Społeczeństwo » Szkolnictwo i nauka
Nowy wymiar edukacji logistycznej w Wielkopolsce
Zobacz więcej zdjęć » |
Oczekiwania są duże. Firmy logistyczne borykają się na co dzień z problemem braku wykwalifikowanych kandydatów do pracy przez co zatrudniają osoby o niskich kwalifikacjach kierując je na szkolenia, co pociąga za sobą koszty.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Szkoły o profilu technik logistyk i technik spedytor zazwyczaj nie mają kontaktu z firmami nie wiedząc czego oczekiwałyby od ich absolwentów, nie mogąc w ten sposób dopasowywać oferowanego wykształcenia do potrzeb rynkowych. Tymczasem potencjał jest bardzo duży. Odpowiednie wykształcenie technika logistyka czy technika spedytora stanowi korzyści zarówno dla firm jak i szkół. Firmy mogą zatrudniać pracownika, który nie musi być kierowany na szkolenia. Szkoły mogą wypuszczać absolwentów z miejsca pozyskujących pracę i przez to podnosić atrakcyjność oferowanego wykształcenia.
To jednak nie wszystkie korzyści jakie niesie za sobą projekt Wielkopolska Musi Wiedzieć. Podstawowym celem przedsięwzięcia jest stworzenie platformy komunikacyjnej pomiędzy wspomnianymi szkołami a firmami logistycznymi. Już w marcu powstanie Logistyczna Platforma Badawcza – portal internetowy umożliwiający zacieśnienie współpracy pomiędzy szkołami i firmami będący jednocześnie bazą informacji o pracy i edukacji logistycznej. Kolejnym elementem będą badania terenowe, które odbędą się u wszystkich uczestników projektu w okresie od lutego do lipca. Wyniki tych badań mają dokładnie sprecyzować wzajemne oczekiwania obu stron projektu wobec siebie – szkół i firm. Dzięki organizacji paneli dyskusyjno-problemowych dojdzie do bezpośredniego dialogu na bazie tych badań, co w efekcie doprowadzi do dopasowania wzajemnych oczekiwań. Powstaną także materiały i pomoce dydaktyczne dla szkół, które będą miały na celu rozwój kształcenia logistycznego w oparciu o bliższy kontakt z praktyką.
„Często słyszymy od firm, że mają trudności z pozyskiwaniem wykwalifikowanych pracowników, a szkoły zgłaszają nam, że ich absolwenci mają problemy ze znalezieniem pracy – mówi Wojciech Zalewski, rzecznik projektu – Co ciekawe firmy są często gotowe zatrudniać osoby ze średnim wykształceniem kierując je na szkolenia nie mając pojęcia o tym, że kształci się w Polsce w zawodach technik logistyk i technik spedytor. Teraz mamy szansę skojarzyć obie strony i sprawić, żeby wypracowały takie rozwiązania, które pozwolą te potrzeby zaspokoić z korzyścią dla wszystkich!”
„Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia” – to stare porzekadło było widoczne podczas piątkowej konferencji. Szkoły narzekały na brak inicjatywy ze strony firm zmierzającej do stworzenia warunków praktyk, staży itp. „Muszą Państwo zrozumieć, że szkoła jest jak przedsiębiorstwo – ripostował Waldemar Osmólski, prezes Ponetex – i dla szkoły uczniowie są pewnego rodzaju produktem, który szkoła powinna starać się „sprzedać”, a nie czekać na to, że firmy same się zgłoszą. Różnica zdań była widoczna także w ocenie praktyk przez firmy i szkoły. „Odmienne podejście do poszczególnych spraw jest widoczne gdyż każda ze stron ma własne cele, należy więc je dopasować – dodaje Zalewski – wiemy, że zarówno firmy jak i szkoły są otwarte na dialog i jesteśmy przekonani, że efekty projektu będą korzystne dla wszystkich uczestników. Najważniejsze to sprecyzować, zrozumieć i dopasować wzajemne oczekiwania”.
Skąd pomysł na projekt?
