Technologie » Internet
BLUERANK o Runecie
Runet rośnie w siłę - Olbrzymi potencjał drzemie w rosyjskim Internecie... W ciągu 4 lat liczba osób korzystających z Runetu (bo tak nazywa się rosyjską część Sieci) zwiększyła się pięciokrotnie. W kwietniu br. odnotowano 64,335 mln użytkowników Runetu z Federacji Rosyjskiej, 11,886 mln z Ukrainy i 4 mln z USA. Zgodnie z danymi FOM, w marcu 2009, liczba dorosłych użytkowników Runetu wynosiła 37,5 mln (33% populacji państwa). Dobowa liczba użytkowników dobiła wówczas do 20,6 mln. Pod koniec 2008 r. Rosja znajdowała się na trzeciej pozycji, pod względem ilości użytkowników (38 mln), ustępując jedynie Niemcom (49 mln) i Brazylii (39 mln), pokonując tym samym większość krajów Europy i Australię. Przyrost liczby użytkowników w ciągu pół roku (badanie z 2008) wyniósł 15%. W 2012 będzie przypuszczalnie 57 mln ‘runautów', w tym 31 mln obywateli Rosji.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Co pociąga przeciętnego ‘runautę'?
Zainteresowania użytkowników Runetu w ciągu ostatnich lat zmieniały się nieznacznie, ale ciąż dominuje w nich... 'rozrywka'. Największy wzrost zainteresowania (aż o 86%) odnotował sektor ‘nieruchomości', bardzo duży spadek natomiast (ponad 20%) zaliczyła kategoria ‘handel'.
Czego szukano w Runecie w II kwartale 2009 Najpopularniejszą wyszukiwarką Runetu pozostaje Yandex, choć jego główny konkurent - Google w kwietniu br. odniósł nad nim nieznaczne zwycięstwo. Z Yandexu, częściej niż z Google, korzystają pracownicy biurowi (32,7% do 23,8%) i są to przede wszystkim internauci z terytorium RF. Google preferowany jest poza granicami Rosji. Najpopularniejsza tematyka zapytań kierowanych do wyszukiwarek rosyjskich to ‘turystyka', ‘samochody importowane', ‘rosyjskie banki' i ‘telefony komórkowe'.
Target reklamowy w Runecie Absolutna większość reklam online kierowana jest na Moskwian. To atrakcyjny target - 3,6 mln osób, spośród których 2,7 mln to aktywni internauci.
Odbiorców reklam w rosyjskim Internecie dzieli się na dwie podstawowe grupy...
Studenci - to grupa wiekowa 14 - 23 lata, do której zalicza się uczniów starszych klas, studentów szkół wyższych i młodzież (która nie uczy się i nie pracuje lub nie uczy się, ale już pracuje). Przedstawiciele tej grupy prowadzą dość jednorodny tryb życia, interesują się wszelkimi nowinkami, muzyką, różnego typu rozrywką i informacją naukową. Ta grupa stanowi około 35% audytorium Runetu.
Pracownicy biurowi - ludzie w wieku 24 - 44 lata. Dochody na średnim i wyższym poziomie. Są to głównie pracownicy biurowi i przedsiębiorcy. To tzw. klasa wyższa. Obejmuje 43% użytkowników rosyjskiej Sieci. Jest to grupa najszerzej przedstawiona, najlepiej poznana i najczęściej wykorzystywana, jeśli chodzi o reklamę w Internecie. Ludzie w wieku 45 - 54 lata stanowią 9% ogółu. Jeśli chodzi o przedział 55+ to, jak pokazują badania, tej grupy wśród użytkowników Runetu prawie wcale się nie odnotowuje. Najlepsze rezultaty wśród reklamodawców promujących się w rosyjskim Internecie uzyskują ci, którzy prezentują swoje usługi i / lub towary w grupie docelowej - mieszkańcy Moskwy i regionu moskiewskiego w wieku 24 - 44 lata.
Reklama kontekstowa w Runecie Najdroższe są kliki w sferze ‘usług finansowych' (0,58 $), najtaniej można reklamować się w kategorii ‘wypoczynek' (0,08 $) i ‘rozrywka' (0,09 $). Aktywniej od pozostałych w 2008 r. rosły stawki w kategoriach ‘znajomości' (68%), ‘samochody' (40%) oraz ‘AGD i RTV' (45%). Minimalny wzrost stawek zarejestrowano w kategorii ‘oprogramowanie' (2%).
Korzyści wyszukiwarek Wyszukiwarki Runetu zarabiają rocznie 300 mln $. Dziennie użytkownicy wpisują ok. 50 mln zapytań. Wartość Yandexu szacuje się obecnie na 1,5 - 2 mld $.
Jak podaje portal Reklaming.ru, wydatki na reklamę w rosyjskim Internecie w pierwszej połowie 2008 wzrosły o 73%. Wydatki na reklamę kontekstową wzrosły o 83% i osiągnęły pułap 161 mln $. Wiodącymi reklamodawcami Runetu pozostają koncerny samochodowe (24 mln $). Wśród najważniejszych graczy na rynku reklamy kontekstowej w Runecie niezmiennie są Yandex i Biegun (przypada na nie 90% rynku).
Pełna (12-stronicowa) wersja raportu
http://www.bluerank.pl/whitepapers/whitepaper_072009.pdf
Źródła: FOM, GKS.ru, Rambler100, Reklaming.ru i RUmetrika
Tłumaczenie i opracowanie Małgorzata Karasek m.karasek@bluerank.pl
Bluerank - agencja specjalizująca się w planowaniu i realizacji międzynarodowych projektów search engine marketing oraz search engine optimization. Działa na rynku austriackim, brytyjskim, niemieckim, polskim, rosyjskim i węgierskim, jak również w Ameryce Północnej i Afryce, opracowując strategie pozycjonowania serwisów WWW w wyszukiwarkach lokalnych i globalnych, indywidualne rozwiązania na potrzeby monetizing search oraz wdrożenia usability of search. Jako Google Qualified Company, oferuje również kompleksową obsługę korporacji w zakresie reklamy typu PPC. Bluerank jest członkiem SEMPO - światowej organizacji specjalistów związanych z SEM, a także IAB Polska - stowarzyszenia profesjonalistów kształtujących rynek interaktywny na świecie.
Więcej informacji m.in. o Runecie, wyszukiwarce Yandex i nie tylko...na stronach http://bluerank.blogspot.com.
Komentarze (0)