Motoryzacja » Samochody
DSG i nowa generacja napędu na wszystkie koła 4MOTION
Zobacz więcej zdjęć » |
Nowa DSG została opracowana przez Volkswagena i jest wytwarzana w niemieckich zakładach produkujących podzespoły w Kassel. Montowana jest w samochodach z napędem na przednią oś lub na wszystkie koła.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
W seriach lekkich samochodów użytkowych będzie ona stosowana w połączeniu z silnikami wysokoprężnymi o mocy 103 kW/ 140 KM i 132 kW / 180 KM. Zgodnie z życzeniami wielu kierowców, po raz pierwszy Volkswagen Samochody Użytkowe będzie oferował model Caravelle, Multivan i Transporter także z kombinacją automatycznej skrzyni biegów (DSG) i napędu na wszystkie koła (4MOTION).
Ekonomiczna i komfortowa DSG pozwala na uzyskanie nowych standardów prędkości zmiany przełożenia. Zmiana biegu następuje w ciągu kilku setnych sekundy i bez przerwania siły ciągu. Bardziej konsekwentnie niż jakakolwiek inna przekładnia automatyczna, DSG sprowadza do wspólnego mianownika takie zagadnienia, jak ekologiczność, sportowy charakter i komfort. Żadna inna skrzynia automatyczna nie pracuje tak oszczędnie, szybko i precyzyjnie.
Siódmy bieg nowej DSG został przewidziany jako „overdrive", tzn. ma wyjątkowo długie przełożenie. Obniża to prędkość obrotową, przede wszystkim na autostradzie, a tym samym zużycie paliwa, emisję i hałas. Prędkość maksymalna osiągana jest na szóstym stopniu przełożenia. Redukcja spalania w porównaniu z dotychczasowym, 5-cylindrowym TDI robi wrażenie. W przypadku silnika o mocy 140 KM, zużycie oleju napędowego zmniejsza się do 7,9 litra, czyli o 1,6 litra. Silnik biturbo o mocy 180 KM spala tylko 7,8 litra - o 1,9 litra mniej, niż wcześniej. Emisja CO2 zmniejsza się analogicznie o 52 g/km.
Nowy napęd na wszystkie koła 4MOTION
Najnowszy stan techniki reprezentuje także udoskonalony napęd na wszystkie koła 4MOTION nowej serii Transporterów. Najnowsza generacja sprzęgła wielotarczowego zoptymalizowanego pod względem tarcia, opracowana przez szwedzkiego kooperanta - firmę Haldex, pod względem trakcji, bezpieczeństwa, komfortu i ekonomiczności wytycza nowe standardy. Napęd na wszystkie koła jest dostępny w połączeniu z dwoma najmocniejszymi TDI (103 kW / 140 KM i 132 kW / 180 KM), a w przypadku największego silnika może być także połączony z DSG.
Cechą charakterystyczną nowego, pracującego szybko, z wyczuciem i cicho sprzęgła Haldex4 jest fakt, że w przeciwieństwie do dotychczas stosowanego, regulowanego mechanicznie modułu Haldex2, posiada ono regulację elektroniczną. Ciśnienie oleju odpowiedzialne za rozdział momentu obrotowego na tylne koła w sprzęgle wielotarczowym nie jest już generowane przez różnicę prędkości obrotowej między przednią a tylna osią, lecz przez elektryczną pompę, dzięki której ciśnienie w zbiorniku wzrasta do 30 bar. Jednocześnie zbiornik ciśnieniowy oleju umożliwia czasowe odłączenie pompy elektrycznej, co z kolei zmniejsza zużycie paliwa. W ekstremalnym przypadku możliwe jest przeniesienie nawet 100 % momentu obrotowego na tylną oś. Sprzęgło Haldex jest napędzane przez wał kardana.
Samo sprzęgło niezwykle szybko wykonuje polecenia elektronicznego układu sterującego, a to poprawia nie tylko trakcję w trudnym terenie i na śliskiej nawierzchni, lecz także ogólne bezpieczeństwo aktywne. Na przykład, gdy czujniki kół zarejestrują poślizg na przedniej osi, moment napędowy zostanie przesunięty na tylną oś, zanim jeszcze będzie mogła pojawić się podsterowność. Elektroniczny układ sterujący uwzględnia łącznie 40 różnych sygnałów, w tym kąt skrętu kół, odchylenie, pozycję pedału przyspieszenia i prędkość obrotową silnika. Utracie trakcji przez poszczególne koła zapobiega blokada mechanizmu różnicowego EDS poprzez aktywną ingerencję w hamulce. Jako opcję Volkswagen oferuje system 4MOTION także z mechanicznie działającą blokadą mechanizmu różnicowego dla tylnej osi, która gwarantuje maksymalną trakcję również poza utwardzonymi drogami.
Komentarze (0)