Motoryzacja » Samochody
Nowy Ford Focus ECOnetic : ekologiczny i ekonomiczny
Zobacz więcej zdjęć » |
Specjalne ekologiczne i ekonomiczne wersje ECOnetic takich modeli jak Ford Fiesta, Ford Focus, Ford Mondeo oraz Ford Transit już zdążyły zdobyć sobie pozycję jako realna alternatywa dla nabywców przywiązujących szczególnie dużą wagę do obniżenia emisji CO2 oraz bardzo oszczędnego zużycia paliwa.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Nowy model Ford Focus ECOnetic w wersji przygotowywanej do wejścia na rynek w 2010 roku kontynuuje i rozwija tę formułę, stanowiąc połączenie nowych rozwiązań technicznych i wielu innowacyjnych detali konstrukcyjnych. W efekcie powstał najbardziej ekonomiczny Ford Focus ECOnetic w historii.
Nowoczesne rozwiązania zwiększające efektywność
Nowy 5-drzwiowy Ford Focus ECOnetic został wyposażony w nowy system odcinania zapłonu Ford Auto-Start-Stop (dostępny jako opcja), który po raz pierwszy zaprezentowano w koncepcyjnym Fordzie iosis MAX oglądanym podczas wiosennego Salonu Samochodowego Genewa 2009. Bez względu na to czy w wyposażeniu znajduje się układ Auto-Start-Stop automatycznie wyłączający i uruchamiający silnik czy też nie, każdy Ford Focus ECOnetic ma dwa inne nowatorskie rozwiązania: inteligentne ładowanie akumulatora z odzyskiem energii kinetycznej (Smart Regenerative Charging) oraz zmniejszone naprężenie paska napędu osprzętu silnika FEAD (Front End Accessory Drive). Są to rozwiązania będące zupełną nowością w europejskiej gamie modeli Forda.
Dzięki nim konstruktorom udało się uzyskać znacznie większą efektywność spalania, a przez to połączyć niższe wskaźniki emisji związków szkodliwych z niższym zużyciem paliwa. Tym samym rozwiązania te wyznaczają kierunki poszukiwań konstruktorów pracujących nad jednostkami napędowymi dla przyszłych modeli z owalnym znaczkiem Forda na masce.
Źródłem napędu jest nadal sprawdzona i niezwykle trwała jednostka wysokoprężna Duratorq TDCi Forda o pojemności 1,6 litra i mocy 109 KM, standardowo wyposażona w katalityczny filtr cząstek stałych (cDPF). Zapowiadana wielkość emisji CO2 dla samochodu wyposażonego w funkcję odcinania zapłonu Auto-Start-Stop ma wynosić zaledwie 99 g/km przy średnim zużyciu paliwa 3,8 l/100 km (dla porównania, dla standardowej wersji Forda Focus ECOnetic emisja CO2 wynosi 104 g/km*).
Nowy Ford Focus ECOnetic to także pierwszy samochód, w którym standardowo montowany jest system umożliwiający korzystanie z trybu jazdy oszczędzającej paliwo Ford Eco Mode. Dzięki zupełnie nowemu systemowi informacji, funkcja Eco Mode pomaga kierowcy w opanowaniu techniki jazdy, która pozwala na uzyskiwanie istotnych oszczędności zużywanego paliwa w realnych warunkach jazdy. W efekcie więcej pieniędzy zostaje w portfelu kierowcy, a do atmosfery trafia mniej spalin.
Aby móc osiągnąć te imponujące wskaźniki, staraliśmy się połączyć sprawdzoną strategię wypróbowaną w pierwszej generacji Forda Focus ECOnetic z zupełnie nowymi rozwiązaniami i szeregiem drobnych nieraz udoskonaleń - tłumaczy dr Thilo Seibert, szef specjalnego działu Ford of Europe prowadzącego prace nad obniżeniem emisji CO2. - Nowy Ford Focus ECOnetic ma dla nas znaczenie szczególne, gdyż wprowadzamy w nim szereg rozwiązań, które w niedalekiej przyszłości pojawią się także w naszych seryjnie produkowanych samochodach.
