Firma » Finanse
Ustalenie ceny sprzedaży - ważna decyzja
Zobacz więcej zdjęć » |
W okresie PRL w Polsce ceny ustalało państwo. Obecnie żyjemy w czasach gospodarki wolnorynkowej, gdzie o cenie produktu decyduje właściciel firmy. Może on domagać się za swój produkt astronomicznych pieniędzy lub wręcz przeciwnie - iść w stronę niskich cen.
Wybór określonej polityki cenowej ma gigantyczne znaczenie. To właśnie ostateczna cena decyduje, do kogo skierowany jest nasz produkt. Im wyższa cena, tym mniejsze grono potencjalnych odbiorców. Z kolei niskie ceny kojarzą się klientom z masowością i niską jakością. Jednak każda ze strategii cenowych ma swoje zalety, jak i wady. Przyjrzyjmy się im.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
3 polityki cenowe
Jedną z najczęściej stosowanych strategii jest strategia niskich cen. Wykorzystują ją dwie grupy przedsiębiorstw: nowo powstałe firmy, które chcą szybko przejąć jak największą część rynku oraz monopoliści, w celu wyeliminowania konkurencji. Jej zaletą jest niewątpliwie relatywnie duży zysk w krótkim czasie. Jednak w dłuższym okresie jest kompletnie nieopłacalna.
Strategia średnich zakłada położenie nacisku na inne zalety produktu, za które klient będzie gotowy zapłacić więcej. Mimo, że ustalamy ceny podobne do konkurencji, oferujemy dodatkowe korzyści. Przykładowo dłuższa żywotność produktu sprawi, że klienci chętniej skorzystają z naszej oferty.
Ostatnią polityką jest strategia wysokich cen. Jest to metoda wykorzystywana tylko w konkretnych sytuacjach, w zależności od profilu przedsiębiorstwa. Przed Dniem Kobiet ceny kwiatów idą ostro w górę w porównaniu z innymi dniami. Dzieje się tak, ponieważ święto to zwiększa popyt, co sprawia, że podniesienie ceny nie odbije się na reputacji firmy.
Ustalanie ceny sprzedaży - najpopularniejsze metody
Uzbrojeni w wiedzę dotyczącą polityki cenowej, możemy ustalić, na czym będziemy opierać ustalenie ceny sprzedaży produktów naszej firmy.
Najczęściej stosowaną metodą jest cena oparta na kosztach. Polega ona na doliczeniu do kosztów produkcji uznaniowej marży własnej. Jest to zdecydowanie najprostsza metoda, jednak jej poważną wadą jest ignorowanie klienta. Przedsiębiorstwo skupia się jedynie na własnym zysku, zapominając przy tym o potrzebach odbiorcy.
Innym sposobem jest bazowanie na cenach konkurencji. Zakładamy, że nasz produkt jest wart tyle, ile podobny już będący na rynku. Metoda ta ignoruje aspekty pozacenowe, takie jak jakość produktu, zakładając że klient i tak kupi produkt. Przy bazowaniu na cenach konkurencji konsument również nie znajduje się w centrum.
W XXI wieku rozwinęła się trzecia, bardzo popularna metoda ustalania cen sprzedaży. Jest ona oparta na postrzeganiu wartości produktu przez klienta. Nie ma obecnie bardziej efektownej metody. Internet pozwala klientom na krytykę lub pochwały dla działań firm i oferowanych przez nie produktów.
Wszystkie omawiane metody mają wady, jak i zalety. Ustalenie ceny sprzedaży nie powinno odbywać się pod wpływem impulsu. Gwarancją sukcesu jest rozsądna polityka sprzedażowa.
Nadesłał:
notatkiprasowe.thefirst
|
Komentarze (0)