Motoryzacja » Samochody
Jak działa klimatyzacja?
Obecnie sprężarka klimatyzacji montowana w niemal każdym samochodzie osobowym stała się standardem. Ale jak ten zbawienny wynalazek rozwijał się na przestrzeni lat i na jakiej zasadzie działa dzisiaj?
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Od czego się zaczęło
Korzenie regulatorów temperatury w samochodach sięgają II połowy XIX wieku, kiedy to na kontynencie amerykańskim doszło do odkrycia grzałki z możliwością montażu w autach tamtej generacji. Niestety, rewolucyjny pomysł przez długi czas nie był wykorzystywany na masową skalę. Chociaż skazany na zapomnienie, po latach stał się inspiracją do stworzenia instalacji nawiewowej, która wtłaczała powietrze ogrzane przez silnik do komory pojazdu. Takie rozwiązanie miało jednak oczywistą wadę – nie pomagało w obniżeniu temperatury w upalne dni. Maszyna chłodząca z prawdziwego zdarzenia została skonstruowana prawie sto lat później. Charakteryzowała się bardzo dużymi rozmiarami, a przy tym posiadała stałą siłę nawiewu bez możliwości regulacji temperatury. Była traktowana jako luksus oraz sprzęt nieosiągalny dla średniozamożnych miłośników nowinek technologicznych.
Stopniowo wymiary klimatyzacji ulegały miniaturyzacji, a montowanie nawiewu w samochodach stało się trendem, za którym starali się podążać wszyscy producenci znanych marek. Współczesne samochody wyposaża się w najnowocześniejsze systemy chłodzenia z możliwością inteligentnego sterowania temperaturą w kabinie. Dyskretnie wkomponowane w styl i kolorystykę wnętrza auta nawiewy ewoluowały do tego stopnia, że w niczym nie przypominają już swoich archaicznych pierwowzorów.
Jak zbudowana jest klimatyzacja
Budowa systemu chłodzenia stosowanego we współczesnych samochodach jest dość skomplikowana. Każdy z elementów wchodzących w jego skład musi perfekcyjnie wypełniać swoje zadanie, gdyż tylko wtedy układ może funkcjonować zgodnie z przeznaczeniem. Ogólny zarys pracy wygląda następująco: sercem każdego systemu jest sprężarka klimatyzacji, element odpowiedzialny za równomierny obieg czynnika. To właśnie jego awaria ma najpoważniejsze skutki dla działania klimy. Z kolei rolą skraplacza jest przemiana stanu czynnika z gazowego w ciekły. Płyn używany do chłodzenia trafia następnie do zaworu rozprężnego, w którym odzyskuje naturalny stan lotny. Temu procesowi towarzyszy wydzielenie chłodnego powietrza, które po kontakcie z parownikiem zostaje wtłoczone do kabiny pojazdu. W tym momencie pasażerowie mogą cieszyć się komfortową temperaturą i przyjemnym chłodem.
Nadesłał:
Dabali777
|
Komentarze (1)
Klimatyzacja w domu to dopiero coś latem ochłodzi zimą ogrzeje http://www.tanie-ogrzewanie.pl/klimatyzatory