System Auto-Start-Stop
Nowy Ford Focus ECOnetic w wersji 5-drzwiowej jest pierwszym europejskim modelem Forda, w którym zastosowano nowy system Auto-Start-Stop, którego innowacyjność polega na połączeniu automatycznej funkcji wyłączania i uruchamiania zapłonu podczas zatrzymywania się i ruszania z miejsca z inteligentnym układem ładowania akumulatora (odzyskującym energię kinetyczną w czasie hamowania) i z zaawansowanym układem sterującym wykorzystaniem prądu z akumulatora.
Proponowany przez Forda system Auto-Start-Stop automatycznie odcina zapłon i wyłącza silnik gdy samochód pracuje na biegu jałowym (np. podczas czekania na zmianę świateł), a następnie uruchamia silnik gdy kierowca chce ruszyć z miejsca. Rozwiązanie to umożliwia zaoszczędzenie znaczących ilości paliwa, do tej pory spalanego bezużytecznie gdy pojazd stał nieruchomo.
Nowo wprowadzony system może przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2 o 5% podczas jazdy w różnych warunkach, w mieście i na trasie. W przypadku jazdy tylko w mieście, gdzie dochodzi do częstego zatrzymywania się i ruszania z miejsca, oszczędności mogą sięgać nawet 10%.
Nowe urządzenie Auto-Start-Stop Forda zostało opracowane z jednej strony z myślą o zwiększeniu komfortu prowadzenia, a z drugiej - o uzyskaniu możliwie najbardziej płynnego zatrzymywania się i ruszania z miejsca, cichego i bez szarpnięć, i nie wymagającego znaczącej zmiany techniki jazdy lub zachowania kierowcy.
W chwili gdy następuje wyłączenie silnika elektroniczny układ sterujący od razu zaczyna przygotowywać poszczególne układy silnika do natychmiastowego rozruchu. O pierwszych ruchach kierowcy, które sygnalizują zamiar ruszenia z miejsca informuje zintegrowany system czujników rejestrujący np. naciśnięcie pedału sprzęgła lub pedału gazu.
Gdy tylko kierowca przygotowuje się do ruszenia z miejsca, uruchomienie silnika następuje w sposób niemal natychmiastowy i odbywa się bardzo cicho. Urządzenie potrzebuje zaledwie około 0,3 sekundy na uruchomienie silnika. Sam proces przebiega w sposób dla kierowcy niemal niezauważalny i odbywa się tuż przed włączeniem biegu.
W związku z koniecznością sprostania znacznie zwiększonej liczbie uruchomień silnika, zastosowano rozrusznik o odpowiednio wyższych parametrach, z silnikiem elektrycznym o znacznie wyższych osiągach i wytrzymalszym mechanizmie załączania zębnika, który przy tym pracuje ciszej.
Konieczne stało się także zastosowanie akumulatora o bardziej zaawansowanej technologii, aby mógł on podołać częstszym cyklom rozładowywania, które są typowe w warunkach częstego zatrzymywania się i ruszania z miejsca.
Inteligentne ładowanie akumulatora z odzyskiwaniem energii kinetycznej
Równie interesujące są zastosowane w Fordzie Focus ECOnetic rozwiązania, które gwarantują, że ładowanie akumulatora zawsze odbywa się w sposób możliwie najbardziej efektywny.
Inteligentny układ ładowania zwiększa wydajność alternatora w chwili, gdy samochód zaczyna zwalniać lub hamować. Następuje odzyskiwanie energii kinetycznej i jej zamiana w energię bez konieczności zużywania dodatkowej ilości paliwa.
Później, ten „nic nie kosztujący" prąd elektryczny jest wykorzystywany do ładowania akumulatora, co pozwala niejako na zmagazynowanie odzyskanej energii i jej wykorzystanie w późniejszym czasie. Może to mieć miejsce np. w czasie gdy nastąpi wyłączenie silnika podczas chwilowego zatrzymania samochodu, a także kiedy alternator pracuje w trybie mniej wydajnym.