Wszystko zaczęło się niemal 4 lata temu. Wyższa Szkoła Logistyki utworzyła wtedy program „WSL dla szkół średnich”, w którym jednym z głównych elementów była poprawa jakości kształcenia w zawodach technik logistyk i technik spedytor. Poznańska uczelnia zidentyfikowała problemy szkół i postarała się je uporządkować. Uruchomiono studia podyplomowe „Logistyka – studia dla nauczycieli” pozwalające nauczycielom lepiej poznać wykładane zagadnienia. Przy współpracy z ILiM napisano cykl podręczników dla uczniów szkół średnich. Zorganizowano program wycieczek do WSL wraz z wizytami w firmach logistycznych oraz powołano Ogólnopolską Olimpiadę Logistyczną. Podczas warsztatów zidentyfikowano też wady programu kształcenia w zawodach technik logistyk i technik spedytor, co stało się powodem prac nad zmianami programu w Ministerstwie Edukacji Narodowej. Kolejnym krokiem było skojarzenie praktyki gospodarczej ze szkołami w celu dopasowania wzajemnych oczekiwań, czego efektem jest projekt „Wielkopolska Musi Wiedzieć - partnerstwo szkolnictwa zawodowego i rynku pracy kluczem do podniesienia atrakcyjności zawodów technik logistyk i technik spedytor w województwie wielkopolskim”. Organizatorzy po zakończeniu projektu chcą rozszerzyć działania na obszar całego kraju.
W PROJEKCIE UCZESTNICZĄ NASTĘPUJĄCE FIRMY:
1) H. Cegielski-Logocentrum Sp. z o.o. z Poznania
2) Panopa Logistik Polska Sp. z o.o. ze Swarzędza
3) Ponetex Sp. z o.o. z Rakoniewic
4) Promag S.A. z Poznania
5) Grupa Raben z Gądek/ k. Poznania
6) STILL Polska Sp. z o.o. z Gądek/ k.Poznania
7) Transmeble International Sp. z o.o. z Poznania
8) KP logistick z Przeźmierowa/ k. Poznania
9) Wandalex S.A. z Kórnika/ k.Poznania
10) Seifert Polska Sp. z o.o. z Lubonia/ k.Poznania
11) TRANSKOM Sp. z o.o. z Koziegłów/ k.Poznania
12) LINK Sp. z o.o. z Wiązowny
13) Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne z Poznania
14) INNOVIO Sp. z o.o. ze Złotnik/ k.Poznania
15) TEXTRA Katarzyna Szczur z Poznania
16) LOGZACT Sp. z o.o. z Poznania
17) Wielkopolska Gildia Rolno-Ogrodnicza z Poznania
18) Kuehne+Nagel z Gądek/ k.Poznania
19) Mandersloot Polska z Komornik/ k.Poznania
W PROJEKCIE UCZESTNICZĄ NASTĘPUJĄCE SZKOŁY:
1) Zespół Szkół nr 1 ze Swarzędza
2) Zespół Szkół Ekonomicznych im. Jana Wójkiewicza z Łękna
3) Zespół Szkół im. A.Wodziczki z Mosiny
4) Zespół Szkół Ekonomicznych im. J.A.Komeńskiego z Leszna
5) Zespół Szkół nr 2 z Ostrzeszowa
6) Zespół Szkół Przyrodniczo-Biznesowych z Tarc/ k.Jarocina
7) Zespół Szkół Zawodowych nr 6 z Poznania
8) Zespół Szkół Ekonomicznych im. Cyryla Ratajskiego ze Śremu
9) Zespół Szkół Zawodowych im. Powstańców Wielkopolskich z Gostynia
10) Zespół Szkół Budowlanych z Konina
11) Zespół Szkół Zawodowych z Rawicza
12) Zespół Szkół Zawodowych z Wolsztyna
13) Zespół Szkół Ekonomiczno-Odzieżowych im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego Prymasa Tysiąclecia z Gniezna
14) Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 z Krotoszyna
15) Zespół Szkół Agrobiznesu z Rogoźna Wielkopolskiego
16) Zespół Szkół Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Stefana Batorego z Konina
17) Zespół Szkół nr 3 im. Hugona Kołłątaja z Szamotuł
18) Zespół Szkół Rolniczych z Grzybna
19) Zespół Szkół Ekonomicznych ze Słupcy
20) Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego z Grodziska Wlkp.
21) Zespół Szkół z Opalenicy
22) Zespół Szkół Ekonomicznych z Ostrowa Wielkopolskiego
23) Zespół Szkół Spożywczych im. St. Staszica z Krajenki
24) Zespół Szkół im. Gen. D. Chłapowskiego z Bolechowa
25) Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. Stanisława Mikołajczyka z Wągrowca
Dodatkowe informacje:
Wojciech Zalewski
Rzecznik projektu
Wielkopolska Musi Wiedzieć
Tel. 061 850 47 88
Komentarze (0)