Dom » Budownictwo
Złote Wiertło w kategorii budownictwo użyteczności publicznej
Zobacz więcej zdjęć » |
Stacja A-23 Młociny jest ostatnią stacją bielańskiego odcinka warszawskiego metra. Zbudowano ją jako konstrukcję monolityczną z zastosowaniem ścian szczelinowych. Składa się z jednej kondygnacji podziemnej oraz dwóch pawilonów naziemnych, służących jako wejścia na perony.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Perony o szerokości 4,5 m każdy oraz długości 120 m są rozmieszczone po bokach stacji, a tory metra pośrodku. Pomiędzy torami znajduje się ciąg podświetlanych filarów. Cała stacja jest położona wzdłuż ulicy Kasprowicza, na przecięciu z ul. Nocznickiego i Kamińskiego, niedaleko huty. Stacja wraz z trzynawowym tunelem torów odstawczych ma łączną długość 450 m oraz kubaturę 78 530 m3 w części podziemnej i ponad 9 500 m3 w części naziemnej.
Stacja Młociny wyróżnia się unikalnym wystrojem architektonicznym z takimi elementami jak: falujący strop, kielichowe słupy stojące między torami, pawilony naziemne obłożone kamiennymi blokami umieszczonymi za stalowymi kratami. Wystrój wnętrza utrzymany jest w odcieniach szarości z detalami imitującymi drewno. Do wyjścia prowadzą dwie nitki ruchomych schodów oraz dwie windy. Po północnej stronie znajduje się komora torów dostawczych, gdzie zawracają pociągi. Stacja i układ torów zostały wybudowane w taki sposób, by w przyszłości była możliwość wydłużenia linii metra.
Prace budowlane przy ostatnim etapie bielańskiego metra, w którego skład wchodzą stacja A-23, dwutorowy tunel o długości blisko 700 m, tory odstawcze - tunel trzynawowy o długości 295 metrów oraz sam węzeł komunikacyjny Młociny, trwały ponad 28 miesięcy. Przy tej olbrzymiej inwestycji zaangażowanych było blisko 190 firm podwykonawczych i dostawczych. W szczytowym okresie natężenia prac dziennie na placu budowy pracowało ponad 500 osób, roboty wykonywane były na dwie zmiany, a niektóre również w porze nocnej. Obszar, na którym prowadzono roboty budowlane, to ponad 10 hektarów.
Węzeł Młociny to aktualnie największa tego typu inwestycja komunikacyjna w Polsce, scalająca różne środki transportu: dworzec autobusowy wraz z pętlą, zadaszoną pętlę tramwajową, parking samochodowy na blisko 1000 miejsc. Umożliwia ona bezkolizyjne przemieszczanie się pasażerów pomiędzy różnymi środkami komunikacji oraz ich obsługę wraz z pomieszczeniami handlowymi i technicznymi. Łączna powierzchnia węzła to 400 tys. m2. Jego budowa wiązała się z całkowitą przebudową okolicznego układu drogowego uwzględniającego przyszłą budowę Mostu Północnego. Całość zajmuje 1,5 ha, mieści 2,3 km torów, 17 rozjazdów i 7 krzyżownic.
PeBeKa S.A.
Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń PeBeKa Spółka Akcyjna z Lubina to jedna z największych firm budowlanych w Polsce. Jest notowana w rankingach 500 największych polskich firm Rzeczpospolitej i Polityki. W opublikowanym niedawno rankingu największych dolnośląskich firm dziennika Polska - Gazeta Wrocławska PeBeKa zajęła 37. miejsce.
Lubińskie przedsiębiorstwo zatrudnia ponad 1600 osób. Świadczy usługi w zakresie budownictwa specjalistycznego ogólnego i inżynieryjnego, dysponuje własnym, nowoczesnym parkiem maszynowym, możliwościami produkcyjnymi na poziomie pozwalającym na kompleksową realizację kontraktów - od prac projektowych po pełne zakończenie inwestycji. Buduje obiekty podziemne i powierzchniowe na rzecz górnictwa, transportu i komunikacji, przemysłu, a od niedawna również w branży ochrony środowiska.
W początkowym etapie swojej działalności PeBeKa głębiła i uzbrajała szyby nowo powstających kopalń, rozszerzając później zakres działalności o tworzenie pełnej infrastruktury zakładów górniczych. Pracownicy PeBeKa budowali kopalnie od podstaw, jako pierwsi dotarli do pokładów złoża rudy miedzi, głębili kolejne szyby i poszerzali sieć wyrobisk chodnikowych. Powstał w ten sposób zespół nowoczesnych kopalń czołowego światowego producenta miedzi, które PeBeKa rozbudowuje do dziś. PeBeKa działa w ramach Grupy Kapitałowej KGHM Polska Miedź S.A., który jest właścicielem 100 proc. akcji przedsiębiorstwa.
