Motoryzacja » Moto Serwis
Zatkany filtr cząsteczek stałych
Zobacz więcej zdjęć » |
Odkąd na rynek trafiły pierwsze samochody z filtrami cząsteczek stałych minęło już kilkanaście lat. Choć od tego czasu technologia znacznie poszła na przód, nadal nie udało się jeszcze stworzyć takiego filtra, który bez uszczerbku służyłby przez cały okres żywotności samochodu i idealnie sprawdzałby się w każdych warunkach eksploatacji.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Rodzaje filtrów
Filtry dzielimy na dwa główne rodzaje – filtry mokre FAP wykorzystywane np. przez francuskich producentów oraz popularne filtry suche DPF.
Filtry FAP
Filtry mokre, czyli filtry FAP dobrze sprawdzają się podczas jazdy po mieście. Dzieje się tak dlatego, ponieważ wypalanie sadzy w filtrze zostaje katalizowane przez specjalny środek chemiczny. Co istotne, cały ten zabieg nie potrzebuje bardzo wysokiej temperatury, więc nie zachodzi potrzeba by utrzymywać samochód na wysokich obrotach przez dłuższy czas.
Niestety filtry FAP mają też i swoje wady. W ich przypadku bowiem trzeba regularnie uzupełniać płyn katalizujący, co niesie ze sobą niemałe koszty. Co więcej, czasem już po 200 tys. km nie pozostaje nic innego jak wymiana tego typu filtra.
Filtry DPF
Filtry suche, czyli filtry DPF, w warunkach miejskich sprawdzają się nieco gorzej od tych mokrych. Główną tego przyczyną jest fakt, że do wypalenia samoczynnie nagromadzonej sadzy, potrzeba spełnienia kilku warunków. Zazwyczaj wiąże się to z potrzebą utrzymania przez dłuższy czas jazdy wysokich obrotów i wysokiej temperatury spalin.
Co sprzyja zapychaniu filtra?
Warto wiedzieć, że do szybszego zapychania filtra, bardzo często przyczynia się zły stan osprzętu silnika. Drugą, częstą przyczyną pojawienia się tego problemu jest niewłaściwa eksploatacja, np. krótkie odcinki, notoryczne stanie w korkach, o co w Warszawie nietrudno, i co najgorsze – przerywanie procesu wypalania.
Regeneracja filtra
Decydując się na regenerację takiej części jak filtr warto poszukać profesjonalnego serwisu. Fachowa regeneracja polega bowiem na wymontowaniu filtra z samochodu i oczyszczeniu go specjalnymi chemicznymi środkami. Niektóre serwisy oferują nawet usługi odbudowy warstwy metali szlachetnych. Decydując się na regenerację trzeba liczyć się jednak z pewnymi kosztami – dobry serwis o wysokich standardach policzy nas minimum kilkaset złotych.
By uniknąć problemu z filtrem, warto dbać o swój samochód, niezależnie od tego czy jeździmy Mercedesem, Audi, BMW, Porsche, czy Jaguarem. Podstawą jest zawsze dobre paliwo, sprawdzony olej oraz dobre nawyki jazdy.
Źródło zdj. http://www.autoreduta.pl/
Nadesłał:
Milena Bros
|
Komentarze (0)