Motoryzacja » Samochody
Studyjny Polo BlueMotion
Zobacz więcej zdjęć » |
Przed wprowadzeniem samochodu do produkcji, trzeba zakończyć prace rozwojowe nad kompletnie nowym,1,2-litrowym silnikiem TDI z wtryskiem Common Rail.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Właśnie nad tym intensywnie pracuje zespół dr Ulricha Hackenberga Członka Zarządu Volkswagena ds. Rozwoju. „Zakładam - powiedział dr Hackenberg - że będziemy mogli rozpocząć produkcję w lutym 2010 roku. Harmonogram prac jest dość napięty, ale silnik i inne systemy działają w sposób tak zadowalający, że mamy nadzieję wprowadzić Polo BlueMotion na rynek dokładnie w przewidywanym czasie." Inne systemy - to między innymi automatyczny układ Start - Stop oraz układ odzysku energii hamowania. Już same te technologie obniżają zużycie paliwa trzycylindrowego silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem o mocy 55 kW /75 KM o 0,2 litra na 100 kilometrów.
Przy ważącym tylko 1.080 kilogramów studyjnym Polo BlueMotion Volkswagen zastosował cały szereg rozwiązań zwiększających efektywność. Należy do nich pakiet aerodynamiczny z obniżoną o 10 milimetrów karoserią (między innymi ze zmodyfikowaną przednią częścią nadwozia), spód nadwozia zoptymalizowany pod względem aerodynamiki oraz opony o niewielkich oporach toczenia na 15-calowych obręczach ze stopu metali lekkich. W rezultacie wprowadzenie tych wszystkich rozwiązań daje łączną oszczędność paliwa 0,8 litra na 100 km i obniżenie emisji CO2 o około 20 procent.
Volkswagen, na Genewskim Salonie Samochodowym, zaprezentował studyjne Polo BlueMotion ze specjalnie dopasowanym wyposażeniem wnętrza „Power On". Charakterystyczny jest również wskaźnik zmiany biegów i kontrolka ciśnienia w oponach oraz specjalny lakier w nowym kolorze Emotion blue.
System Start - Stop
Szczególnie interesujący jest sposób działania całkowicie intuicyjnie obsługiwanego systemu Start - Stop: kierowca studyjnego Polo BlueMotion zbliża się do czerwonego światła, przyhamowuje i zatrzymuje Volkswagena, drążek zmiany biegów ustawia na luz (jak powinien robić w każdym innym samochodzie) i zdejmuje nogę ze sprzęgła. Powoduje to natychmiastowe wyłączenie silnika. Na wskaźniku wielofunkcyjnym ukazuje się symbol Start - Stop. Gdy tylko światła sygnalizacji zmienią się na żółte, kierowca wciska sprzęgło, silnik uruchamia się a symbol Start - Stop gaśnie. Teraz wystarczy wybrać bieg i ruszyć.
Odzyskiwanie energii
Odzyskiwanie energii (rekuperacja) pozwala w możliwie idealny sposób wykorzystywać energię, która wytwarzana jest w trakcie jazdy. Podczas fazy toczenia się lub hamowania, a więc zawsze wtedy, gdy kierowca zdejmuje nogę z gazu, napięcie prądnicy (alternatora) jest wykorzystywane do doładowywania akumulatora samochodu.
Dzięki takiemu sterowaniu alternatorem, w zależności od sprawności silnika i zawsze optymalnie naładowanemu akumulatorowi, napięcie prądnicy może być obniżone - na przykład przy przyspieszaniu lub stałym utrzymywaniu żądanej prędkości. Możliwe jest nawet całkowite wyłączenie prądnicy. A to odciąża silnik i obniża spalanie. Aby wykorzystać zjawisko odzyskiwania energii, konieczne jest specjalne oprogramowanie układu zarządzania energią oraz modyfikacja oprogramowania modułu sterowania silnika.
Nowa marka Technologie BlueMotion
Volkswagen zaprezentował w Genewie nowego studyjnego Polo pod marką Technologie BlueMotion. Obejmuje ona technologie, które w znacznym stopniu obniżają zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. Technologie BlueMotion to takie rozwiązania jak zastosowany w studyjnym Polo BlueMotion nowy system Start - Stop oraz odzyskiwanie energii, nowoczesny katalizator SCR i stosowany już z powodzeniem w USA katalizator zasobnikowy NOx, napęd elektryczny, układy hybrydowe, a także systemy napędowenp. nowy TSI EcoFuel. Technologie te po raz kolejny pokazują, że Volkswagen - z pełną świadomością spoczywającej na przemyśle motoryzacyjnym odpowiedzialności - wychodzi naprzeciw wyzwaniom teraźniejszości i przyszłości.
Zalążkiem wyjątkowo oszczędnych i ekologicznych produktów był Volkswagen Polo BlueMotion, który już w 2006 roku jako pierwszy samochód pięcioosobowy spalał poniżej 4 litrów paliwa na 100 km. Studyjny Polo BlueMotion idzie jeszcze dalej - zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 3,3 litra. Spektrum aktualnych modeli BlueMotion rozpoczyna się właśnie od Polo i zawiera serię Golfów, Jettę, Caddy, Tourana, Sharana oraz nowego Passata BlueMotion. O tym, jak dużym powodzeniem cieszy się etykieta BlueMotion świadczy analiza „Deutsche Automobil Treuhand DAT" - najstarszej na świecie instytucji badającej rynek samochodowy. Badanie przeprowadzone przez DAT na reprezentatywnej grupie konsumentów wykazało, że 85 procent niemieckich kierowców zna nazwę BlueMotion. Drugi w kolejności konkurent uzyskał stopień znajomości wynoszący tylko 36 procent.
Komentarze (0)