PRG Metro Sp. z o.o.
Korzenie naszej firmy sięgają początków podziemnej budowy metra w Warszawie, czyli 1984 roku, kiedy to działając pod szyldem państwowej firmy Przedsiębiorstwo Robót Górniczych „Mysłowice" - Grupa Robót :Metro" Warszawa jako jedyny wykonawca tuneli w stolicy zastosowano metodę górniczą. Na przestrzeni tych lat firma wykonała obydwie nitki 4 odcinków: od stacji Wilanowska do stacji Politechnika i niedokończone nitki tuneli na południe od stacji Dworzec Gdański wentylatornie szlakowe zrealizowane metodą odkrywkową.
W w wyniku restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego w 1994 r. z Grupy Robót „Metro" Warszawa powstało Przedsiębiorstwo Robót Górniczych „Metro" Sp. z o.o., które zachowało prawo realizacji umowy wieloletniej na budowę tuneli i obiektów do stacji Marymont. Rok później spółka rozpoczęła działalność jako generalny wykonawca tuneli metra i obiektów im towarzyszących przejmując najbardziej doświadczonych przy budowie metra pracowników i kadrę inżynierską.
W tym układzie przez następne lata aż do roku 2007 przedsiębiorstwo zrealizowało kolejnych 6 odcinków metra: od stacji Politechnika do stacji Marymont oraz wentylatornie szlakowe, komory rozjazdów, przejścia podziemne.
W 2001 r. nastąpiła dywersyfikacja działalności - do oferty realizacji tuneli i konstrukcji żelbetowych w wyniku analizy sytuacji geopolitycznej i rynkowej doszło wykonawstwo sieci wodno-kanalizacyjnych.
Adresy nagrodzonych firm:
PeBeKa S.A.
ul. Marii Skłodowskiej-Curie 76
59-301 Lubin
tel. /0 76/ 840 54 05
faks /0 76/ 840 54 95
e-mail: pebeka@pebeka.com.pl www.pebeka.com.pl
PRG Metro Sp. z o.o.
ul. Wólczyńska 163
01-919 Warszawa
tel. /0 22/ 864 57 50
faks /0 22/ 864 57 52
e-mail: info@prgmetro.pl www.prgmetro.pl
Grupa Bosch jest wiodącym w świecie producentem techniki motoryzacyjnej i przemysłowej, dóbr użytkowych oraz technicznego wyposażenia budynków. Obroty przedsiębiorstwa, zatrudniającego 280 tys. pracowników, wyniosły w 2008 roku 45,1 mld euro. Założony w 1886 roku w Stuttgarcie przez Roberta Boscha (1861-1942) "Warsztat mechaniki precyzyjnej i elektrotechniki" to dziś wielki koncern reprezentowany przez spółkę Robert Bosch GmbH oraz około 300 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach świata. Organizacja skupia ponadto ośrodki badawczo-rozwojowe i fabryki oraz dysponuje sprawnie funkcjonującą siecią dystrybucyjną. Aby utrzymać wiodącą pozycję technologiczną na rynku, Bosch przeznacza co roku ponad 3,5 miliardy euro na działalność badawczo-rozwojową, a w samym tylko 2008 roku przedsiębiorstwo zgłosiło do patentu ponad 3 tys. innowacji.
Społeczno-prawna struktura grupy Bosch zapewnia jej finansową niezależność i rynkową samodzielność. Umożliwia to przedsiębiorstwu inwestowanie w znaczące projekty, które zagwarantują mu przyszłość, a jednocześnie pozwala spełniać misję społeczną zgodną z przekonaniami założyciela firmy. 92% udziałów w spółce Robert Bosch GmbH należy do Fundacji im. Roberta Boscha. Funkcje rynkowe udziałowca wypełnia instytucja powiernicza Bosch Industrietreuhand KG.
Działalność grupy Bosch w Polsce obejmuje sprzedaż części samochodowych i urządzeń diagnostycznych, elektronarzędzi Bosch, Skil, Dremel i Rotozip, urządzeń grzewczych oferowanych pod markami Junkers i Buderus, systemów zabezpieczeń i sprzętu z zakresu napędów i sterowań (Bosch-Rexroth). Ponadto w Polsce odbywa się produkcja systemów hamulcowych Bosch (w Mirkowie koło Wrocławia), a także sprzedaż i produkcja (w Łodzi) sprzętu AGD w ramach spółki Bosch-Siemens Sprzęt Gospodarstwa Domowego (udział Boscha 50%).
Więcej informacji: www.bosch.com, www.bosch.pl
Komentarze (0)