Motoryzacja » Transport
Nowy terminal lotniczy na 500 dni do Euro
Zobacz więcej zdjęć » |
Nowy terminal lotniczy we Wrocławiu - cztery razy większy od obecnego - zacznie pracę na kilka miesięcy przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 TM.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
- Zostanie gruntownie przetestowany przez pasażerów zanim przyjmie kibiców, odwiedzających Wrocław podczas Euro - mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.
Terminal na Strachowicach budowany jest od niewiele ponad 500 dni. W tej chwili bryła budynku jest skończona - obiekt jeszcze jesienią został zadaszony, uruchomiono także ogrzewanie. Teraz wewnątrz trwają intensywne prace wykończeniowe. Położono już posadzki, kończy się montaż sieci i instalacji związanych z bezpieczeństwem obiektu. Na miejscu są też elementy systemu bagażowego i kontroli bezpieczeństwa, których testowanie potrwa do wiosny 2011 roku. Wewnątrz są już schody ruchome, które dowiozą podróżnych aż na 2 piętro obiektu, gdzie zaplanowano podniebną kawiarnię z widokiem na pas startowy.
Po zakończeniu prac budowlanych kilka miesięcy zajmie rozruch terminalu, podczas którego obiekt będzie certyfikowany przez poszczególne instytucje związane z lotnictwem i bezpieczeństwem.
Podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 TM we Wrocławiu do dyspozycji imprezy będą dwa terminale lotnicze. - To dodatkowy atut dla organizatorów mistrzostw - mówi prezes Dariusz Kuś. - W zależności od potrzeb będzie można przeznaczyć jeden z terminali do obsługi VIP-ów, na przykład „UEFA Family", lub kibiców przeciwnych drużyn - wyjaśnia. W przyszłości obecnie użytkowany terminal zostanie przeznaczony do obsługi konkretnego typu połączeń lotniczych. Pod uwagę brane jest utworzenie na jego bazie terminalu General Aviation, czyli przeznaczonego do obsługi prywatnych samolotów.
Terminal w liczbach, czyli 4 x stary terminal = nowy terminal
- Nowy budynek odpraw pasażerskich na wrocławskim lotnisku będzie cztery razy większy niż obecnie użytkowany.
- Zostanie otwarty jesienią 2011 r., kilka miesięcy przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012TM.
- Będzie mógł odprawić rocznie 3,5 mln podróżnych - 2 razy więcej niż obecnie użytkowany.
- Będzie go można rozbudować, tak by był w stanie obsłużyć nawet 7 mln ludzi.
- Jego kubatura obliczana na ponad 300 tys. m3 jest jedną z największych wśród terminali na polskich lotniskach.
- Czterokondygnacyjny (w tym jedna kondygnacja podziemna) budynek zaprojektowało biuro architektoniczne JSK Architekci (firma zaprojektowała wcześniej lotniska we Frankfurcie, Düsseldorfie i Berlinie-Schönefeld).
- Nowoczesna i dynamiczna architektura - najbardziej charakterystycznym elementem terminalu jest dach o powierzchni 19 tys. mkw. (ponad 2 boiska piłkarskie) w formie falujących płatów, które oddają ruch związany z podróżowaniem.
- Do oszklenia terminalu zużyto w sumie 11,5 tys. mkw. szkła.
- Przed terminalem powstaje 16 stanowisk postojowych dla samolotów, w sumie na całym lotnisku będzie ich ok. 30.
- Obiekt za ok. 300 mln zł buduje polsko-niemieckie konsorcjum Hochtief.
Do dyspozycji pasażerów będzie:
- Przestronna, klimatyzowana hala przylotów i odlotów (1700 mkw.) o wysokości nawet 3 kondygnacji (od 13 do 19 m).
- 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa i 22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej.
- Najnowocześniejszy system kontroli bagażu (w tym 2 urządzenia do precyzyjnej kontroli podejrzanych przesyłek, pracujące na zasadzie tomografu).
- 12 gate'ów.
- Bezpośrednie wejście do samolotów przez rękawy łączące terminal z pokładami.
- Ok. 4 tys. mkw. powierzchni komercyjnej (sale konferencyjne, galeria handlowa, gastronomia, usługi bankowe itd.)
- Podniebna kawiarnia z widokiem na płytę lotniska i pas startowy.
- Unikatowa restauracja z widokiem na płytę lotniska.
- Darmowy dostęp do Internetu.
- Ponad 1,1 tys. miejsc parkingowych przed nowym terminalem.
Komentarze (0)