Technologie » AGD - RTV

Tendencje rynku elektroniki użytkowej

Tendencje rynku elektroniki użytkowej
Zobacz więcej zdjęć »
Ciągłość i charakter zmian na rynku elektroniki użytkowej w Polsce najlepiej ilustruje 5-letnia historia sklepów SATURN. Zmiany to nie tylko postęp technologiczny i wyraźny spadek cen, to także powszechne zainteresowanie konsumentów coraz nowszymi urządzeniami z kategorii RTV AGD.

Kiedy startowały dwa pierwsze markety SATURN w październiku 2004 roku, produktem wiodącym w gazetce ofertowej był telewizor plazmowy 42 cale firmy Medion w cenie 8888 zł.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Produkt i cena okazały się takim hitem sprzedaży, że wszystkie egzemplarze zostały sprzedane w przeciągu pierwszych dwóch godzin. Dziś telewizor tej klasy można kupić już poniżej 2000 zł…

Obserwujemy nieustanny postęp rynku pod względem upowszechniania nowoczesnych technologii i erozji cen. Elementy te zazwyczaj występują w parze, ale czasami także indywidualnie.

Przykładem zmiany zachowań na skutek jednoczesnego upowszechnienia się technologii i spadku ceny są ekspresy automatyczne. W 2004 roku koszt ich zakupu był tak wysoki, że stać na nie było tylko najzamożniejszych konsumentów. Dziś nastąpił ogromny wzrost sprzedaży tych produktów spowodowany nie tylko aktualną modą, ale przede wszystkim znaczącą obniżką cen, jak i zmianą samego urządzenia, które stało się prostsze w obsłudze i wygodniejsze.

Rewolucja technologiczna i cenowa najwyraźniej uwidoczniła się w sprzęcie IT. Stale wzrastającą popularnością cieszą się laptopy i urządzenia peryferyjne. Ceny laptopów względem roku 2004 spadły o ponad 50% przy jednoczesnym zwiększeniu parametrów technicznych. Podczas debiutu rynkowego SATURNA laptop promocyjnie kosztował 4500 zł dziś taki model kosztuje 1999 zł ale ma przynajmniej 8x większą pamięć i minimum 8x większy dysk. Klienci kupują więcej dysków zewnętrznych z coraz większą pojemnością. Jest to efekt mobilności współczesnego społeczeństwa, które chce mieć, bez względu na miejsce przebywania, dostęp do danych, Internetu, czy poczty i komunikatorów.

Postęp w tej branży spowodował, że pewne kategorie zniknęły z rynku, np. dyskietki czy monitory CRT. Zapewne kolejne lata pokażą, że nadszedł już czas i na inne „nowinki”. Ogromna dynamika sprzedaży występuje w kategorii telewizorów. Tu podstawowym czynnikiem jest cena oraz naturalna wymiana starych urządzeń kineskopowych na nowoczesne ekrany typu LCD lub plazma. Polacy zachłysnęli się „nowymi telewizorami”. Z początku były dla nich drogie i symbolizowały status społeczny, teraz są dobrem powszechnym, stale udoskonalanym technologicznie i designersko.

W 2004 roku średnia cena telewizora LCD o przekątnej 15 cali oscylowała w okolicach 2000 zł, tv LCD 20 cali kosztował już 3000. Najbardziej zaś popularna ówcześnie przekątna – 32 cale w technologii CRT – kusiła ceną 2799 zł – dziś  w technologii LCD i rozdzielczości full HD jest dostępna nawet za 1599 zł.

Kolejną kategorią, która czerpie „pełnymi garściami” z postępu technologii jest obszar Foto i akcesoria. Kiedy otwierano pierwsze SATURNY, aparaty cyfrowe dopiero rozpoczynały zdobywanie rynku. Wchodziły aparaty kompaktowe o małej rozdzielczości ok. 3 mln pikseli z małymi wyświetlaczami ok. 1,5 cala i z krótkim 3x zoomem optycznym, praktycznie wszystkie aparaty były koloru srebrnego.  

Dziś możemy kupić aparat w dowolnym kolorze, optyczne zoomy sięgają 26x a matryce 12 mln w przypadku kompaktów są już standardem. W przypadku lustrzanek osiągają już 24 mln pixeli. Coraz częściej aparaty są wyposażone w GPS, WIFI, funkcje nagrywania filmów (często w rozdzielczości HD) i odtwarzania poprzez złącze HDMI zdjęć i filmów bezpośrednio na telewizorze. Ceny kompaktów w 2004 roku wahały się od od 450 do 2000 zł, dziś ten przedział jest podobny bo od 200 zł do 2000 zł ale jakość i funkcje tych produktów zmieniły się diametralnie.

Lustrzanki stały się wszechobecne i osiągalne dla każdego. Coraz częściej klienci zmieniają kompakty na lustrzanki (rynek wzrósł w 2009 o 50%) lub mają już dwa aparaty: lustrzankę i kieszonkowy kompakt. Z ciekawostek warto odnotować spadek cen związany ze średnią ceną 1GB pamięci flash. W 2005 roku 1 GB pamięci CompactFlash Ultra II kosztował około 450 zł, zaś w styczniu 2009 roku jedynie 79 zł. Równie szybko spadały ceny zakupu 1 GB pamięci flash SD: z 399 zł w 2005 roku do około 33 zł w 2008 roku. Okazuje się, że średnia cena 1 GB pamięci flash spadła - od 2004 do 2009 roku - o blisko 95%.

Rozkład cen wyglądał w tym czasie następująco:  

  • 456 zł/1GB w 2005 r.,
  • 270 zł/1GB w 2006 r.,
  • 131 zł/1GB w 2007 r.,
  • 42 zł/1GB w 2008 r.,
  • 25 zł/1GB w 2009 r. 

Znaczącego spadku cen nie byłoby gdyby nie stale obniżający się koszt produkcji nowoczesnych urządzeń i popyt konsumencki. Polacy dokonali w ostatnim pięcioleciu ogromnego skoku cywilizacyjnego. Zamienili stare 10-letnie telewizory kineskopowe na LCD o średniej przekątnej 37 cali. Kina domowe stały się standardem a nawigacje samochodowe stały się nieodłącznym wyposażeniem większości samochodów. Pomimo spowolnienia gospodarczego sieć SATURN klienci wykazują ogromne przywiązanie do marki, będącej synonimem jakości sprzętu. Aktualnie klienci dokonują bardziej świadomych zakupów niż kiedyś i są bardziej nastawieni na promocje.    

Informacje dodatkowe:

Wioletta Batóg, Rzecznik Prasowy Media Saturn Holding Polska Tel.: (022) 517 11 186

e-mail: batog@media-saturn.com 

www.saturnpolska.pl



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Wioletta Batóg

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »