Rozrywka » Sport
FORD przed nowym wyzwaniem w Rajdzie Japonii
Zobacz więcej zdjęć » |
Przedostatnia runda tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Świata FIA na dobre zadomowiła się już w kalendarzu serialu. Organizatorzy zmienili w tym roku bazę rajdu, co oznacza, że po raz drugi w tym sezonie Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen oraz Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila wystartują swoimi Fordami Focus RS WRC na całkowicie nowych, nieznanych OS-ach.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Przez cztery lata bazą rajdu było Obihiro, jednak w tym roku impreza przenosi się do położonego w środkowej części wyspy Hokkaido miasta Sapporo. Na mieszczącym 43000 miejsc stadionie Sapporo Dome, wybudowanym na potrzeby piłkarskich mistrzostw świata rozgrywanych w 2002 roku odbywać się będzie asfaltowy SuperOS. Po raz pierwszy w historii WRC będzie można oglądać równoległe przejazdy dwóch samochodów na zadaszonym stadionie.Wszystkie OS-y są nowe dla kierowców startujących w mistrzostw świata, jednak przez wiele lat były rozgrywane podczas rajdów mistrzostw Japonii. Większość odcinków prowadzi po dość szybkich, leśnych trasach.
Inżynier do spraw opon w zespole BP Ford Abu Dhabi, George Black oglądał rok temu OS-y, na których będą rywalizować kierowcy. „Większość tras prowadzi przez pofałdowane tereny. Nie ma dużych wzniesień, ale nie jest też całkiem płasko. OS-y są dość szybkie, z reguły wąskie, a nawierzchnia miejscami jest luźna, często pokryta małymi kamykami. Podczas naszej zeszłorocznej wizyty trasy były pokryte liśćmi i bardzo mokre. W tym roku może być podobnie" powiedział.
Aktualny mistrz świata w klasyfikacji zespołów fabrycznych, zespół BP Ford Abu Dhabi zajmuje w klasyfikacji sezonu 2008 drugie miejsce. Aby zachować szanse na tegoroczny tytuł Ford musi wywieźć z Japonii komplet punktów. W podobnej sytuacji jest drugi w klasyfikacji kierowców Hirvonen. Nawet, jeżeli Fin zwycięży w Kraju Kwitnącej Wiśni, może to nie wystarczyć do tytułu.
28-letni Hirvonen dobrze czuje się na nowych OS-ach. Udowodnił to, wygrywając w 2007 roku Rajd Norwegii oraz tegoroczny Rajd Jordanii. W zeszłym roku Fin wywiózł z Japonii 10 punktów za zwycięstwo, a dwa lata temu był trzeci. „Odbyliśmy w zeszłym tygodniu testy, które wypadły bardzo pomyślnie. Cieszę się, że wracamy na nawierzchnie szutrowe. Zrobię wszystko, aby wygrać w Japonii. To jedyny sposób, aby zachować szanse na mistrzostwo świata" powiedział.
„Nasz opis musi być bardzo precyzyjny, bo trasy OS-ów są wąskie i szybkie. Kluczową sprawą może być cięcie zakrętów, dlatego na wielu zakrętach trzeba będzie sprawdzić, czy na poboczach nie kryją się kamienie. Wszyscy będą startować na tych OS-ach po raz pierwszy i nikt nie będzie miał przewagi znajomości trasy.
„Lubię robić nowe notatki. Dobrze mi się jeździ na nowym opisie, jednak łatwo jest wypaść z trasy na nowych rajdach, ponieważ sporządzamy notatki podczas pierwszego przejazdu, i po jednorazowym ich sprawdzeniu wyruszamy na OS-y. Widziałem zdjęcia tras i to właściwie wszystko, co o nich wiem. Na próbach będzie sporo luźnych kamieni podobnie, jak w Australii, ale chyba trochę mniej, niż na antypodach. Wiem, że drogi będą wąskie i miejscami bardzo miękkie" dodał Hirvonen.
Latvala powraca do zespołu BP-Ford Abu Dhabi po dwóch występach w zespole Stobart VK M-Sport podczas asfaltowych rund mistrzostw świata w Hiszpanii i na Korsyce. „Jestem zadowolony z powrotu na szuter, ale ostatnie dwa dni na Korsyce bardzo mi się podobały i dodały mi pewności siebie. Słyszałem, że OS-y rajdu Japonii są szybkie i podobne do tych, które były położone w okolicach Obihiro. Być może są trochę bardziej nierówne i węższe" powiedział 23- letni Fin, który wystartuje w Japonii po raz trzeci w karierze.
„Chcemy wraz z Mikko pokonać Citroeny i zdobyć komplet punktów. Zapoznanie z trasą będzie bardzo ważne, ponieważ wszyscy muszą sporządzić nowe notatki. Musimy być bardzo skupieni. Każda chwila nieuwagi może mieć dramatyczne skutki. Gdy opis nie jest precyzyjny, trudno jest mu w pełni zaufać i jechać na sto procent. Jestem zadowolony z testów, które pomogły mi w znalezieniu lepszych ustawień zawieszenia na suchą nawierzchnię" dodał Latvala.
Najnowsze informacje
* Zgodnie z nowymi przepisami, zespół BP-Ford Abu Dhabi będzie mógł korzystać z jednego rodzaju bieżnika opon Pirelli. Szutrowe opony Scorpion będą dostępne tylko w wersji wykonanej z miękkiej mieszanki. Mus zabezpieczający przez skutkami przebicia opony jest w tym sezonie zakazany, więc opony Pirelli mają wzmocnione boczne ścianki. Zapewniają one lepszą ochronę przed uszkodzeniem ogumienia. Zespołom nie wolno dodatkowo nacinać opon, a każdy samochód może przewozić dwa koła zapasowe.
* W ramach przygotowań do Rajdu Japonii i Rajdu Wielkiej Brytanii, zespół odbył czterodniowe testy na południu Francji. Przez pierwsze dwa dni trenował Hirvonen, a później za kierownicą zmienił go Latvala. Zespół był zadowolony z testów. Udało się poprawić ustawienia dyferencjałów i zawieszenia Forda Focus RS WRC.
* W rajdzie wystartują cztery inne Fordy Focus RS WRC. Matthew Wilson i Scott Martin oraz François Duval i Patrick Pivato będą nominowani przez zespół Stobart VK M-Sport, a Federico Villagra i Jorge Perez Companc oraz Henning Solberg i Cato Menkerud będą walczyć o punkty dla zespołu Munchi's Ford.
Trasa rajdu
Rajd rozpocznie czwartkowy uroczysty start na stadionie Sapporo Dome. W piątek kierowcy będą rywalizować na wschód od bazy rajdu, w okolicach miast Yubari i Mikasa. Drugi dzień rajdu będzie najdłuższym ze wszystkich, a OS-y położone będą na południe od Sapporo, w okolicach wybrzeża Tomakomai i jeziora Shikotsuko. W niedzielę rywalizacja będzie odbywać się w tej samej okolicy, jednak nieco bliżej Tomakomai. Pierwsze dwa dni zakończone będą dwukrotnymi przejazdami SuperOS-u na stadionie. Kierowcy przejadą próbę po raz piąty w niedzielę przed południem. Na trasie zaplanowano 29 OS-ów o łącznej długości 343.69 km, a całkowita długość trasy wyniesie 1316.28 km.
RAJD JAPONII
RALLY JAPAN
14 RUNDA RAJDOWYCH MISTRZOSTW ŚWIATA FIA
30 października - 2 listopada 2008
Czwartek, 30 października: Uroczysty start
Start Sapporo Dome 19.30
Piątek, 31 października: Dzień 1 Sapporo - Sapporo
Start Sapporo Dome 08.00
OS1 Heper 1 13.24km 09.11
OS2 Yuparo 1 11.10km 09.39
OS3 Isepo 1 13.67km 10.42
OS4 Pipaoi 1 5.74km 11.28
Serv A Sapporo Dome (30 min) 12.47
OS5 Heper 2 13.24km 14.28
OS6 Yuparo 2 11.10km 14.56
OS7 Isepo 2 13.67km 15.59
OS8 Pipaoi 2 5.74km 16.45
OS9 Sapporo 1 1.49km 18.14
OS10 Sapporo 2 1.49km 18.24
Serv B Sapporo Dome (45 min) 18.37
Meta Sapporo Dome 19.22
Razem 90.48km
Sobota, 1 listopada: Dzień 2 Sapporo - Sapporo
Serv C Sapporo Dome (15 min) 07.30
OS11 Imeru 1 2.57km 08.28
OS12 Nikara 1 31.12km 09.21
OS13 Kamuycep 1 33.66km 10.37
OS14 Kina 1 9.55km 11.32
Serv D Sapporo Dome (30 min) 12.37
OS15 Imeru 2 2.57km 13.50
OS16 Nikara 2 31.12km 14.43
OS17 Kamuycep 2 33.66km 15.59
OS18 Kina 2 9.55km 16.54
OS19 Sapporo 3 1.49km 18.09
OS20 Sapporo 4 1.49km 18.19
Serv E Sapporo Dome (45 min) 18.32
Meta Sapporo Dome 19.17
Razem 156.78km
Niedziela, 2 listopada: Dzień 3 Sapporo - Sapporo
Serv F Sapporo Dome (15 min) 06.00
OS21 Koyka 1 3.57km 07.07
OS22 Iwanke 1 13.57km 07.56
OS23 Sikot 1 27.76km 08.21
OS24 Imeru 3 2.57km 08.53
OS25 Sapporo 5 1.49km 10.06
Serv G Sapporo Dome (30 min) 10.36
OS26 Koyka 2 3.57km 11.58
OS27 Iwanke 2 13.57km 12.47
OS28 Sikot 2 27.76km 13.12
OS29 Imeru 4 2.57km 13.44
Serv H Sapporo Dome (10 min) 14.30
Meta Sapporo Dome 15.00
Razem 96.43km
Całkowita długość OS w rajdzie: 343.69km
Komentarze (0)