Społeczeństwo » Społeczeństwo
Połowa młodych konsumentów uważa kupowanie podróbek za akceptowalne
• 80% Europejczyków zgadza się, że towary podrobione wspierają organizacje przestępcze oraz niszczą firmy i miejsca pracy. 2 na 3 osoby biorą także pod uwagę, że podróbki stanowią zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa ludzi oraz dla środowiska naturalnego.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
• Jednakże jedna trzecia Europejczyków uważa kupowanie podróbek za akceptowalne, jeśli cena oryginalnego produktu jest zbyt wysoka. Odsetek ten wzrasta do 50% w przypadku młodych ludzi.
• Niepewność: 50% polskich konsumentów nie miało pewności, czy produkt jest prawdziwy, a 14% deklaruje, że celowo kupiło podróbki.
• Piractwo internetowe: 11% Polaków przyznaje, że w sposób nielegalny uzyskało dostęp do treści, zwłaszcza do oglądania sportu.
• Rosnąca świadomość na temat działań zgodnych z prawem: w ubiegłym roku 4 na 10 Europejczyków zapłaciło za dostęp do treści pochodzących z legalnego źródła. W Polsce – 59%.
Według nowego badania dotyczącego postrzegania własności intelektualnej przez obywateli, opublikowanego dziś przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO), Europejczycy są coraz bardziej świadomi zagrożeń i konsekwencji zakupu podrabianych towarów oraz uzyskiwania dostępu do treści z nielegalnych źródeł.
80% Europejczyków uważa, że za podrabianymi produktami stoją organizacje przestępcze, i jest zdania, że kupowanie podrobionych towarów niszczy firmy i miejsca pracy. 83% respondentów uważa również, że kupowanie podróbek wspiera nieetyczne zachowania, a dwie trzecie postrzega to jako zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa ludzi, a także dla środowiska naturalnego.
Jeśli chodzi o piractwo, 82% Europejczyków zgadza się, że uzyskiwanie treści cyfrowych z nielegalnych źródeł wiąże się z ryzykiem szkodliwych praktyk (oszustw lub nieodpowiednich treści dla małoletnich).
Pomimo tych pozytywnych wyników badanie ujawniło również, że 1 na 3 Europejczyków (31%) nadal uważa za akceptowalne kupowanie podrobionych towarów, gdy cena oryginału jest zbyt wysoka, a odsetek ten wzrasta do 50% w przypadku młodszych konsumentów w wieku 15–24 lat.
Ilustrują to nie tylko przekonania, ale także działania – 13% Europejczyków przyznaje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy celowo zakupiło podrobione towary. Liczba ta rośnie do 26% w przypadku osób w wieku 15–24 lat, co stanowi dwukrotnie więcej niż średnia unijna, natomiast w grupie wiekowej 55–64 lat spada do 6%, a wśród osób w wieku 65 lat i starszych do poniżej 5%.
Na poziomie krajowym odsetek konsumentów, którzy celowo nabywali towary podrobione, waha się od 24% w Bułgarii do 8% w Finlandii. Poza Bułgarią celowe kupowanie podróbek przekracza unijną średnią w Hiszpanii (20%), Irlandii (19%), Luksemburgu (19%) i Rumunii (18%).
Najczęściej wymienianym powodem (43%) zaprzestania zakupu podrabianych towarów pozostaje niższa cena oryginalnych produktów. Innym ważnym czynnikiem powstrzymującym konsumentów od kupowania podróbek jest ryzyko złych doświadczeń (produkty niskiej jakości dla 27% osób, zagrożenie dla bezpieczeństwa dla 25% oraz kary dla 21%).
Niepewność wśród konsumentów
Rośnie również niepewność co do autentyczności produktu. Prawie 4 na 10 Europejczyków (39%) zastanawiało się, czy kupiło podrobiony produkt, a wśród młodych ludzi była to nawet połowa (52%).
Wyraźne są również różnice między państwami członkowskimi: o ile w Danii i Holandii około jedna czwarta konsumentów (26%) nie ma pewności, czy to, co kupiła, jest autentyczne, to w Rumunii odsetek ten wynosi już 72%.
Europejczycy nie mają również pewności co do legalności źródeł, z których pozyskują treści internetowe – 41% zastanawia się, czy dane źródło jest legalne, czy też nie.
