Rozrywka » Sport

Gwiazdy Forda na Szmaragdowym Wybrzeżu Sardynii

Gwiazdy Forda na Szmaragdowym Wybrzeżu Sardynii
Zobacz więcej zdjęć »
Załogi zespołu BP Ford Abu Dhabi World Rally Team startujący w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA wracają na europejskie OS-y, aby walczyć o kolejne punkty na trasach Rajdu Sardynii (21 – 24 maja), zamykającego pierwszą połowę tegorocznego sezonu.

Sardynia to popularne miejsce wakacji wśród turystów z całej Europy, ale Hirvonen i Latvala nie będą mieli zbyt wiele czasu, by korzystać z atrakcji słynnego wybrzeża Costa Smeralda, a upalna pogoda może sprawić, że warunki rywalizacji będą jeszcze trudniejsze.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen oraz Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila mają powody do optymizmu przed szóstą rundą serialu liczącego 12 rajdów.  Hirvonen przez ostatnie 3 lata kończył Rajd Sardynii na drugim miejscu, a Latvala był trzeci rok temu. 

Przed dwoma laty, właśnie na Sardynii młody Fin po raz pierwszy w karierze był liderem rundy mistrzostw świata, a na najwyższym podium stanął wtedy inny kierowca Forda Focus RS WRC Marcus Grönholm.

Bazą rajdu będzie przemysłowe miasto Olbia położone na północnym wschodzie wyspy, ale walka o zwycięstwo w szóstej rundzie WRC rozegra się wśród gór i lasów wyspy, gdzie piaszczyste nawierzchnie dróg kryją zwykle twarde, skaliste podłoże.

Podczas drugiego przejazdu tych samych OS-ów trasy mogą być nierówne, co oznacza, że samochody Ford Focus RS WRC oraz opony Pirelli Scorpion czeka trudne zadanie.  Trasy są przeważnie szybkie, ale wąskie partie wymagają dokładnego opisu trasy i precyzyjnego toru jazdy.

„Drogi są miejscami dość wąskie. Na ogół podobają mi się, chociaż wolę nieco szersze trasy" powiedział Hirvonen. „W wielu miejscach na skraju drogi są skały, krzewy i drzewa.  Gałęzie często wystają ponad drogę i ograniczają widoczność, a wtedy nie widać, co nas czeka za zakrętem.

„Jeśli będzie sucho, dużą rolę odegra kolejność startu.  Nawierzchnia będzie wówczas pokryta śliskim luźnym szutrem i pierwsi kierowcy będą ją czyścić przed przejazdem rywali.  W piątek będę startował jako trzeci.  Mam nadzieję, że trasa będzie już nieco oczyszczona.  Nie chciałbym otwierać stawki w sobotę.  Może się okazać, że w tym rajdzie najlepiej jest atakować z niższej pozycji przez cały weekend", dodał 28-letni Fin.

Po Rajdzie Argentyny Hirvonen wrócił do Finlandii, gdzie wziął udział w imprezie autocrossowej w Veteli, 200 km na północ od swojego rodzinnego miasta Jyväskylä.  Mikko wygrał klasę samochodów z silnikiem z przodu i napędem na tylną oś za kierownicą przygotowanego przez siebie Forda Escort Mk1, który zgodnie z regulaminem został po zawodach wystawiony na sprzedaż.  Złożono aż 105 ofert kupna samochodu!   

Jari-Matti Latvala wystartuje na Sardynii po raz piąty w karierze.  Dzięki dobremu występowi w Argentynie 24-letni Fin ponownie uwierzył w siebie.  „Moim celem na Sardynii jest trzecie - czwarte miejsce, podobnie w Argentynie.   Tam byłem zadowolony z mojej jazdy i mam nadzieję, że tutaj uda mi się pojechać równie szybko. 

Lubię Rajd Sardynii.  Być może w trakcie rajdu okaże się, że można wywalczyć coś więcej..." powiedział Jari-Matti.

„Rajd Finlandii, Rajd Wielkiej Brytanii i właśnie Rajd Sardynii to moje ulubione rundy WRC.  Wąskie, szybkie trasy przypominają nieco Rajd Portugalii, ale na Sardynii nie ma tylu szczytów.  Drogi są zwykle twarde, ale w wielu miejscach pokryte warstwą piasku.  Kierowcy startujący jako pierwsi będą mieli trudne zadanie, ponieważ będą czyścić trasę z luźnego szutru.  Piaszczyste drogi są zwykle zniszczone po pierwszym przejeździe, ale dzięki twardemu podłożu nie są bardzo dziurawe.  Z każdym rokiem drogi są coraz lepsze, zapewne organizatorzy porządnie naprawiają je po rajdzie" dodał Latvala.

Obydwaj kierowcy odbyli w ubiegłym tygodniu testy na Sardynii.  W czwartek jako pierwszy zasiadł za kierownicą Forda Focus WRC Markko Märtin, były kierowca zespołu Forda. „Zaprosiliśmy Markko na testy, aby wraz z Mikko i Jari-Mattim pomógł nam upewnić się, że w pełni wykorzystujemy potencjał Forda Focus RS WRC", powiedział dyrektor zespołu, Malcolm Wilson. "Korzystaliśmy z wielkiego doświadczenia Markko, który jest znakomitym kierowcą testowym, jeszcze gdy jeździł dla nas.  Dzięki niemu będziemy lepiej przygotowani do rajdu."   