Nad pracą akumulatora czuwa zaawansowany układ sterowania, który nieustannie monitoruje stan akumulatora i utrzymuje wymianę informacji z układem Auto-Start-Stop. Dzięki temu układ ładowania akumulatora może działać w sposób najbardziej optymalny. Układ automatycznie wyłączający i uruchamiający silnik „wie" ile energii może w danej chwili dostarczyć akumulator i w sytuacji gdy akumulator nie jest wystarczająco naładowany, układ sterujący nie dopuszcza do wyłączenia silnika przy chwilowym zatrzymaniu samochodu.
Napęd osprzętu silnika FEAD
Jednym z integralnych elementów programu prac nad silnikami Ford ECOnetic była zawsze analiza możliwych źródeł tarcia współpracujących elementów i poszukiwanie sposobów usprawnienia i zwiększenia efektywności pracy poszczególnych układów. Najnowszym przykładem takich poszukiwań jest rozwiązanie polegające na zmniejszeniu naprężenia paska służącego do napędu przedniego osprzętu silnika FEAD (Front End Accessory Drive).
Nowo zaprojektowany wspornik mocujący alternatora i nowo opracowana geometria koła pasowego pozwoliły na zmniejszenia naprężenia paska zębatego napędzającego osprzęt silnika bez obawy pojawiania się problemów związanych z obluzowaniem się paska (takich jak np. zwiększenie zużycia samego paska lub łożysk alternatora, bądź wzrost poziomu hałasu).
Korzyści płynące z tej zmiany są oczywiste: w przypadku mniejszego naprężenia paska zmniejszeniu ulega także tarcie w całym układzie, a mniejszemu tarciu towarzyszy mniejsze zużycie paliwa.
Unowocześniona jednostka napędowa Duratorq TDCi
Wysokoprężna jednostka Ford Duratorq TDCi o pojemności 1,6 litra otrzymała nowe wtryskiwacze. Zmodyfikowano również układ dolotowy powietrza, zaś w układzie wydechowym zastosowano czujnik tlenu (sonda lambda). Zmieniono również kalibrację i wartości wzorcowe dla elektronicznego układu sterowania pracą silnika. Czystość spalin zwiększono jeszcze bardziej dzięki zastosowaniu katalitycznego filtra cząstek stałych (cDPF). Proces filtrowania w tym filtrze nie wymaga używania żadnych specjalnych dodatków.
Oprócz tego, zmieniono nieco wartości przełożeń 5-biegowej ręcznej skrzyni biegów Ford Durashift w taki sposób, że „wydłużono" przełożenia dla trzeciego, czwartego i piątego biegu, co z kolei przyniosło obniżenie obrotów, na których silnik pracuje na tych biegach, a co się z tym wiąże - także zmniejszenie poziomu hałasu pracującego silnika.
Nowy tryb pracy Ford Eco
Nowy Ford Focus ECOnetic jest samochodem, w którym zatroszczono się także o rozwiązania wspomagające „ekologiczne zachowania" kierowcy.
Użytkownik najnowszego Forda Focus ECOnetic nie tylko korzysta z dobrodziejstw rozwiązań typowo konstrukcyjnych zmniejszających zużycie paliwa, lecz ma także do swojej dyspozycji oprogramowanie w inteligentny sposób wspomagające oszczędną jazdę.
Ford dysponuje bogatym doświadczeniem w zakresie „ekologicznych" i oszczędnych technik jazdy, dzięki którym jesteśmy w stanie uzyskiwać daleko idące oszczędności spalanego paliwa w realnych warunkach codziennej eksploatacji samochodu - wyjaśnia dr Seibert. - W przypadku wprowadzanego właśnie trybu jazdy Ford Eco mamy aplikację komputerową, której realistyczne i rzeczywiście pomocne wskazówki ułatwiające kierującemu wybór najbardziej ekonomicznej techniki jazdy pojawiają się na tablicy wskaźników samochodu.
Urządzenie monitoruje główne parametry pracy pojazdu, które są istotne dla uzyskania optymalnego zużycia paliwa i na które kierowca może wpływać poprzez odpowiednią zmianę swojego zachowania za kierownicą i zmianę techniki jazdy. Wśród tych parametrów są na przykład: antycypowanie zmiany biegów (dla ułatwienia możliwie najbardziej płynnej jazdy) oraz jazda po autostradzie (wybór optymalnej prędkości jazdy na drogach szybkiego ruchu i na drogach lokalnych). Urządzenie ma również możliwość uwzględniania w swoich obliczeniach procentu wykonywanych normalnie jazd na krótkich dystansach, podczas których silnik nie ma szans na pełne rozgrzanie.
