Rozrywka » Turystyka
Analiza turystycznych wyborów zakupowych internautów w styczniu 2009
Zobacz więcej zdjęć » |
To główne wnioski biznesowe wynikające z analizy ilościowej i jakościowej wyborów i zachowań polskich turystów kupujących swoje wyjazdy w internecie w styczniu 2009 roku.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Kto, z kim, kiedy, na ile i za ile
Wciąż najczęściej podróżujemy w parach. To stały i powtarzający się trend z wszystkich miesięcy 2008 roku. Aż 60,03% styczniowych klientów EasyGo.pl zarezerwowało wyjazdy dwuosobowe. Skład trzyosobowy to 19,98% wszystkich rezerwacji, a czteroosobowy 11,13%. Zakupy turystyczne singli to tylko 5,23% całego portfela sprzedażowego.
WYKRES 1
Mimo dużego szumu informacyjnego o kryzysie i zawirowaniach na światowych rynkach finansowych ceny imprez turystycznych kupowanych przez internet utrzymują się na stałym poziomie. Średnia wartość rezerwacji dokonywanej w styczniu 2009 roku wyniosła 4445,87 zł. Rok wcześniej w styczniu 2008 roku było to 4410,90 zł. Wzrost średniej ceny o 0,78% jest wręcz niezauważalny.
WYKRES 2
Klienci kupujący wakacje w styczniu dzielą się na dwie wyraźne grupy. Tych, którzy w ramach promocji last minute poszukują atrakcyjnych ofert zimowych lub alternatywnie ciepłych ofert egzotycznych oraz tych, którzy w promocji wcześniej taniej już teraz planują swoje letnie wakacje.
Miesiące wakacyjne kupowane były przez klientów w następujących wartościach:
- oferty na czerwiec kupowało 16,13% klientów,
- na lipiec 6,92% klientów,
- na sierpień 4,82% klientów,
- na wrzesień 4,73% klientów.
Statystycznie najwyższe współczynniki sprzedaży miały oferty na miesiące: luty 21,3% i styczeń 17,79%
WYKRES 3
Kierunki POP turystyki
Statystyki sprzedaży ofert w styczniu pokazują bardzo ciekawy dualizm w wyborach zakupowych naszych rodaków. Aż 24,66% klientów wybrało odpoczynek w ciepłym i gościnnym Egipcie, ale tylko 0,82% klientów mniej kupiło w tym samym czasie alternatywne oferty narciarskie do Włoch.
Kolejne pozycje to klimatyczna przeplatanka. Na miejscu czwartym znalazła się Tunezja z wynikiem 13,87%, a na piątym Grecja 8,43% klientów. Pozycja szósta to znowu zimowe stoki, tym razem Austrii z wartością 7,98%. Kolejne miejsca zajęły Hiszpania 7,43%, Turcja 6,53%, Maroko 2,99% i Bułgaria 2,54%. Ostatnią pozycję styczniowego TOP 10 w POP turystyce zajęły zimowej o tej porze roku Czechy z wynikiem 1,72%.
WYKRES 4
Kierunki egzotyczne
„Kuba wsypa jak wulkan gorąca...". Wydaje się, że wers klasycznego przeboju Janusza Gniatkowskiego z 1956 roku jest wciąż bardzo aktualnym hasłem promującym tę karaibską wyspę. W styczniu 2009 roku jej uroki postanowiło poznać aż 24,24% klientów wybierających wyjazdy w kierunkach egzotycznych.
18,18% wybrało podróż do Chin, 12,12% do Tajlandii i na Dominikanę. Kenia i Meksyk w styczniu straciły na zainteresowaniu. Ich oferty wybrało tylko 9,09% klientów. Na Sri Lankę wybierało się tylko 6,06% klientów portalu. Ostatnie trzy miejsca w parytecie wyjazdów egzotycznych należą równocześnie do Brazylii, Jamajki i Wysp Zielonego Przylądka. Wszystkie trzy z wynikiem 3,03%.
WYKRES 5
Hotele
Portalowy program Opinie (ponad 16500 opinii dodantych przez podróżujących internautów - punktacja, opisy, zdjecia, filmy), badający jakość usług turystycznych oraz statystyczna analiza ilościowa bazy klientów pozwala na stworzenie listy najbardziej popularnych i najczęściej rezerwowanych obiektów hotelowych na świecie.
W styczniu palmę pierwszeństwa zyskał tunezyjski trzygwiazdkowy hotel Medi Sea Club. Z jego gościnności postanowiło skorzystać aż 111 rodzin, par i singli. Klienci EasyGo.pl w ramach programu Opinie przyznali mu 4,1 punktu w 5-cio stopniowej skali.
A tak przedstawia się pełny portalowy TOP 5 najczęściej wybieranych hoteli w styczniu 2009 roku:
- Hotel Medi Sea Club, Tunzja, 3,5 gwiazdki, rezerwowany 111 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,1 pkt.,
- Hotel Panorama, Tunezja, 3 gwiazdki, rezerwowany 67 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,0 pkt.,
- Hotel Saadia Club, Tunezja, 3,5 gwiazdki, rezerwowany 57 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,3 pkt.,
- Hotel Shedwan Golden, Egipt, 4 gwiazdki, rezerwowany 49 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,5 pkt.,
- Hotel Sea Gull, Egipt, 4 gwiazdki, rezerwowany 42 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,5 pkt.
Statystyka wyborów dokonywanych przez internetowych turystów portalu EasyGo.pl w styczniu 2009:
Kategoria obiektu | Ilość dokonanych rezerwacji | Średnia przyznanych punktów |
2 gwiazdki | 142 | 3,9 |
2,5 gwiazdki | 40 | 4,0 |
3 gwiazdki | 1234 | 4,1 |
3,5 gwiazdki | 510 | 4,2 |
4 gwiazdki | 1267 | 4,3 |
4,5 gwiazdki | 139 | 4,5 |
5 gwiazdek | 513 | 4,6 |
5,5 gwiazdki | 1 | 5,0 |
Biura
Zróżnicowanie sezonowe kupowanych w styczniu ofert z całą pewnością wpłynęło na ranking organizatorów wyjazdów. Liderem miesiąca w procentowym udziale sprzedaży, z niewielką przewagą nad konkurentami, zostało biuro Exim.
Biurowy ranking TOP 5 w miesiącu styczniu 2009 przedstawia się następująco:
1. Exim 12%,
2. Itaka 11,7%,
3. Otium 11,5%,
4. Neckermann 10,8%,
5. Sun&Fun 8,4%.
Tradycyjnie, klienci EasyGo.pl biorący udział w portalowym programie Opinie ocenili terenową pracę rezydentów poszczególnych touroperatorów. Analiza ankiet wykazała, że największymi kompetencjami wykazali się terenowi pracownicy biura Selectours. Klienci przyznali im maksymalną ilość punktów. 5 na 5 możliwych.
1. Selectours - 5,00,
2. Sky Club - 4,25,
3. Rainbow Tours - 4,09,
4. Alfa Star - 3,93,
5. Sun & Fun - 3,90.
Największą zgodnością oferty katalogowej z faktyczną sytuacją na miejscu wypoczynku wykazało się także biuro Selectours zdobywając 4,83 pkt. w 5-stopniowej skali oceny.
1. Selectours - 4,83,
2. Rainbow Tours - 4,27,
3. Sky Club - 4,00,
4. Sun & Fun - 3,9,
5. Ecco Holiday - 3,83.
Dojazd
Praktycznie wyłącznie dla porządku zaznaczyć należy, że dominującym środkiem transportu wakacyjnego są wciąż samoloty. W styczniu 68,35% klientów kupujących wakacje jako środek transportu wskazało właśnie samolot. Drugą pozycję z dość wysokim współczynnikiem 27,7% (dojazd na narty) zajął dojazd własny. Najrzadziej chcemy podróżować autokarem.
WYKRES 6
Wyżywienie
Świadczenia All Inclusive są wciąż bardzo modne i chętnie wybierane. 45,24% klientów portalu rezerwująca wyjazdy urlopowe w styczniu wybrała taki właśnie pakiet. Na opcję śniadań i obiadokolacji (HB) zdecydowało się 30,64% klientów. 16.05% kupujących zrezygnowało z wyżywienia w ogóle (OV), a opcję samych śniadań (BB) wybrało 3,78% klientów portalu.
WYKRES 7
First czy Last
Początek roku to ewidentna wygrana promocji wcześniej taniej (first minute). Aż 43,63% sprzedanych ofert została kupiona w promocyjnej przedsprzedaży. Alternatywna akcja marketingowa zakupów na ostatnią chwilę (last minute) zyskała w tym samym czasie sympatię 31,22% klientów. Taki wynik to stały trend pierwszego kwartału każdego roku kalendarzowego.
Warto zauważyć, że przesypiesznie wprowadzania przez touroperatorów do sprzedaży ofert letnich już na dwa ostatnie miesiące poprzedniego roku kalendarzowego wpływa ewidentnie na wartości przyznawanych rabatów. O ile styczeń jest cenowo jeszcze bardzo atrakcyjny o tyle luty i marzec to już praktycznie końcówki tańszych ofert przedsprzedażowych. Z pewnością takie działania wpłyną na wyniki statystyczne kolejnych miesięcy.
Okiem managera
Kryzys, a wyniki sprzedaży - Mateusz Kazieczko, prezes zarządu portalu turystycznego EasyGo.pl (zdjęcie w załączniku)
W ostatnich miesiącach o kryzysie powiedziano już chyba wszystko. Każda opublikowana przez media informacja biznesowa i gospodarcza zawiera w tytule i swoim przekazie hasło kryzys. Niewątpliwie działa to jak dyżurny straszak wywołujący często niepotrzebną panikę.
Ostatnio coraz częściej czytamy o możliwym kryzysie w turystyce. Zdaniem moich branżowych kolegów w związku z tzw. kryzysem oferty wakacyjne są i będą coraz droższe, założone wyniki sprzedażowe trudne do wypracowania, a cześć klientów zrezygnuje w tym roku z wakacji w ogóle. Pewnie paradoksalnie po takich przekazach ludzi odpowiedzialnych za budowanie siły tego sektora może tak właśnie się stać.
Tymczasem analiza wypracowanych przez nas wyników rysuje zupełnie odmienny obraz. Średnia wartość rezerwacji dokonywanej w styczniu 2009 w porównaniu do takiej samej w styczniu 2008 to nominalny wzrost ceny tylko o 30 zł. Wyniki naszej pracy za miesiąc styczeń 2009 pokazały - w przeciwieństwie do wyników ogłoszonych przez naszych konkurentów i partnerów - że nie dość, że można utrzymać podobny pułap sprzedażowy, to można go wręcz dynamicznie powiększać. Nasze wyniki w porównywanym styczniu 2008 i 2009 roku wykazały wzrost sprzedaży o 30%. I to tylko i wyłącznie ze sprzedaży usług przez internet. Może zatem zamiast straszyć i usprawiedliwiać kryzysem brak oczekiwanych sukcesów warto myśląc o sytuacji światowej gospodarki, wielowymiarowo patrzeć w przód i najzwyczajniej mocniej pracować?
Nadesłał:
ap
|
Komentarze (0)