Motoryzacja » Samochody
Audi Sportback concept - dynamika jazdy
Zobacz więcej zdjęć » |
To nowoczesne zawieszenie także tutaj wytycza nowe standardy - łączy precyzję i dynamikę z doskonałą stabilnością i suwerennością. Zawieszenia kół, układ kierowniczy, koła i hamulce nastawione są na najwyższe osiągi. Liczne aluminiowe komponenty zmniejszają masy nieresorowane.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Nowa pięciowahaczowa oś przednia wnosi duży wkład w dynamiczny charakter tego auta. Po przesunięciu mechanizmu różnicowego do przodu, a sprzęgła do tyłu inżynierowie wysunęli oś o 154 milimetry do przodu. Pozwoliło to na zoptymalizowanie rozkładu mas między przednią, a tylną osią.
Przednia oś składa się z pięciu wahaczy na każde koło. Wahacz nośny i prowadzący tworzą dolną płaszczyznę, dwa wahacze prowadzące - górną. Piąty wahacz - drążek kierowniczy - łączy przekładnię kierowniczą ze zwrotnicą. Wszystkie wahacze to aluminiowe elementy odkuwane, co redukuje masy nieresorowane i pozwala na uzyskanie nadzwyczaj precyzyjnego prowadzenia kół i bardzo bezpiecznego zachowania się podczas wypadku. Także stabilizator wykonany z rury o wysokiej wytrzymałości wpływa na redukcję masy. Kręgosłupem osi tylnej jest odporny na skręcanie wspornik osi.
Aby połączyć sportowe właściwości jezdne z wysokim komfortem, należy możliwie jak najbardziej zmniejszyć masy nieresorowane. Tę zasadę Audi zachowuje przy wszystkich elementach tylnej osi. Leżące na górze wahacze poprzeczne i drążki zbieżności odkuto z aluminium. Wysoka sztywność tych elementów gwarantuje, że podczas działania sił dynamicznych na koła ich pochylenie i zbieżność zmieniają się tylko minimalnie.
Tak zwane amortyzatory CDC (CDC = continuous damping control), podobne do tych jakie Audi montuje już w luksusowym SUV-ie Q7 ze sprężynami powietrznymi, są hydraulicznymi dwururowymi amortyzatorami gazowymi, które posiadają dodatkowy zawór zewnętrzny wraz z rurą łączącą. Ich sposób działania może być bezstopniowo regulowany.
Elektromagnetycznie sterowany zawór proporcjonalny zarządza przepływem płynu hydraulicznego między wewnętrznym i zewnętrznym cylindrem amortyzatora. Mały przekrój przepływu powoduje twardą, a duży miękką charakterystykę tłumienia.
W ramach trybu, który kierowca wybiera przez Audi drive select, komputer sterujący pracuje z adaptacyjną charakterystyką tłumienia. Dopasowuje się on do stylu jazdy kierowcy i warunków drogowych. Także z poziomu trybu komfortowego, jeśli jest to potrzebne, amortyzatory błyskawicznie przełączają się na „twardą" charakterystykę pracy, nie osiągają jednak przy tym swoich granicznych możliwości tłumienia. Są one zestawione ze sportowymi sprężynami, które jednocześnie gwarantują wysoki komfort także podczas jazdy po nieutwardzonych nawierzchniach.
Sterownik ustawia optymalną siłę tłumienia dla danych warunków jazdy - mogą to być duże siły potrzebne do podparcia karoserii podczas szybkiej jazdy na zakręcie lub hamownia, małe siły tłumienia na dużych nierównościach.
Po raz pierwszy w Audi z podłużnie zamontowanym silnikiem zastosowano w tym modelu studyjnym elektromechaniczny układ kierowniczy. W odróżnieniu od tradycyjnego wspomagania zużywa on energię tylko wtedy, gdy rzeczywiście wykonywane są skręty. W ten sposób, zależnie od warunków, pozwala zaoszczędzić średnio 0,2 litra paliwa na 100 przejechanych kilometrów.
Elektromechaniczny układ kierowniczy umożliwił zastosowanie w studyjnym Audi Sportback concept systemu pomagającego przy parkowaniu i automatycznie wprowadzającego samochód w lukę parkingową.
Audi Sportback concept wyposażono w ceramiczne hamulce na wszystkich kołach, gwarantujące skuteczne hamowanie nawet w najtrudniejszych warunkach. W porównaniu z tradycyjnymi stalowymi tarczami tarcze ceramiczne nie tylko mają czterokrotnie przedłużoną żywotność do 300.000 kilometrów, lecz również zapewniają maksymalną stabilność podczas fadingu. Dodatkowo znacznie mniejsza masa oznacza większy komfort, dynamikę jazdy i mniejsze masy nieresorowane. W połączeniu z 21-calowymi kołami na przedniej osi zastosowano tarcze ceramiczne o średnicy 380 milimetrów. Starannie zaprojektowana geometria kanałów chłodzących w wentylowanych tarczach gwarantuje ich optymalne chłodzenie. Na przedniej osi za prawidłowy docisk do tarcz odpowiedzialne są 6-tłokowe aluminiowe zaciski o konstrukcji zespolonej.
Komentarze (0)