W efekcie tego procesu monitorowania program Ford Eco Mode generuje „profil" kierowcy, w którym na potrzeby pracy programu każdy z parametrów opisujących jazdę otrzymuje określoną ocenę punktową. Jednocześnie system podaje informacje jak z czasem poprawić technikę jazdy by oszczędzać paliwo. Ten odbywający się w sposób ciągły proces można następnie przekształcić w konkretne rady dla kierowcy jak najlepiej wykorzystać możliwości, jakie dają nowoczesne technologie w samochodzie.
Tryb oszczędnej jazdy Ford Eco Mode autentycznie pomaga każdemu stać się kierowcą prawdziwie ekologicznym - podkreśla dr Seibert. - Naprawdę jesteśmy pod wrażeniem pozytywnych reakcji naszych klientów na nowy system po pierwszych testach. Wielu kierowców powiedziało nam, że zdecydowanie spodobało im się poznawanie zupełnie nowej i bardzo nowoczesnej dyscypliny sportowej: oszczędnej jazdy!
Za kierownicą Forda Focus ECOnetic
Nowe rozwiązania, które pojawiają się po raz pierwszy w drugiej generacji Forda Focus ECOnetic przyczyniają się do uzyskania jeszcze większej oszczędności w zużyciu paliwa.
Dla poprawy własności aerodynamicznych wysokość Forda Focus ECOnetic zmniejszono o 10 mm z przodu i o 8 mm z tyłu. Powierzchnie w pobliżu skrajnych krawędzi dolnej kraty wlotu powietrza zasłonięto od spodu specjalnymi płytkami zaślepiającymi, co jest jednym z czynników przyczyniających się do poprawy współczynnika oporu aerodynamicznego Cx, który wynosi 0,31. Dążąc do obniżenia oporów toczenia podczas jazdy, zastosowano ogumienie Michelin Energy Saver najnowszej generacji. Opony mają rozmiar 195/65R15.
Kolejnym krokiem mającym na celu obniżenie oporów związanych z tarciem i przejętym z Forda Focus ECOnetic poprzedniej generacji jest zastosowanie oleju przekładniowego o obniżonej lepkości, opracowanego przez ściśle współpracujący z Fordem koncern paliwowy BP. Korzyści płynące z zastosowania takiego oleju w Fordzie Focus ECOnetic bardzo szybko stały się na tyle oczywiste, że niedługo potem Ford postanowił wprowadzić ten właśnie olej jako standardowy olej przekładniowy dla wszystkich seryjnie produkowanych samochodów Forda w segmencie „C" (samochody kompaktowe) i segmencie „CD" (klasa średnia) wyposażonych w ręczną skrzynię biegów i mających koło zamachowe o dzielonych masach.
Obniżenie zużycia energii idzie w parze z innymi rozwiązaniami zwiększającymi efektywność pracujących układów. Dobrym przykładem jest elektryczno-hydrauliczny układ wspomagania kierownicy EHPAS. Rozwiązanie to dowodzi, że nawet niewielkie wydawałoby się zmiany konstrukcyjne mogą przynieść znaczące oszczędności paliwa. W tym przypadku, dzięki specjalnej kalibracji parametrów napędzanej elektrycznie pompy wspomagania kierownicy w czasie gdy pracuje ona bez obciążenia, uzyskano na tyle znaczące zmniejszenie zużycia energii, że przyniosło one widoczne zmniejszenie zużycia paliwa.
Nowy Ford Focus ECOnetic z urządzeniem Auto-Start-Stop będzie oferowany w 5-drzwiowej wersji hatchback na kilku wybranych rynkach w Europie począwszy od 2010 roku.
Dodatkowa alternatywa: Nowy Ford Focus ECOnetic emitujący 104 g CO2 na km
Dążąc do zwiększenia wachlarza możliwości i chcąc zaspokoić oczekiwania nabywców pragnących mieć wersję ECOnetic po nieco niższej cenie zakupu, a także żeby nie przekroczyć progu cenowego, powyżej którego w niektórych krajach obowiązują wyższe podatki, Ford wprowadza na rynek dodatkowe wersje nowego Forda Focus ECOnetic bez zintegrowanego układu Auto-Start-Stop. Będą one dostępne zarówno w 5-drzwiowej wersji hatchback jak i w wersji kombi.