Reprezentujący Abu Dhabi Khalid Al Qassimi drugi raz w karierze wystartuje na Sardynii Fordem Focus RS WRC.  Jego pilotem będzie doświadczony Michael Orr.  "Odbyliśmy krótkie testy zaraz po przylocie na Sardynię.  Trasy Rajdu Sardynii są dla mnie wielkim wyzwaniem, ale pozwalają czerpać wiele frajdy z jazdy.  Niektóre fragmenty tras są bardzo wąskie i wymagają wyjątkowo precyzyjnej jazdy.  Do tej pory jest to dla mnie bardzo dobry sezon.  Jeździłem równym, szybkim tempem w różnych warunkach i mam nadzieję, że na Sardynii będę kontynuował dobrą passę" powiedział Al Qassimi.

Najnowsze wiadomości

* Kierowcy zespołu BP-Ford Abu Dhabi będą mogli korzystać z tylko jednego rodzaju bieżnika opon Pirelli. Szutrowe opony „Scorpion" będą dostępne tylko w wersji wykonanej z twardej mieszanki. Zespołom nie wolno dodatkowo nacinać opon, a każdy samochód może przewozić dwa koła zapasowe.

* W rajdzie wystartują trzy inne Fordy Focus RS WRC.  Henning Solberg i Cato Menkerud oraz Matthew Wilson i Scott Martin zostali nominowani do zdobywania punktów dla zespołu Stobart VK M-Sport, a Federico Villagra i Jorge Perez Companc będą walczyć o punkty dla zespołu Munchi's Ford.  Rajd Sardynii będzie także drugą rundą Fiesta SportingTrophy International.  Na starcie stanie pięć Fordów Fiesta.

* 27 maja Hirvonen i Lehtinen będą gośćmi firmy Ford of Europe na finałowym meczu piłkarskiej Ligi Mistrzów pomiędzy Manchester United i Barceloną w Rzymie.  Ford jest głównym partnerem Ligi Mistrzów.  Liverpool, któremu kibicują obaj fińscy kierowcy odpadł w półfinale.

Trasa rajdu

Bazą rajdu pozostanie Olbia, a park serwisowy będzie się znajdować w porcie.  Trasa jest podobna do ubiegłorocznej, ale drugiego dnia kierowcy pokonają dwa nowe OS-y, z których jeden prowadzi trasą nieużywanej linii kolejowej, a w niedzielę rozegrany zostanie odcinek, z którego nie korzystano od 2006 roku.  Czwartkowy uroczysty start odbędzie się w centrum Olbii.  W piątek kierowcy będą rywalizować na OS-ach położonych na południe od miasta, w prowincji Olbia - Tempio.  Drugiego dnia rywalizacja przeniesie się na zachód, w rejon Sassari, a kibice będą mogli podziwiać spektakularne skoki na OS-ie Monte Lerno.  Na niedzielę zaplanowano odcinki położone w północnej części prowincji Olbia - Tempio, a jeden z OS-ów wytyczono w sąsiedztwie słynnego wybrzeża Costa Smeralda.  Rajd zakończy się w ekskluzywnym kurorcie Porto Cervo po pokonaniu 17 OS-ów o łącznej długości 347,12 km, a całkowita długość trasy rajdu wyniesie 1263.20 km.

RAJD SARDYNII

RALLY D'ITALIA SARDEGNA

6 RUNDA RAJDOWYCH MISTRZOSTW ŚWIATA FIA

21 - 24 maja 2009

Czwartek, 21 Maja: Uroczysty start

Start   City Hall, Olbia                                           19.00

Piątek, 22 Maja: Dzień 1 Olbia - Olbia

OS1    Sa Conchedda                    14.99 km       09.32
OS2     Loelle                                 22.30 km       10.08
OS3     Crastazza                             27.81 km       10.43
Serv A  Olbia (30 min)                                    12.55
OS4     Sa Conchedda                 14.99 km       14.57
OS5     Loelle                                 22.30 km       15.33
OS6     Crastazza                              27.81 km       16.08
Serv B  Olbia (45 min)                                        18.00
Meta  Olbia                                                        18.45

Razem                                                         130.20 km

Sobota, 23 Maja: Dzień 2 Olbia - Olbia

Serv C  Olbia (15 min)                                   06.30
OS7     Sa Linea                              14.20 km       08.45
OS8     Fiorentini                            22.02 km       09.31
OS9     Monte Lerno                        29.15 km       10.32
Serv D  Olbia (30 min)                                   12.35
OS10    Sa Linea                             14.20 km       15.05
OS11    Fiorentini                           22.02 km       15.51
OS12    Monte Lerno                      29.15 km       16.52
Serv E  Olbia (45 min)                                   18.30
Meta  Olbia                                                  19.15

Razem                                                      130.74 km

Niedziela, 24 Maja: Dzień 3 Olbia - Porto Cervo

Serv F  Olbia (15 min)                                       06.00
OS13    Monte Olia                        19.31 km       07.08
OS14    Sorilis                               18.66 km       07.42
Serv G  Olbia (30 min)                                       09.03
OS15    Arzachena                        10.24 km       10.19
OS16    Monte Olia                        19.31 km       11.46
OS17    Sorilis                               18.66 km       12.20
Serv H  Olbia (10 min)                                       13.24
Meta  Marina Vecchia, Porto Cervo                       14.15

Razem                                                             86.18 km

Całkowita długość OS-ów w rajdzie: 347.12 km



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

ap

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »