Rozrywka i wypoczynek » Sport

FORD przed nowym wyzwaniem w Rajdzie Japonii

FORD przed nowym wyzwaniem w Rajdzie Japonii
Zobacz więcej zdjęć »
Już w najbliższy weekend zespół BP Ford Abu Dhabi World Rally Team odwiedzi Kraj Kwitnącej Wiśni, aby stanąć na starcie całkowicie nowego Rajdu Japonii.

Przedostatnia runda tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Świata FIA na dobre zadomowiła się już w kalendarzu serialu. Organizatorzy zmienili w tym roku bazę rajdu, co oznacza, że po raz drugi w tym sezonie Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen oraz Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila wystartują swoimi Fordami Focus RS WRC na całkowicie nowych, nieznanych OS-ach.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Przez cztery lata bazą rajdu było Obihiro, jednak w tym roku impreza przenosi się do położonego w środkowej części wyspy Hokkaido miasta Sapporo. Na mieszczącym 43000 miejsc stadionie Sapporo Dome, wybudowanym na potrzeby piłkarskich mistrzostw świata rozgrywanych w 2002 roku odbywać się będzie asfaltowy SuperOS. Po raz pierwszy w historii WRC będzie można oglądać równoległe przejazdy dwóch samochodów na zadaszonym stadionie.Wszystkie OS-y są nowe dla kierowców startujących w mistrzostw świata, jednak przez wiele lat były rozgrywane podczas rajdów mistrzostw Japonii. Większość odcinków prowadzi po dość szybkich, leśnych trasach.

Inżynier do spraw opon w zespole BP Ford Abu Dhabi, George Black oglądał rok temu OS-y, na których będą rywalizować kierowcy. „Większość tras prowadzi przez pofałdowane tereny. Nie ma dużych wzniesień, ale nie jest też całkiem płasko. OS-y są dość szybkie, z reguły wąskie, a nawierzchnia miejscami jest luźna, często pokryta małymi kamykami. Podczas naszej zeszłorocznej wizyty trasy były pokryte liśćmi i bardzo mokre. W tym roku może być podobnie" powiedział.

Aktualny mistrz świata w klasyfikacji zespołów fabrycznych, zespół BP Ford Abu Dhabi zajmuje w klasyfikacji sezonu 2008 drugie miejsce. Aby zachować szanse na tegoroczny tytuł Ford musi wywieźć z Japonii komplet punktów. W podobnej sytuacji jest drugi w klasyfikacji kierowców Hirvonen. Nawet, jeżeli Fin zwycięży w Kraju Kwitnącej Wiśni, może to nie wystarczyć do tytułu.

28-letni Hirvonen dobrze czuje się na nowych OS-ach. Udowodnił to, wygrywając w 2007 roku Rajd Norwegii oraz tegoroczny Rajd Jordanii. W zeszłym roku Fin wywiózł z Japonii 10 punktów za zwycięstwo, a dwa lata temu był trzeci. „Odbyliśmy w zeszłym tygodniu testy, które wypadły bardzo pomyślnie. Cieszę się, że wracamy na nawierzchnie szutrowe. Zrobię wszystko, aby wygrać w Japonii. To jedyny sposób, aby zachować szanse na mistrzostwo świata" powiedział.

„Nasz opis musi być bardzo precyzyjny, bo trasy OS-ów są wąskie i szybkie. Kluczową sprawą może być cięcie zakrętów, dlatego na wielu zakrętach trzeba będzie sprawdzić, czy na poboczach nie kryją się kamienie. Wszyscy będą startować na tych OS-ach po raz pierwszy i nikt nie będzie miał przewagi znajomości trasy.

„Lubię robić nowe notatki. Dobrze mi się jeździ na nowym opisie, jednak łatwo jest wypaść z trasy na nowych rajdach, ponieważ sporządzamy notatki podczas pierwszego przejazdu, i po jednorazowym ich sprawdzeniu wyruszamy na OS-y. Widziałem zdjęcia tras i to właściwie wszystko, co o nich wiem. Na próbach będzie sporo luźnych kamieni podobnie, jak w Australii, ale chyba trochę mniej, niż na antypodach. Wiem, że drogi będą wąskie i miejscami bardzo miękkie" dodał Hirvonen.

Latvala powraca do zespołu BP-Ford Abu Dhabi po dwóch występach w zespole Stobart VK M-Sport podczas asfaltowych rund mistrzostw świata w Hiszpanii i na Korsyce. „Jestem zadowolony z powrotu na szuter, ale ostatnie dwa dni na Korsyce bardzo mi się podobały i dodały mi pewności siebie. Słyszałem, że OS-y rajdu Japonii są szybkie i podobne do tych, które były położone w okolicach Obihiro. Być może są trochę bardziej nierówne i węższe" powiedział 23- letni Fin, który wystartuje w Japonii po raz trzeci w karierze.

„Chcemy wraz z Mikko pokonać Citroeny i zdobyć komplet punktów. Zapoznanie z trasą będzie bardzo ważne, ponieważ wszyscy muszą sporządzić nowe notatki. Musimy być bardzo skupieni. Każda chwila nieuwagi może mieć dramatyczne skutki. Gdy opis nie jest precyzyjny, trudno jest mu w pełni zaufać i jechać na sto procent. Jestem zadowolony z testów, które pomogły mi w znalezieniu lepszych ustawień zawieszenia na suchą nawierzchnię" dodał Latvala.

Najnowsze informacje

* Zgodnie z nowymi przepisami, zespół BP-Ford Abu Dhabi będzie mógł korzystać z jednego rodzaju bieżnika opon Pirelli. Szutrowe opony Scorpion będą dostępne tylko w wersji wykonanej z miękkiej mieszanki. Mus zabezpieczający przez skutkami przebicia opony jest w tym sezonie zakazany, więc opony Pirelli mają wzmocnione boczne ścianki. Zapewniają one lepszą ochronę przed uszkodzeniem ogumienia. Zespołom nie wolno dodatkowo nacinać opon, a każdy samochód może przewozić dwa koła zapasowe.

* W ramach przygotowań do Rajdu Japonii i Rajdu Wielkiej Brytanii, zespół odbył czterodniowe testy na południu Francji. Przez pierwsze dwa dni trenował Hirvonen, a później za kierownicą zmienił go Latvala. Zespół był zadowolony z testów. Udało się poprawić ustawienia dyferencjałów i zawieszenia Forda Focus RS WRC.

* W rajdzie wystartują cztery inne Fordy Focus RS WRC. Matthew Wilson i Scott Martin oraz François Duval i Patrick Pivato będą nominowani przez zespół Stobart VK M-Sport, a Federico Villagra i Jorge Perez Companc oraz Henning Solberg i Cato Menkerud będą walczyć o punkty dla zespołu Munchi's Ford.

Trasa rajdu

Rajd rozpocznie czwartkowy uroczysty start na stadionie Sapporo Dome. W piątek kierowcy będą rywalizować na wschód od bazy rajdu, w okolicach miast Yubari i Mikasa. Drugi dzień rajdu będzie najdłuższym ze wszystkich, a OS-y położone będą na południe od Sapporo, w okolicach wybrzeża Tomakomai i jeziora Shikotsuko. W niedzielę rywalizacja będzie odbywać się w tej samej okolicy, jednak nieco bliżej Tomakomai. Pierwsze dwa dni zakończone będą dwukrotnymi przejazdami SuperOS-u na stadionie. Kierowcy przejadą próbę po raz piąty w niedzielę przed południem. Na trasie zaplanowano 29 OS-ów o łącznej długości 343.69 km, a całkowita długość trasy wyniesie 1316.28 km.


RAJD JAPONII

RALLY JAPAN

14 RUNDA RAJDOWYCH MISTRZOSTW ŚWIATA FIA

30 października - 2 listopada 2008

Czwartek, 30 października: Uroczysty start

Start Sapporo Dome 19.30


Piątek, 31 października: Dzień 1 Sapporo - Sapporo

Start Sapporo Dome 08.00
OS1 Heper 1 13.24km 09.11
OS2 Yuparo 1 11.10km 09.39
OS3 Isepo 1 13.67km 10.42
OS4 Pipaoi 1 5.74km 11.28
Serv A Sapporo Dome (30 min) 12.47
OS5 Heper 2 13.24km 14.28
OS6 Yuparo 2 11.10km 14.56
OS7 Isepo 2 13.67km 15.59
OS8 Pipaoi 2 5.74km 16.45
OS9 Sapporo 1 1.49km 18.14
OS10 Sapporo 2 1.49km 18.24
Serv B Sapporo Dome (45 min) 18.37
Meta Sapporo Dome 19.22

Razem 90.48km

Sobota, 1 listopada: Dzień 2 Sapporo - Sapporo

Serv C Sapporo Dome (15 min) 07.30
OS11 Imeru 1 2.57km 08.28
OS12 Nikara 1 31.12km 09.21
OS13 Kamuycep 1 33.66km 10.37
OS14 Kina 1 9.55km 11.32
Serv D Sapporo Dome (30 min) 12.37
OS15 Imeru 2 2.57km 13.50
OS16 Nikara 2 31.12km 14.43
OS17 Kamuycep 2 33.66km 15.59
OS18 Kina 2 9.55km 16.54
OS19 Sapporo 3 1.49km 18.09
OS20 Sapporo 4 1.49km 18.19
Serv E Sapporo Dome (45 min) 18.32
Meta Sapporo Dome 19.17

Razem 156.78km

Niedziela, 2 listopada: Dzień 3 Sapporo - Sapporo

Serv F Sapporo Dome (15 min) 06.00
OS21 Koyka 1 3.57km 07.07
OS22 Iwanke 1 13.57km 07.56
OS23 Sikot 1 27.76km 08.21
OS24 Imeru 3 2.57km 08.53
OS25 Sapporo 5 1.49km 10.06
Serv G Sapporo Dome (30 min) 10.36
OS26 Koyka 2 3.57km 11.58
OS27 Iwanke 2 13.57km 12.47
OS28 Sikot 2 27.76km 13.12
OS29 Imeru 4 2.57km 13.44
Serv H Sapporo Dome (10 min) 14.30
Meta Sapporo Dome 15.00

Razem 96.43km
Całkowita długość OS w rajdzie: 343.69km



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Ford
http://www.ford.pl

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »