Motoryzacja » Samochody
Udoskonalone ESP
Zobacz więcej zdjęć » |
Dotychczas czujniki te były montowano osobno we wspólnej obudowie w przedziale pasażerskim, a ze sterownikiem ESP łączyła je wiązka kabli.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Integracja czujników pozwala ograniczyć przestrzeń potrzebną do montażu komponentów systemu oraz ułatwia procedurę jego fabrycznego montażu.
Sterownik systemu ESP od wielu lat ma swoje miejsce w przedziale silnika, gdzie montowany jest do agregatu hydraulicznego systemu regulacyjnego. Aby móc zintegrować czujniki w sterowniku, konstruktorzy musieli poradzić sobie z szeregiem wyzwań. Konieczne było m.in. przystosowanie czujników do znacznie wyższych temperatur panujących w przedziale silnika. Należało zadbać także o to, aby drgania powstające w trakcie ingerencji systemu regulacyjnego nie zakłócały sygnału wyjściowego czujników. Dla agregatu hydraulicznego powstał w efekcie tłumiący drgania, trzypunktowy uchwyt mocujący z optymalnie położonym środkiem ciężkości. Dodatkowo uchwyt gwarantuje to, że nawet jazda po gorszej nawierzchni nie będzie miała żadnego wpływu na działanie systemu ESP.
Kolejnym wyzwaniem był wybór właściwej pozycji dla czujnika przyspieszenia poprzecznego, który musi być umieszczony dokładnie prostopadle do kierunku jazdy. Ze względu na ograniczoną ilość miejsca wymóg taki byłby zbyt dużym ograniczeniem przy montażu systemu regulacji w przedziale silnika. Dlatego inżynierowie Bosch zintegrowali dwa czujniki przyspieszenia w module pomiarowym, które mierzą parametry prostopadłe względem siebie. W ten sposób agregat hydrauliczny musi być co prawda zamontowany w poziomie, ale względem osi pionowej może być umieszczony dowolnie. Biorąc pod uwagę kąt położenia agregatu oraz sygnały obu czujników przyspieszenia, można z dużą dokładnością obliczyć przyspieszenie poprzeczne pojazdu. Informacje uzyskane z czujników umożliwiają teraz także określenie przyspieszenia wzdłużnego pojazdu. Wartość ta może być wykorzystana np. przez system „Hill Hold Control" ułatwiający podjeżdżanie na wzniesieniach. W przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów można dzięki temu obniżyć straty przekładni hydraulicznej, co pozwala oszczędzać paliwo.
Zaprojektowany przez firmę Bosch i wprowadzony do produkcji seryjnej w 1995 roku ESP jest uważany przez ekspertów za technologię, która - od czasów wprowadzenia pasa bezpieczeństwa - oferuje największy stopień dodatkowego bezpieczeństwa podczas jazdy. Rozwiązanie zapewnia stabilne prowadzenie samochodu dzięki rozpoznaniu zagrożenia utraty zadanego toru jazdy i obniżeniu mocy silnika oraz dodatkowemu wyhamowaniu poszczególnych kół. System obejmuje także funkcje ABS (zapobiega blokowaniu kół w trakcie hamowania) i ASR (zapobiega utracie przyczepności kół napędowych). Dzięki globalnemu wprowadzeniu systemu w Europie można by uratować życie i zdrowie 4 tys. ofiar śmiertelnych i 100 tys. poszkodowanych rocznie. Obecnie prawie co trzeci samochód na świecie jest wyposażony w ESP.
Więcej informacji: www.bosch-esperience.pl
Grupa Bosch jest wiodącym w świecie producentem techniki motoryzacyjnej i przemysłowej, dóbr użytkowych oraz technicznego wyposażenia budynków.Obroty przedsiębiorstwa, zatrudniającego 271 tys. pracowników, wyniosły w 2007 roku 46,3 mld euro. Na grupę Bosch składa się spółka Robert Bosch GmbH oraz około 300 spółek zależnych i regionalnych w ponad 50 krajach świata. Ta światowa sieć rozwojowa, produkcyjna i dystrybucyjna jest podstawą do dalszego rozwoju. Każdego roku Bosch przeznacza ponad 3 miliardy euro na działalność badawczo-rozwojową i zgłasza do patentu ponad 3 tys. innowacji. Przedsiębiorstwo zostało założone w Stuttgarcie w 1886 roku jako "Warsztat mechaniki precyzyjnej i elektrotechniki" przez Roberta Boscha (1861-1942).
Społeczno-prawna struktura grupy Bosch zapewnia jej finansową niezależność i rynkową samodzielność. Umożliwia to przedsiębiorstwu inwestowanie w znaczące projekty, które zagwarantują mu przyszłość, a jednocześnie pozwala spełniać misję społeczną zgodną z przekonaniami założyciela firmy. 92% udziałów w spółce Robert Bosch GmbH należy do Fundacji im. Roberta Boscha. Funkcje rynkowe udziałowca wypełnia instytucja powiernicza Bosch Industrietreuhand KG. Pozostałe udziały należą do rodziny Bosch i firmy Robert Bosch GmbH.
Działalność grupy Bosch w Polsce obejmuje sprzedaż części samochodowych i urządzeń diagnostycznych, sprzętu car multimedia Blaupunkt, elektronarzędzi Bosch, Skil i Dremel, urządzeń grzewczych oferowanych pod markami Junkers i Buderus, systemów zabezpieczeń i sprzętu z zakresu napędów i sterowań (Bosch-Rexroth). Ponadto w Polsce odbywa się produkcja systemów hamulcowych Bosch (w Mirkowie koło Wrocławia), a także sprzedaż i produkcja (w Łodzi) sprzętu AGD w ramach spółki Bosch-Siemens Sprzęt Gospodarstwa Domowego (udział Boscha 50%).
Więcej informacji: www.bosch.com, www.bosch.pl
Komentarze (0)