organizujemy w ramach „Perspektywy Women in Tech Summit” specjalne wydarzenie - „Warsaw Seminar for Computer Science Researchers” we współpracy z Oxford University. Chcemy, aby naukowczynie dowiedziały się, nad jakimi projektami pracują ich koleżanki z Polski i spoza kraju – i rozwijały w przyszłości bliższą współpracę.

 

 

 

 Zrozumieć naukę

 

Według wyników zaprezentowanych w raporcie opracowanym przez 3M, ponad połowa Polaków (58%) oczekuje od naukowców prezentowania nauki w bardziej zrozumiały sposób. Wychodząc naprzeciw tej potrzebie, naukowcy stają się ambasadorami nauki. Dzięki swojej codziennej pracy i obecności w mediach popularyzują naukę, wyjaśniają jej zawiłości oraz opisują naukową kuchnię, odkrywając rąbka tajemnicy. Ambasadorem nauki z ramienia 3M stała się Jayshree Seth, która pomaga ludziom na całym świecie docenić, jak ważny wpływ nauka ma na ich codzienne życie.

 

Czy zachęcanie do nauki jest potrzebne? Wyniki raportu nie pozostawiają złudzeń: gdyby Polacy mieli możliwość podjęcia kariery naukowej, na rozwój zawodowy w obszarze matematyki zdecydowałoby się zaledwie 7% pytanych. Fizykę lub chemię wybrałoby jedynie 1% więcej. Choć niewielu z nas marzy o karierze w zakresie przedmiotów ścisłych, chcielibyśmy wiedzieć o nauce więcej i lepiej ją rozumieć – aż 86% Polaków uważa, że bez względu na profesję, każdy z nas powinien mieć podstawową wiedzę na temat nauki. Jak więc zrozumieć naukę, mimo że bywa trudna w odbiorze? Zgodnie z wynikami badania, pomóc mogą w tym naukowcy – pragniemy nie tylko, aby częściej dzielili się swoimi odkryciami, ale także aby robili to w sposób odnoszący się do naszego codziennego życia.

 



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Damian_HKstrategies

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »