Motoryzacja » Samochody
Jak chronić akumulator przed pierwszymi upałami?
Upał a samorozładowanie
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Samorozładowanie to proces, który w przypadku akumulatorów postępuje powoli, wraz z ich wiekiem, ale niestety istnieją czynniki, które go przyspieszają i doprowadzają – często w piorunującym tempie – nawet do nieodwracalnego rozładowania akumulatora. Działanie promieni słonecznych (wysoka temperatura pod maską auta) jest jednym z nich. Z tego powodu producenci zalecają częstszą kontrolę akumulatorów już po dłuższej ekspozycji pojazdu na słońce, czyli od temperatury otoczenia wynoszącej 20°C. Wydaje się, że to niewiele, ale w rzeczywistości każde 10°C powyżej tej granicy przyspiesza zjawisko samorozładowania – nawet dwukrotnie!
Podczas upałów temperatura rośnie nie tylko w kabinie pojazdu. Gdy termometr na zewnątrz pokazuje 30°C lub więcej, temperatura pod maską jest znacznie wyższa (w palącym słońcu może sięgnąć 80-90°C lub więcej). W takich warunkach reakcje chemiczne w akumulatorze zachodzą szybciej i następuje jego dużo szybsze samorozładowanie. Wystarczy zatem kilka dni na rozgrzanym parkingu, aby poziom naładowania niebezpiecznie zmalał.
Chroń przed słońcem i kontroluj stan naładowania
Żeby poradzić sobie z dłuższym wakacyjnym postojem, np. na hotelowym parkingu, przede wszystkim warto postarać się o zacienione miejsce. A jeśli się nie uda i akumulator będzie narażony na wysokie temperatury? W pierwszej kolejności zdiagnozujmy jego stan. W tym celu przed wyjazdem możemy udać się na kompleksową diagnostykę auta do mechanika, który dysponuje specjalistycznym, warsztatowym sprzętem, m.in. inteligentnym testerem Exide EBT965P. Tego typu urządzenie służy do diagnostyki typów: EFB, AGM, GEL, a także zwykłych akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Tester Exide EBT965P ocenia także pracę systemu elektrycznego pojazdu, poprawność działania alternatora i rozrusznika.
Oczywiście poziom naładowania akumulatora można także sprawdzić samodzielnie, np. przy pomocy woltomierza, który podłącza się do gniazda zapalniczki samochodowej. Prawidłowy wynik otrzymujemy, mierząc napięcie postojowe, czyli co najmniej pół godziny po zakończeniu jazdy. Naładowany akumulator ma napięcie 12,7 V lub wyższe. Jeśli wynik pomiaru jest niższy niż 12,4 V, to pierwsze ostrzeżenie, że akumulator zaczął się rozładowywać.
Ładuj, jeśli trzeba
Akumulator warto sprawdzać również podczas urlopu – szczególnie jeśli kontrola przed wyjazdem wykazała spadki napięcia, a przez kilka wakacyjnych i upalnych dni nie planujemy korzystać z samochodu. W przypadku pomiaru wskazującego na rozładowanie musimy sięgnąć po prostownik (kable rozruchowe są tylko na awaryjne sytuacje!) i zastosować tzw. ładowanie zachowawcze. To jedyny skuteczny sposób na zminimalizowanie skutków samorozładowania spowodowanego upałem. Dlatego warto mieć pod ręką, również na wakacjach, nieduże, ale za to bardzo przydatne urządzenie – inteligentny prostownik nowej generacji. Jest nim Exide 12/7, dzięki któremu można łatwo i szybko naładować akumulator samochodowy. Urządzenie nie wymaga od użytkownika szczególnej kontroli, ponieważ samodzielnie ustala parametry i czas ładowania, a przede wszystkim w odpowiednim momencie przerywa ładowanie. Prostownik Exide 12/7 nie dopuszcza w ten sposób do szkodliwego dla akumulatora przeładowania, które może doprowadzić do niekontrolowanego wzrostu temperatury elektrolitu i uszkodzenia akumulatora.
Wymień słaby akumulator
Jeśli kierowca już zimą był zmuszony uruchamiać akumulator przez kable rozruchowe, to latem nie może liczyć na cud. Stan akumulatora, szczególnie podczas upalnych dni, będzie się pogarszał. Aby wysokie temperatury nie były takie straszne, przed wyjazdem warto również rozważyć zakup nowego akumulatora. Przy tej okazji można wybrać model z technologią Carbon Boost 2.0 (np. Exide Premium), która – dzięki dodatkowi aktywnego węgla – może wydłużyć wydajność i żywotność akumulatora. Dzięki Carbon Boost 2.0 akumulator ma lepszą zdolność przyjmowania ładunku, więc potrzebuje mniej czasu do naładowania – proces ten odbywa się dwa razy szybciej niż w przypadku akumulatora bez Carbon Boost 2.0. Tego typu technologia sprawdzi się zarówno w ekstremalnych warunkach pogodowych (upał, mróz), jak i w pojazdach z mocnymi silnikami, bogato wyposażonych i intensywnie użytkowanych (także w ruchu miejskim).
Jeśli szukasz akumulatora odpowiedniego do twojego pojazdu, skorzystaj z wyszukiwarki Exide Battery Finder, która obsługuje wszystkie typy pojazdów: https://www.exidegroup.com/pl/pl/battery-finder.
Odpowiedni model można także znaleźć, dzięki wyszukiwarce dostępnej na stronie akumulator.pl.
Nadesłał:
Alicja Sidorowicz
|
Komentarze (0)