Christian Archambeau, dyrektor wykonawczy EUIPO, powiedział:
Zrozumienie, jak daną kwestię postrzegają obywatele, pomaga nam prowadzić konstruktywne rozmowy zarówno z konsumentami, jak i zainteresowanymi stronami w ramach naszych działań informacyjnych i edukacyjnych. Ostatnia edycja badania poświęconego postrzeganiu własności intelektualnej rzuciła nowe światło na temat postrzegania naruszeń praw własności intelektualnej, a także po raz kolejny uwydatniła potrzebę wspierania ochrony konsumentów. Badanie potwierdziło również pozytywne zmiany w zakresie świadomości związanej z treściami cyfrowymi z legalnych źródeł oraz w zakresie dostępności tych treści.
Piractwo cyfrowe a imprezy sportowe
Generalnie Europejczycy są przeciwni korzystaniu z treści pirackich – 80% respondentów opowiada się za korzystaniem z legalnych źródeł w celu uzyskania dostępu do treści online, jeżeli dostępna jest opcja przystępna cenowo.
I rzeczywiście, niemal 9 na 10 osób wie o istnieniu co najmniej jednego rodzaju oferty legalnych treści w swoim kraju, a ponad 4 na 10 Europejczyków (43%) zapłaciło w ubiegłym roku za dostęp, pobieranie lub streaming treści chronionych prawem autorskim z legalnego serwisu.
Jednocześnie jednak zdecydowana większość osób (65%) uważa piractwo za akceptowalne, jeśli treści nie są dostępne w ramach posiadanej subskrypcji.
Ponadto 14% Europejczyków przyznało się do celowego uzyskania dostępu do treści za pośrednictwem nielegalnych źródeł w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Odsetek ten wzrasta do jednej na trzy osoby (33%) w przypadku młodych ludzi w wieku od 15 do 24 lat. Miało to miejsce w szczególności podczas oglądania sportu za pomocą nielegalnych urządzeń lub aplikacji do streamingu.
Liczba osób korzystających z pirackich treści różni się również w zależności od kraju – od 9% w Finlandii i Danii do 22% na Malcie.
Lepsza cena i szerszy wybór treści pochodzących z legalnych źródeł to najczęściej wymieniane powody odchodzenia od pirackich treści.
UWAGA DLA REDAKTORÓW
W niniejszym sprawozdaniu przedstawiono ustalenia z przeprowadzonego w 2023 r. badania pt. „Obywatele europejscy a własność intelektualna: postrzeganie, świadomość i zachowania” (badanie poświęcone postrzeganiu własności intelektualnej), które rzuca nowe światło na ustalenia z poprzedniego badania postrzegania własności intelektualnej z 2023, a także z 2017 i 2020 r. Celem tego badania jest zebranie wiedzy na temat postaw europejskich konsumentów wobec własności intelektualnej. W okresie od 30 stycznia do 15 lutego 2023 r. przeprowadzono łącznie 25 824 wywiady online z osobami w wieku 15 lat i starszymi we wszystkich państwach członkowskich UE.
O EUIPO
EUIPO jest jedną z największych zdecentralizowanych agencji UE. Ma siedzibę w Alicante (Hiszpania). Jest uznany za jeden z najbardziej innowacyjnych urzędów ds. własności intelektualnej na świecie. EUIPO obsługuje rejestrację znaków towarowych Unii Europejskiej (ZTUE) i zarejestrowanych wzorów wspólnotowych (ZWW), które zapewniają ochronę własności intelektualnej we wszystkich państwach członkowskich UE. Współpracuje także z krajowymi i regionalnymi urzędami ds. własności intelektualnej na terenie UE oraz prowadzi europejskie obserwatorium do spraw naruszeń praw własności intelektualnej. Ponadto EUIPO co dwa lata organizuje konkurs DesignEuropa Awards, aby wyróżnić wybitne wzory przemysłowe i ich twórców.
Europejskie obserwatorium do spraw naruszeń praw własności intelektualnej powstało w 2009 r. w celu wspierania ochrony i egzekwowania praw własności intelektualnej oraz w celu zwalczania rosnącego zagrożenia naruszeniem praw własności intelektualnej w Europie. W dniu 5 czerwca 2012 r. na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 386/2012 obserwatorium zostało przeniesione do EUIPO.
Kontakty z mediami
Dział Komunikacji EUIPO
Tel.: +34 653 674 113
press@euipo.europa.eu
Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Nadesłał:
Julian_20345
|
Komentarze (0)