Źródłem napędu jest 1,6-litrowy silnik Diesel Duratorq TDCi, standardowo wyposażony w katalityczny filtr cząstek stałych (cDPF), w wersjach o mocy 90 KM lub 109 KM. Dzięki 5-drzwiowemu nadwoziu hatchback lub wersji kombi samochody te dysponują absolutnie takimi samymi zaletami jak pozostałe wersje Forda Focus ECOnetic. Jedynym wyjątkiem w tym przypadku jest brak układu automatycznie wyłączającego i uruchamiającego silnik.
Nawet w samochodzie bez systemu Auto-Start-Stop, średni poziom emisji CO2 jest nadal bardzo niski i wynosi 104 g/km, zaś przewidywane przez producenta średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 4,0 l/100 km*.
Od samego początku prac nad modelami rodziny ECOnetic jednym z priorytetów było udostępnienie naszym klientom niedrogich w zakupie i eksploatacji samochodów z nowoczesnymi rozwiązaniami ekologicznymi i jednocześnie przygotowanie gruntu, na którym przynajmniej niektóre z tych rozwiązań mogłyby znaleźć zastosowanie w naszych modelach wielkoseryjnych - podsumowuje dr Seibert.
W tym nowym, bardzo starannie przygotowanym wykonaniu nowy Ford Focus ECOnetic oferuje absolutnie wszystko co trzeba: uniwersalność, zaawansowane rozwiązania techniczne oraz - bez względu na wersję i wyposażenie - rewelacyjnie niskie wskaźniki emisji CO2 i zużycia paliwa. Teraz już wybór należy do klienta, bo samochód, który otrzyma tak czy inaczej jest samochodem bardzo przyjaznym dla środowiska.
*Uwaga: Podane wartości zużycia paliwa uzyskano podczas pomiarów zgodnych z dyrektywą Unii Europejskiej EU 80/1268/EEC regulującą sposób pomiaru zużycia paliwa. Wartości te będą się różnić od wskaźników podawanych w innych regionach świata, gdzie pomiaru zużycia paliwa dokonuje się w nieco inaczej skonstruowanych cyklach. Podane dane dotyczą Forda Focus z 5-drzwiowym nadwoziem hatchback.
Nowy Ford Focus ECOnetic | |||
Wersja | Ford Focus ECOnetic z systemem (wersja 5-drzwiowa hatchback) | Ford Focus ECOnetic (wersja 5-drzwiowa hatchback lub kombi) | Ford Focus ECOnetic (wersja 5-drzwiowa hatchback lub kombi) |
Moc maksymalna (KM) | 109 | 109 | 90 |
Maks. moment (Nm) | 240 | 240 | 215 |
Emisja CO2 (g/km) | 99 | 104 | 104 |
| |||
Zużycie paliwa* (l/100 km) | | ||
Cykl mieszany (zużycie średnie) | 3,8 | 4,0 | 4,0 |
| |||
Prędkość maks. (km/h) | 191 | 191 | 182 |
* Podane wartości emisji CO2 i zużycia paliwa wyrażone odpowiednio w g/km oraz w l/100 km pochodzą z oficjalnych testów, przeprowadzanych zgodnie z dyrektywą 93/116/EC. Podane wartości zużycia paliwa uzyskano podczas pomiarów zgodnych z dyrektywą Unii Europejskiej EU 80/1268/EEC regulującą sposób pomiaru zużycia paliwa. Wartości te będą się różnić od wskaźników uzyskiwanych w pomiarach realizowanych w innych regionach świata. |
Uwaga: Podane dane mają charakter wstępny i odpowiadały stanowi rzeczywistemu w chwili oddawania niniejszych materiałów do druku. Jednakże w związku z prowadzona przez firmę Ford polityką stałego udoskonalania wytwarzanych produktów, zastrzega się prawo do zmiany danych w dowolnej chwili bez uprzedniego powiadamiania.
Komentarze (0)